De eerste stap daarvoor is een financiële voorziening van $1 miljard dollar, waarmee projecten gericht op een duurzame en milieuvriendelijke voedselproductie ondersteund worden. Kickstart Food focust naast de voedselproductie (onder de naam Earth, met de nadruk op landherstel en bescherming van bossen) ook op het verminderen van voedselverspilling in de hele voedselproductieketen (Waste), het creëren van een meer stabiele en veerkrachtige voedsel- en landbouwsector (Stability) en de noodzaak voor gebalanceerde gezonde voeding voor iedereen (Nutrition). Het initiatief is opgezet als een open platform; Rabobank nodigt "stakeholders uit de gehele voedsel- en landbouwsector" uit zich bij het programma aan te sluiten.
Volgens Rabobanks CEO Wiebe Draijer past Kickstart Food binnen de missie van Rabobank: "Growing a better world together. [..] Met onze kennis, netwerken en financiële capaciteit kunnen we klanten verder motiveren en faciliteren in het zich eigen maken van een duurzamere manier om voedsel te produceren op wereldwijde schaal." Rabobank omarmt de UN Sustainable Development Goals en wil "voor 2050 bijdragen aan minstens 60% meer voedselproductie, met 50% minder ecologische footprint."
Met de voorziening van $1 miljard gaat de Rabobank subsidies verstrekken om "klanten in de de gelegenheid te stellen om op grote schaal te werken aan landherstel en de bescherming van bossen. Dit heeft een positief effect op hun risicoprofiel, wat leidt tot een makkelijkere toegang tot leningen," aldus de wereldwijde leider op het gebied van het financieren van voedselproductie. De bank adviseert daarbij ook nog over duurzame productiemethodes en bodemmanagement, meldt het persbericht.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Kom op geen woorden maar nu eens eindelijk daden. Of blijft het bij mooie woorden, daar zijn ze goed in. Laat ze eens kijken naar de voorlopers, die hebben ze tot nog toe links laten liggen alhoewel ze goed weten wat er speelt. Waarom wordt de praktijk niet serieus genomen? Nu zich wel aansluiten wij een wereld organisatie of is daar meer eer te behalen? Sorry hoor hier kan ik pislink van worden.
En meteen maar een nieuwe reclamecampagne gelanceerd: ‘growing a better world together’.
Ach, what's new?
Philip Morris sponsort de Foundation for Tabacco-Free World...
Longarts @WdeKanter kan u alles vertellen van vossen die passies preken.
Arnold #1, waar wordt je precies pislink van?
Dat filmpje! Ik moest een beetje overgeven in mijn mond.
Rabobank is een bank met veel gezichten geworden. Op de een of andere manier staan die gezichten me niet aan. Ik vertrouw ze niet. Is Rabobank nu wereldverbeteraar geworden? Of steken ze 1 miljard in een internationale marketingcampagne?