In Nederland rijden ongeveer een miljoen bestelbusjes en -auto's rond. Die hebben vaak nog wat ruimte over. Of ze rijden leeg terug van een bestelling. Van die onbenutte ruimte maakt het platform Brenger handig gebruik. Het platform koppelt opdrachtgevers en koeriers onderweg aan elkaar. Voornamelijk voor grote spullen die niet door de brievenbus passen. Bijvoorbeeld een bank die je net op marktplaats hebt gekocht. Voor de bezorger levert het een extra zakcentje op. De aanvrager is vaak goedkoper uit en minder tijd kwijt. Daarbij betekent het minder kilometers op de weg, wat CO2 uitstoot scheelt. “Ik ben dit bedrijf niet begonnen om de wereld te redden, maar ik vind het duurzame concept wel heel belangrijk”, aldus Koedam in Trouw.

De koeriers rijden gemiddeld 20-25% om voor een opdracht van Brenger. Daartegenover staat dat iemand niet zelf op een neer hoeft te rijden. Met een gemiddelde afstand van 120 kilometer scheelt dit per rit zo'n 42 kilo CO2-uitstoot, berekende Koedam tot zijn eigen verbazing op het zoldertje van Brenger in een Amsterdams bedrijfsverzamelgebouw. “Dat vind ik zelf enorm.” In het laatste kwartaal verwachten Koedam en Van der Have nog een flinke groei van hun omzet; ze denken dit jaar 270.000 kilo CO2-uitstoot te kunnen besparen.

De ondernemers denken de milieu-impact van Brenger nog flink te kunnen vergroten. Door te groeien hopen ze extreem efficiënt te worden. In de toekomst wil het bedrijf ook elektrisch vervoer gaan stimuleren.

Het 'nadeel' van de nieuwe dienst, zo blijkt uit een enquête van Brenger, is dat gebruikers gemakkelijker grote spullen over grote afstand gaan kopen. Ze zetten het voordeel dus meteen om in extra bezorgingen van spullen die ze anders niet gekocht zouden hebben.

Brenger verdient geld door een commissie te vragen aan de opdrachtgevers en koeriers. Door de koeriersprijs niet te hoog te zetten, hoopt Brenger te voorkomen dat koeriers alleen voor Brenger-opdrachten gaan rijden.
Dit artikel afdrukken