De kennis van supermarktmedewerkers over de producten in de schappen is van een schrikbarend niveau en de klant weet per definitie meer over gezondheid of suikers dan winkelmedewerkers, schrijft Shopper Marketing. De Britse consultant Marc de Speville brak er de staf over tijdens Manhattan Exchange in Londen, een conferentie over retail.
Als voorbeeld noemt hij tomaten, die de gemiddelde klant in de koelkast bewaart, maar op de fruitschaal horen. “Dat is toch echt iets dat uitgelegd moet worden door verkooppersoneel,” zegt De Speville. Hier ziet hij kansen voor supermarkten in hun strijd met online retailers als Amazon, dat inmiddels ook in Europa in vers is gestapt. De Speville sprak over de Engelstalige markt, over de Nederlandse situatie liet hij zich niet uit.
Shoppermarketingupdate - Personeelskennis in supermarkt van schrikbarend niveau | Shopper Marketing Update
Als voorbeeld noemt hij tomaten, die de gemiddelde klant in de koelkast bewaart, maar op de fruitschaal horen. “Dat is toch echt iets dat uitgelegd moet worden door verkooppersoneel,” zegt De Speville. Hier ziet hij kansen voor supermarkten in hun strijd met online retailers als Amazon, dat inmiddels ook in Europa in vers is gestapt. De Speville sprak over de Engelstalige markt, over de Nederlandse situatie liet hij zich niet uit.
In de Nederlandse supermarkten is het personeel ook huilen geblazen. Wat ik mij nu afvraag is waarom het personeel de consument zou moeten uitleggen dat tomaten niet in de koelkast bewaard moeten worden, maar wel op de fruitschaal.
Hoe zit het dan met de avocado, moet het personeel de klant gaan waarschuwen dat avocado´s eigenlijk levensbedreigende vruchten zijn omdat je tijdens het verwijderen van de pit weleens een slagaderlijke bloeding kan oplopen. ´´Mevrouw, ik zag dat u net een zakje pinda´s in uw mandje gooide ... oppassen hoor, dat er geen pinda in het verkeerde keelgat schiet´´.
Tomaten moet je meteen onder een broeilamp leggen bij thuiskomst. Anders duurt het nog dagen langer voordat ze eetbaar zijn. Geldt trouwens ook voor meloenen en perziken.
Medewerkers van supermarkten zijn er voor om de producten zo mooi mogelijk op de goede plek te leggen. En mensen de weg te wijzen als ze iets zoeken.
Veel meer mag je niet verwachten, dat hoeft ook niet.
Waarom niet Gert?
Het lijkt mij dat je voor mondeling advies bij de boerenwinkel moet zijn, of de groenteboer of de slager. Daar betaal je dan ook voor. Supermarkten kunnen doe-het-zelf advies leveren via website en/of recepten?