Grote voedingsproducenten als Danone en Nestlé stappen in de groeimarkt van plantaardige voeding. Ze doen dat via overnames. Zo creëren ze meer productontwikkeling, grotere merk-operaties en een betere distributie, waar ook retailers met hun huismerkassortiment op kunnen meeliften. Dat schrijft RetailDetail.
De eerste, nog kleine overnamegolf kwam rond de eeuwwisseling op gang, zegt consultant Gerard Klein Essink in RetailDetail. Die volgde op het besluit van de USDA soja de gezondheidsclaim 'verlaagt het risico op hart- en vaatziekten’ toe te kennen. De tweede golf, vanaf 2015, stoelt op de opkomst van hippe start-ups die innovatieve, sojavrije, alternatieven ontwikkelen voor vlees én de belangstelling van nationale overheden en de EU op hogere inname van plantaardige eiwitten. Klein Essink ziet gezondheid als een primaire drijfveer voor verdere marktgroei van plantaardige eiwitten en vooral meat-free-producten.
RetailDetail - Grote spelers mengen zich in groeimarkt plantaardige voeding
De eerste, nog kleine overnamegolf kwam rond de eeuwwisseling op gang, zegt consultant Gerard Klein Essink in RetailDetail. Die volgde op het besluit van de USDA soja de gezondheidsclaim 'verlaagt het risico op hart- en vaatziekten’ toe te kennen. De tweede golf, vanaf 2015, stoelt op de opkomst van hippe start-ups die innovatieve, sojavrije, alternatieven ontwikkelen voor vlees én de belangstelling van nationale overheden en de EU op hogere inname van plantaardige eiwitten. Klein Essink ziet gezondheid als een primaire drijfveer voor verdere marktgroei van plantaardige eiwitten en vooral meat-free-producten.
Aanbod bepaalt de vraag. Het aanbod wordt gigantisch en zeer divers. Wie nu nog niet ziet dat het heel groot gaat worden... Vooral ook omdat we echt niet meer groenten gaan eten.
Marc, natuurlijk speelt marketing & money een grote rol. Bedrijven spelen immers in op kansen. Maar of dat boompje over gezondheid heel snel neer te halen is valt nog maar te bezien. Het was afgelopen week protein summit in Reims alwaar de alternatieve eiwitten je van de diverse podia toelachten. Niemand was er bezig met dierlijk eiwit. Wereldwijd zoeken de grote voedingsmiddelen concerns naar alternatieven, bij voorkeur hypo allergeen en bij voorkeur zelfs veganistisch, dat in Amerika en de UK helemaal "in" is geworden onder flexitariers. Het grootste deel van de groei van de grootste vegetarische producenten in de wereld kwam in 2016 uit veganistische concepten, een interessant gegeven. De huidige steady growth van 6-7% voor vegetarisch steekt af tegen de afname van de consumptie van varkensvlees in de westerse wereld en in een aantal landen de beginnende afname van de totale vleesconsumptie. Die geest krijg je niet meer terug in de fles.
Vanzelfsprekend spelen bedrijven daar op in om hun continuïteit te waarborgen, onderzoek heeft de laatste jaren meerdere malen de indicatie gegeven dat wat minder vlees eten geen slechte gedachte is als het om gezondheid gaat. Dat er ook ongezonde alternatieven zijn is nogal wiedes, net als dat er een verschil is tussen een kipfilet en een stuk leverworst. Maar in het algemeen begint de consument te reageren op de steeds maar weer herhaalde boodschap: Minder vlees eten is goed voor gezondheid en milieu. Ik zat bij 6 lezingen op de protein summit van wetenschappers en bedrijven, geen enkele spreker had die boodschap niet.
Voorlopig is de grote vraag hoe het verder gaat met die 6-7% groei. Gaat dat exponentieel toenemen of blijft die groei gestaag, maar niet spectaculair? Dat weet ik ook niet. Maar er zijn indicaties dat de toename harder kan gaan. Zo is er onder jongeren meer belangstelling voor plantaardig, hun eetgewoonten veranderen. Grondstofprijzen kunnen ook een gamechanger zijn, net als de steeds beter wordende kwaliteit van producten. En dat bedrijven, ook vleesbedrijven, bij die ontwikkeling willen zijn, lijkt me een logische zaak. Tyson, Rügenwalder en Zwanenberg zijn zo maar een paar voorbeelden.
Je argumenten voor of tegen zijn daarom, juist of onjuist, commercieel achterhaald. Enkco doet het al goed met Vivera en er zit een bedrijf in Goes dat al jaren alleen in "double digit growth figures" denkt. De verkoop van vegetarische producten stijgt gestaag in vrijwel elk westers land en alhoewel de hoeveelheden nog klein zijn in vergelijking tot de verkopen van vlees, ziet de markt allang de opportunities en zijn de Amerikanen bereid 256 miljoen dollar te investeren in een startup die nog nauwelijks iets verkoopt.
"Klein Essink ziet gezondheid als een primaire drijfveer voor verdere marktgroei van plantaardige eiwitten en vooral meat-free-producten".
Van der Lee ziet marketing en money gewoon als de drijfveer. Niet meer en niet minder. Dat boompje over gezondheid kan best opgezet worden maar is héél snel neer te halen als het uiteen wordt gerafeld. Denk aan toegevoegd zout, vet en andere gebruikte hulpstoffen. Benieuwd hoe dierlijk en bewerkt plantaardig meat free dan scoren.