Van gekrakeel over oneigenlijk gebruik van publieke middelen voor educatieve TV tot beursgenoteerd feel-good bedrijf. Dat laat het bravoure achter 10 jaar Tony's Chocolonely zien.
De Nederlandse chocoladefabrikant Tony’s Factory, van chocolademerk Tony’s Chocolonely, bereidt zich voor op een beursgang in Amsterdam, meldt het FD. "Zonder ook maar één concessie te willen doen aan waar Tony's Chocolonely voor staat, ben ik ervan overtuigd dat we de kapitaalmarkt kunnen gebruiken om de volgende stap te zetten op weg naar het realiseren van onze missie", aldus topman Henk Jan Beltman in een persbericht. Die missie is een 'slaafvrije' cacao-industrie. Sinds de oprichting in 2005 - door journalisten van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde - heeft het merk in Nederland een marktaandeel van 12,4% weten te veroveren. De repen zijn inmiddels in 7 landen te koop, aan reclame en marketing wordt geen geld uitgegeven. Op een omzet van €29 miljoen realiseerde Tony's Chocolonely vorig jaar een winst van €1,5 miljoen, aldus het FD. Beursanalisten zien Tony's Chocolonely als "een mooie aanwinst op het Damrak", in aansluiting op de trend van impactbeleggen.
De op een na grootste aandeelhouder van Tony's is Maurice Dekkers (34% stemrecht), voormalig eigenaar van het format Keuringsdienst van Waarde. Hij bracht het format in bij productiemaatschappij Blazhoffski dat later werd overgenomen door Warner Bros. In 2007 protesteerde TV-recensent Jean Pierre Geelen van de Volkskrant tegen de publieke middelen waarmee TV-maker Dekkers de start van de waarde van zijn aandeel in Tony's financierde.
Volgens Keuringsdienst-acteur Teun van de Keuken - naamgever van 'Tony's' - gaat het niet om een echte beursgang maar om 'een mallotige PR-stunt'. Tony's zou slechts een winkeltje in de oude Amsterdamse Beurs van Berlage willen openen. Van de Keuken is buiten de aandelen in Tony's gebleven en zei op twitter tegen een echte beursgang te zijn. Tony's Chocolonely kwam onderwijl met een update van het eerdere nieuws en zei te gaan samenwerken met 'Big Coco', de grote cacaomultinationals.
Dit artikel afdrukken
De op een na grootste aandeelhouder van Tony's is Maurice Dekkers (34% stemrecht), voormalig eigenaar van het format Keuringsdienst van Waarde. Hij bracht het format in bij productiemaatschappij Blazhoffski dat later werd overgenomen door Warner Bros. In 2007 protesteerde TV-recensent Jean Pierre Geelen van de Volkskrant tegen de publieke middelen waarmee TV-maker Dekkers de start van de waarde van zijn aandeel in Tony's financierde.
Volgens Keuringsdienst-acteur Teun van de Keuken - naamgever van 'Tony's' - gaat het niet om een echte beursgang maar om 'een mallotige PR-stunt'. Tony's zou slechts een winkeltje in de oude Amsterdamse Beurs van Berlage willen openen. Van de Keuken is buiten de aandelen in Tony's gebleven en zei op twitter tegen een echte beursgang te zijn. Tony's Chocolonely kwam onderwijl met een update van het eerdere nieuws en zei te gaan samenwerken met 'Big Coco', de grote cacaomultinationals.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hahaha, ClearChox wil ook naar de beurs. (Niet.) Dat bedrijf heeft tenminste ook chocola dat in de landen van herkomst is geproduceerd. Dat zou Tony ook moeten doen, dan blijft er meer geld in - in dit geval - Ghana.
Dat slaafvrij is een heikele zaak. Nu dragen vrouwen die door hun man zijn verlaten, kinderen over aan een oom die ze mee laat werken op de boerderij. Als we dat nu eens uitbannen, wat is dan het alternatief? Wat moeten de kinderen dan worden? Zwerf- en bedelkinderen? Straatcriminelen?
Ik bedoel: Slaafvrij is een goedkoop en op de emotie werkende kreet, maar het probleem en de oplossing liggen veel dieper.
De oplossing is niet beperkt tot het vlak van wereld van cacao en chocola. De wijze waarop de Westerse voedselbedrijven zaken doen en handelen moet tegen het licht worden gehouden.
'Chocoladebedrijf zaait twijfel met beursplan', kopte het FD toen de PR-stunt duidelijk werd.
De zakenkrant besluit het artikel over 'het bedrijfje' als volgt: "Door het FD geraadpleegde beursspecialisten zeggen niet van de plannen op de hoogte te zijn. Een beursgang zou opmerkelijk zijn voor een bedrijf met een omzet van €29 mln en een winst van €1,5 mln in het laatste (gebroken) boekjaar."