Gemiddeld heeft Albert Heijn elke week zo’n 1.150 van de 30.000 artikelen uit het assortiment in de aanbieding. Dat kan per filiaal verschillen, maar ze staan allemaal online. Hoogvliet en Jumbo delen de tweede plaats met 600 aanbiedingen die minimaal één week in de aanbieding zijn. Boni, Deka en Dirk hebben de minste aanbiedingen: ongeveer 300. Jumbo biedt bij alle producten de laagste korting, variërend van 22 tot 25%, schrijft de Consumentenbond. Over de gesuggereerde 'prijzenoorlog', in gang gezet door Jumbo, is de Bond kort: "Vooralsnog lijkt het op een storm in een glas water".
In Nederland halen de supermarkten inmiddels een kwart van hun omzet uit aanbiedingen, stelt de Consumentenbond vast. Aanbiedingen zijn dus een belangrijke factor om klanten te trekken. Daarvoor hoeven de klanten overigens niet altijd naar de winkel, de aanbiedingen zijn ook online te vinden. Voor consumenten is koopjesjagen zonder meer aan te bevelen: de 'aanbiedingsbesparing' voor een gezin kan oplopen tot 31% van de wekelijkse boodschappenuitgaven, ofwel op jaarbasis €1.400 in harde euro's.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In Distrifood zet Dirk-directeur Marcel Huizing vraagtekens bij het onderzoek. Volgens hem doet de Consumentenbond Dirk tekort.
"Laat ik het genuanceerd zeggen, ik vind het een beetje een vreemd onderzoek. Wat je ziet is dat de Consumentenbond bijvoorbeeld kijkt naar het aantal actieproducten. Dan heeft de formule met de meeste producten meteen een voorsprong op de rest. Albert Heijn heeft nu eenmaal meer varianten van een merk in het schap liggen dan Dirk. Laat ik een voorbeeld geven: Albert Heijn doet Andrélon in de aanbieding en doet dat met twintig varianten van het merk. Wij hebben echter maar acht producten van Andrélon. En als wij die in de aanbieding doen, dan is de klant goedkoper uit bij ons voor die selectie producten. Alleen dit komt niet naar voren in het onderzoek, omdat wij nu eenmaal minder producten van Andrélon verkopen," zegt Huizing.
Ook over de gemiddelde kortingen (AH 34%, Dirk 31%) laat Huizing zich uit. "Stel Albert Heijn hanteert een standaardprijs van €10 voor een bepaald product en doet dit in de actie voor €5. Dan betaal je als klant dus €5 minder en is er een kortingspercentage van 50 procent. Bij ons is de standaardprijs voor hetzelfde product slechts €7,50 en in de aanbieding kost het €4. Een verschil van €3,50. De klant is zowel met de standaardprijs als de aanbieding goedkoper uit, alleen het kortingspercentage is minder. De bond kijkt echter naar het percentage en redeneert dat Albert Heijn meer afprijst. Daarmee geef je een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Dat Albert Heijn zodoende de beste acties zou hebben, wordt daarmee niet aangetoond."
#4 Veronica,
De persoonlijke bonusaanbiedingen variëren. Het gaat (bij mij) om producten die ik al eens eerder hebt gekocht, waaronder (bv) AH biologische granen of peulvruchten in blik en ook wel groenten.
De ene keer komt het me goed uit en de andere keer is die aanbieding me te snel.
Ook wacht ik dan wel eens tot het weekend, zodat ik weet in hoeverre die producten de week erna voor iedereen in de (soms betere) aanbieding komen.
Ria #2 om AH mijn hele doopceel te laten lichten in ruil voor een beetje korting gaat me te ver. Hier heb ik dus geen gepersonaliseerde bonuskaart. Ik vraag me daarnaast af of die persoonlijke aanbiedingen dan ook de basisboodschappen zoals melk, yoghurt, fruit en groente, vis en vlees betreffen of dat het toch alleen maar om verpakte spullen gaat. En of die kortingen hoger of beter zijn dan die in de winkel.
Ik vind het jammer dat AH hier ± 20 km verderop zit, want Jumbo doet niet aan een 35% sticker. Dit omdat hun klanten niet zouden begrijpen dat dit met de tht-datum te maken zou hebben.
In hoeverre die producten dan worden weggegooid of naar de Voedselbank gaan weet ik niet.
Hehe, dat roep ik nu al tijden. Ik heb zelfs ca. een jaar geleden de Consumentenbond daarop geattendeerd, misschien hebben zij die suggestie (ook) meegenomen.
Ik maak wekelijks een lijstje wat ik nodig heb en vergelijk daarbij de websites van supermarkten in mijn buurt.
Mijn boodschappen zijn vnl. gebaseerd op de aangeboden Bonus-aanbiedingen van AH. Dat combineer ik met een aantal Basic-producten (relatief goedkoop), een enkel huisartikel + soms Excellent (relatief duur). En soms ook inderdaad de 35% afgeprijsde artikelen (AH prijst consequent artikelen af die de houdbaarheidsdatum naderen i.t.t. sommige andere supermarkten (zie bijv. Marqt).
AH kent trouwens ook het verschijnsel van persoonlijke Bonus-aanbiedingen: producten die je als klant in het verleden gekocht heb. Als je daar slim mee omgaat kun je ook veel besparen.
Ik doe soms boodschappen bij Dirk van den Broek, Vomar of Lidl, maar summier.
"Ook biedt AH met gemiddeld 34% de hoogste korting." Omdat AH bij de normale prijsvergelijking weer wat aan de hoge kant ligt, moet dat waarschijnlijk met een korrel zout genomen worden.