Naar aanleiding van de fipronil-affaire die deze zomer de media wekenlang bezighield, spreekt Dick Veerman met hem over de problemen bij de NVWA die de afgelopen jaren steeds weer de krantenkoppen halen. Het interview werd eind augustus opgenomen, kort na het spoeddebat in de Tweede Kamer over fipronil.
Dortlands analyse is scherp over de overheid. In zijn analyse van de NVWA neemt hij de kijker mee naar een breder vraagstuk: de overheid begint te onbezonnen aan complexe reorganisatietrajecten. Met grote ambities start ze projecten zonder voldoende na te denken over de vraag wat het precieze doel is, of dat haalbaar is en hoe de uitvoering gemonitord en bijgestuurd kan worden.
Grote ambities, een geleidelijk duidelijk wordend falen en een daarop volgende grote teleurstelling zijn een zich herhalend patroon. De overheid - politiek en ambtelijke top - leren niet en komen niet tot een behoedzamere aanpak.
De discussie rond de NVWA is wat Dortland betreft slechts een casus die model staat voor een groter politiek vraagstuk: hoe kunnen politiek en overheid hun vernieuwingsambities vormgeven en uitvoeren, zonder als een olifant door de porseleinkast te gaan? In de aanpak van de (Jeugd)zorg en de problemen rond het PGB ziet Dortland dezelfde problemen. Het aandeel van de NVWA in de fipronil-affaire is onderdeel van een bestuurlijk vraagstuk dat twee lagen dieper ligt.
Feitelijke budgetten NVWA (streefbudget was €200 miljoen)
Bron: ministerie EZ, 2018 en 2019 obv raming begroting 2017
Doel van de vorming van de NVWA was efficiency- en kwaliteitswinst door integratie van afzonderlijke diensten die zich met delen van dezelfde activiteiten bezighouden. Toen de VWA, de Plantenziektekundige Dienst (PD) en de Algemene Inspectie Dienst (AID) fuseerden tot de huidige NVWA, kostten de afzonderlijke diensten samen €265 miljoen en werd hun werk gedaan door 2.400 voltijdsbanen. De fusie moest het benodigde budget terugbrengen tot €200 miljoen en 2.000 voltijdsbanen. Vanaf 2012 (het jaar waarin de NVWA werd gevormd) liggen de begrotingen aanmerkelijk hoger. Vooralsnog is de NVWA aanmerkelijk duurder uitgevallen dan beoogd. Dat er kwaliteitsproblemen zijn, is inmiddels een voortdurend terugkerend onderwerp in de politieke area en de media. Rutte III kende bij de zojuist afgeronde formatie bovendien €25 miljoen extra toe aan de NVWA om de gerezen kwaliteitsproblemen verder het hoofd te bieden.
Op 27 november organiseert Foodlog het snelcongres Fipronil, van probleem naar kansen.
Bestemd voor: pluimveehouders, toeleveranciers, verwerkers van eieren en detaillisten.
Doel: in de praktijk een betere risicocultuur creëren en bloedluis - het voor kippen heel irritante beestje dat de aanleiding was voor de illegale bestrijding met fipronil - de stal uit jagen.
Dortland leidt één van de deelsessies.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In het zojuist (21 oktober '17) verschenen nummer van WAAR&WET; heeft Dirk Meijer, voormalig KvW en NVWA-ambtenaar zich over de fipronil-affaire en het handelen van de NVWA uitgelaten, De kip, het ei, de Fipronil en de NVWA.
De overeenkomsten met de door Rob Dortland in het interview met Veerman geuite kritiek zijn frappant en herkenbaar. Niet zo verwonderlijk dus. Maak de NVWA deskundig(er) en onafhankelijk(er).
Ik heb er dan ook niets aan toe te voegen behalve: lezen!
Joost, zouden we dan voor deze ene keer dat artikel ook hier op mogen nemen?
Dag Dick, geen probleem!
Hoe aan te leveren? Ik ontvang binnenkort de c-pdf van het hele nummer. van de uitgever. Kan evt. ook als Word-file
Is dit niet symptomatisch voor onze huidige overheid? Gebrek aan kennis en doortastendheid?
Een discrepantie tussen praktische werkelijkheid en politieke wenselijkheid? Is binnen de politiek de focus wel voldoende gericht op de maatschappelijke wenselijkheid?
#4
Ja (wat d eerste twee regels betreft) en nee, Arnold.
Je opmerking leidt ook tot de vraag in hoever uitvoerende politiek (rationeel sturend en wetgevend) bepaald kan/mag worden door maatschappelijke wenselijkheid. Dat laatste is te diffuus en wordt in onze e-maatschappij voortdurend om tal van redenen (commercie, ethiek, activisme, religie) sterk en in hoog wisselend tempo gemanipuleerd.
Zelfs een wetenschappelijk schaduwkabinet (*) bestaand biedt geen garantie (meer).
(Leiden/Delft?Rotterdam versus Wageningen/Nijmegen ?)
#2
Dick, kan bovenstaande filmpje niet in de vorm van een artikel aan een van de betere dagbladen worden aangeboden ? Van een klein naar een groter publiek domein ?
(*)
In bezit van Dick mijn correspondentie met de WUR, waarin het WUR-secretariaat enkele jaren geleden na een onderzoekje van mij, bevestigde dat van de ca. 60 wetenschappelijke adviseurs er slecht enkele (2-3) uit de Bèta-wereld kwamen, en tot mijn verbijstering aangaf, dat dat komt omdat techneuten minder schrijfvaardigheid bezitten.. Het waren toen (zijn ?) vrijwel allemaal -sofen en -gogen. Waarmee niets gezegd van hun integriteit, maar wel mag worden opgemerkt dat dat nog al eenzijdig wordt.