Alweer financiële tegenslag voor Jamie Oliver. Vorig jaar sloot Oliver zes van zijn 54 Italiaanse restaurants in Groot-Brittannië, om kosten te besparen. Ook sloot hij een aantal andere restaurants die onvoldoende presteerden. Desondanks liep de winst in de restauranttak van zijn concern vorig jaar met 78,5% terug naar £2,3 miljoen, schrijft Thisismoney. Jamie's Italian maakte zelfs £9,9 miljoen verlies.

Vandaag meldt de DailyMail dat Oliver de publicatie van het foodmagazine dat zijn naam draagt beëindigt. De Britse oplage, op het hoogtepunt 75.000 abonnees, is teruggelopen naar 47.000. Adverteerders trekken zich terug omdat er al zoveel recepten op internet te vinden zijn. De Britse uitgever van Jamie laat weten dat "De Jamie Oliver Group na zorgvuldige afweging besloten heeft te stoppen met het Jamie magazine om zich te concentreren op het bedienen van de behoeften van het publiek via digitale platforms."

We vroegen Suzanne Pronk, hoofdredacteur van de Nederlandse Jamie, wat de gevolgen zijn voor de Nederlandse uitgave van het tijdschrift. "Dat ze in Groot-Brittannië stoppen met print hoeft niet te betekenen dat dat ook in Nederland gebeurt," zegt zij. "Engeland heeft bij ons aangegeven open te staan voor verschillende vormen van samenwerking. Op dit moment zijn we ons aan het beraden over wat het beste scenario zou zijn. Ik kan daar nog vrij weinig over zeggen. We zijn volop aan het rekenen."

In Nederland ziet de toekomst van Jamie Olivers restauranttak er nog wel rooskleurig uit; naast de publiekstrekker in de Rotterdamse Markthal opende in augustus ook een Jamie's Italian in Den Haag. Rotterdam kan zich bovendien verheugen op een andere variant uit Jamie's imperium: deze winter opent er de eerste vestiging buiten Groot-Brittannië van zijn nieuwe concept, Jamie Olivers Diner. In de Diner staat traditioneel Amerikaans comfort food op de kaart.
Dit artikel afdrukken