In het grote internationale transport over de weg is het al lang gemeengoed: weinig vrachtwagens rijden leeg terug naar huis. In het bestelwagenvervoer moet het nog uitgevonden worden. Trouw brengt een portret van Derk van der Have en Wisse Koedam die met hun startup Brenger de wereld een beetje vergroenen door mensen te helpen met het versturen van spullen, in halfvolle of lege bestelbusjes. Daarmee besparen ze dit jaar al flink wat CO2-uitstoot.
In Nederland rijden ongeveer een miljoen bestelbusjes en -auto's rond. Die hebben vaak nog wat ruimte over. Of ze rijden leeg terug van een bestelling. Van die onbenutte ruimte maakt het platform Brenger handig gebruik. Het platform koppelt opdrachtgevers en koeriers onderweg aan elkaar. Voornamelijk voor grote spullen die niet door de brievenbus passen. Bijvoorbeeld een bank die je net op marktplaats hebt gekocht. Voor de bezorger levert het een extra zakcentje op. De aanvrager is vaak goedkoper uit en minder tijd kwijt. Daarbij betekent het minder kilometers op de weg, wat CO2 uitstoot scheelt. “Ik ben dit bedrijf niet begonnen om de wereld te redden, maar ik vind het duurzame concept wel heel belangrijk”, aldus Koedam in Trouw.
De koeriers rijden gemiddeld 20-25% om voor een opdracht van Brenger. Daartegenover staat dat iemand niet zelf op een neer hoeft te rijden. Met een gemiddelde afstand van 120 kilometer scheelt dit per rit zo'n 42 kilo CO2-uitstoot, berekende Koedam tot zijn eigen verbazing op het zoldertje van Brenger in een Amsterdams bedrijfsverzamelgebouw. “Dat vind ik zelf enorm.” In het laatste kwartaal verwachten Koedam en Van der Have nog een flinke groei van hun omzet; ze denken dit jaar 270.000 kilo CO2-uitstoot te kunnen besparen.
De ondernemers denken de milieu-impact van Brenger nog flink te kunnen vergroten. Door te groeien hopen ze extreem efficiënt te worden. In de toekomst wil het bedrijf ook elektrisch vervoer gaan stimuleren.
Het 'nadeel' van de nieuwe dienst, zo blijkt uit een enquête van Brenger, is dat gebruikers gemakkelijker grote spullen over grote afstand gaan kopen. Ze zetten het voordeel dus meteen om in extra bezorgingen van spullen die ze anders niet gekocht zouden hebben.
Brenger verdient geld door een commissie te vragen aan de opdrachtgevers en koeriers. Door de koeriersprijs niet te hoog te zetten, hoopt Brenger te voorkomen dat koeriers alleen voor Brenger-opdrachten gaan rijden.
Dit artikel afdrukken
De koeriers rijden gemiddeld 20-25% om voor een opdracht van Brenger. Daartegenover staat dat iemand niet zelf op een neer hoeft te rijden. Met een gemiddelde afstand van 120 kilometer scheelt dit per rit zo'n 42 kilo CO2-uitstoot, berekende Koedam tot zijn eigen verbazing op het zoldertje van Brenger in een Amsterdams bedrijfsverzamelgebouw. “Dat vind ik zelf enorm.” In het laatste kwartaal verwachten Koedam en Van der Have nog een flinke groei van hun omzet; ze denken dit jaar 270.000 kilo CO2-uitstoot te kunnen besparen.
De ondernemers denken de milieu-impact van Brenger nog flink te kunnen vergroten. Door te groeien hopen ze extreem efficiënt te worden. In de toekomst wil het bedrijf ook elektrisch vervoer gaan stimuleren.
Het 'nadeel' van de nieuwe dienst, zo blijkt uit een enquête van Brenger, is dat gebruikers gemakkelijker grote spullen over grote afstand gaan kopen. Ze zetten het voordeel dus meteen om in extra bezorgingen van spullen die ze anders niet gekocht zouden hebben.
Brenger verdient geld door een commissie te vragen aan de opdrachtgevers en koeriers. Door de koeriersprijs niet te hoog te zetten, hoopt Brenger te voorkomen dat koeriers alleen voor Brenger-opdrachten gaan rijden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goed idee Annika. Half jaar terug stond er artikel in NRC dat een ondernemer in India die riksja's laat rijden (zeg maar scooter-taxi's) die riksja's ook was gaan inzetten voor het vervoer van allerhande spullen. Het was een groot succes. Ik ben zelf bezig met natuurinclusieve landbouw, daarvoor zijn het vermarkten van streekproducten en korte ketens belangrijk. Bottle neck is dat klanten dan naar speciale ophaalpunten of winkeltjes moeten. Een drempel. Maar er rijden op het platteland heel veel busjes die op internet bestelde producten bezorgen. Met moderne ict die bol com, zalando etc gebruiken is het mogelijk om streekproducten in die busjes te laden en bij klanten te bezorgen. Er zijn experimenten nodig om dit uit te proberen. In Zuid-Holland gaat zo'n experiment lopen.
"Ze zetten het voordeel dus meteen om in extra bezorgingen van spullen die ze anders niet gekocht zouden hebben."
Waarom is dit een nadeel? Dat is toch goed voor de economie?.....zou Rutte zeggen, die is maar wat blij als we extra uitgeven aan de 'industrie'
Omdat, Astrid, dat niet zo duurzaam is. Wat je niet nodig hebt, zorgt immers per definitie voor zinloze vervuiling. Maar ja, 'wat is niet nodig hebben'? In ieder geval een maat met een steeds wijkende horizon. Kennelijk hebben we 'steeds meer nodig'.
Eens Dick, maar als men iets 'niet nodig' heeft zakt de economie in en dat vind onze regering heel erg, want dan lijden bedrijven verlies en dat zou toch heel jammer zijn..........en dan heb ik het dus niet over doodgewoon eerste levensbehoeften, want ook daar kopen mensen veel dingen die helemaal niet nodig zijn, het gaat vooral om troep die elke maand maar weer met een nieuw model komt die wij MOETEN kopen anders horen we er niet meer bij.
Gelukkig ben ik niet zo gehersenspoeld, ik zit hier met een mobiel van 4 jaar oud van mijn vader waarop ik zelfs steeds vergeet te kijken of de batterij nog wel vol is, dat ding is alleen maar voor noodgevallen ('s nachts) of als ik ergens heen ga en er niemand thuis is.