Frisdrankproducenten in San Francisco hoeven geen waarschuwing op hun producten te zetten dat consumptie leidt tot obesitas. De rechter vindt dat anders appelsap of zelfgeperst sinaasappelsap ook onder de waarschuwingsplicht zou moeten vallen.
De rechtbank heeft besloten dat dit tegen de grondwet in gaat. De gemeente San Francisco stelde in 2015 de lokale wet op dat adverteerders voor frisdrank op het etiket moesten vermelden: ‘WAARSCHUWING: Het drinken van dranken met toegevoegde suikers draagt bij aan obesitas, diabetes en tandbederf’.
Verschillende producenten en adverteerders klaagden de lokale overheid aan. Zij zijn in het gelijk gesteld. De claim is volgens de rechtbank een ‘onrechtvaardige of onterechte publicatieverplichting die mogelijk het eerste amendement overtreedt’. De tekst zou de risico’s van frisdrank overdrijven en consumenten misleiden door te suggereren dat suikerrijke dranken gevaarlijker zijn dan andere suikerrijke producten. Dat zou betekenen dat zelfs zelfgeperst sinaasappelsap van een waarschuwing zou moeten worden voorzien. Maar dat gaat natuurlijk niet via het netje sinaasappelen dat consumenten mee naar huis nemen.
Dit artikel afdrukken
Verschillende producenten en adverteerders klaagden de lokale overheid aan. Zij zijn in het gelijk gesteld. De claim is volgens de rechtbank een ‘onrechtvaardige of onterechte publicatieverplichting die mogelijk het eerste amendement overtreedt’. De tekst zou de risico’s van frisdrank overdrijven en consumenten misleiden door te suggereren dat suikerrijke dranken gevaarlijker zijn dan andere suikerrijke producten. Dat zou betekenen dat zelfs zelfgeperst sinaasappelsap van een waarschuwing zou moeten worden voorzien. Maar dat gaat natuurlijk niet via het netje sinaasappelen dat consumenten mee naar huis nemen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een kwestie van tijd. Een kwestie van het kortste eind. Marion Nestlé had het er gisteren in haar nieuwsbrief over. De suikersector maakt zich grote zorgen. Ondanks alle prachtige pogingen van Fred Brouns #delaatstestrohalm