Duurzaam kan voordelig schrijft Aldi in een persbericht. Maar de zorg voor milieu, dier en medemens was toch juist veel duurder? Hoe kan het dan toch zo lekker goedkoop?
Aldi start vanaf morgen (25 september) een grootschalige duurzaamheidscampagne om klanten bewust te maken van het belang van duurzaamheid. In een persbericht waarin belangrijke NGO's de discounter loven, staat het volgende te lezen:
Door te benadrukken dat ‘verantwoord’ prima samengaat met ‘voordelig’, zet Aldi zich in om een duurzame consumptie te stimuleren.
“Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om voor een brede groep klanten verantwoorde, betaalbare en gezonde levensmiddelen toegankelijk te maken. Verantwoorde producten voor een echte Aldi-prijs”, aldus Nadie Winde, manager Corporate Responsibility.
De campagne wordt afgetrapt tijdens de Bewuste Visweek en sluit af met de Fairtrade week. Gedurende zes weken zijn duurzame producten met keurmerken als ASC, MSC, Fairtrade, Beter Leven en UTZ duidelijk herkenbaar in de winkels. Ook biologische producten krijgen de nodige aandacht. Tevens zijn er extra duurzame aanbiedingen. Klanten worden geïnformeerd via verschillende kanalen.
Dierenbescherming complimenteert beleid
De discounter boekte grote vooruitgang op het gebied van dierenwelzijn. In samenwerking met onder meer de Dierenbescherming is een dierenwelzijnsbeleid opgesteld. De eerste resultaten hiervan zijn inmiddels in de winkels terug te zien. Zo is het Beter Leven-keurmerk op meerdere producten geïntroduceerd, waaronder op vers varkensvlees en verse kip. Doel is om de hoeveelheid producten met het Beter Leven-keurmerk de komende tijd verder te verhogen. Femke-Fleur Lamkamp, algemeen directeur van de Dierenbescherming: “Het valt te prijzen dat Aldi dit najaar haar assortiment aan duurzame artikelen onder de aandacht brengt. Zo wordt het consumenten makkelijk gemaakt om diervriendelijkere producten te kiezen die beter zijn voor mens en milieu.”
Max Havelaar: Aldi inspireert
De afgelopen jaren is het assortiment Fairtrade-producten opgebouwd onder het eigen merk FAIR. Het aandeel Fairtrade-producten als koffie, thee en groente en fruit wordt verder uitgebreid. “Wij zijn verheugd dat Aldi vanaf nu tot en met de Fairtrade Week haar consument via de verantwoord boodschappen campagne inspireert om duurzame producten te kopen. Al deze activiteiten zorgen ervoor dat steeds meer klanten in aanraking komen met onze producten. Door de toegenomen verkoop kunnen meer boerenorganisaties in ontwikkelingslanden via de Fairtrade minimumprijs en premie, zelf werken aan betere arbeids- en leefomstandigheden.”, zegt Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar.
Net als Lidl blijkt Aldi flink in te zetten op biologisch tegen discountprijzen. Het bedrijf heeft zijn assortiment biologisch het afgelopen jaar bijna verdubbeld en zal het de komende tijd verder uitbreiden. “We zien een groot potentieel voor vlees, zuivel en groente en fruit", zegt Nadie Winde.
Volgens de biologische speciaalsupermarkt Ekoplaza kan deze trend niet waar zijn. Toch blijkt het lage prijzen niet in de weg te staan. Wie dat wil kan de komende jaren alles blijven kopen wat hij wil, maar dan duurzaam en tegen lekker lage prijzen. Gewoon bij Aldi (en natuurlijk ook bij Lidl).
Ergens begint die gedachte toch te schuren, want zo is het natuurlijk niet. Als de hele wereld biologisch gaat eten en we kopen evenveel als vandaag, dan gaat het mis, want biologisch kan de hele wereld onmogelijk voeden bij de huidige consumptieniveaus. Datzelfde geldt voor vis en voor eerlijke handel. Wie meer betaalt, kan niet goedkoper worden. Er is geen 'duurzaam' voor de hele wereld op een koopje.
Wat dit betekent? Dit 'duurzaam' bestaat zolang de voorraad voor koopgrage mensen strekt. Als het op is, definiëren we het begrip opnieuw. Dat zal niet eens hoeven: schaarste is duur, 'zaam' valt er dan vanzelf af. Maar voorlopig boffen we in onze 'duurzame' bubbel.
Dit artikel afdrukken
Door te benadrukken dat ‘verantwoord’ prima samengaat met ‘voordelig’, zet Aldi zich in om een duurzame consumptie te stimuleren.
“Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om voor een brede groep klanten verantwoorde, betaalbare en gezonde levensmiddelen toegankelijk te maken. Verantwoorde producten voor een echte Aldi-prijs”, aldus Nadie Winde, manager Corporate Responsibility.
De campagne wordt afgetrapt tijdens de Bewuste Visweek en sluit af met de Fairtrade week. Gedurende zes weken zijn duurzame producten met keurmerken als ASC, MSC, Fairtrade, Beter Leven en UTZ duidelijk herkenbaar in de winkels. Ook biologische producten krijgen de nodige aandacht. Tevens zijn er extra duurzame aanbiedingen. Klanten worden geïnformeerd via verschillende kanalen.
Wie meer betaalt, kan niet goedkoper worden. Er is geen 'duurzaam' voor de hele wereld op een koopjeBetrokken NGO’s zijn enthousiast over de Verantwoord Boodschappen Doen-campagne. “Geweldig om te zien hoe Aldi uitpakt tijdens de Bewuste Visweek. Voor het eerst aandacht voor een verantwoorde keuze voor vis op de radio! Samen inspireren we consumenten om te kiezen voor vis die goed is voor mens en milieu. En dit is nog maar het begin van zes weken campagne waarin Aldi keurmerken in het zonnetje zet”, aldus Esther Luiten van keurmerk ASC.
Dierenbescherming complimenteert beleid
De discounter boekte grote vooruitgang op het gebied van dierenwelzijn. In samenwerking met onder meer de Dierenbescherming is een dierenwelzijnsbeleid opgesteld. De eerste resultaten hiervan zijn inmiddels in de winkels terug te zien. Zo is het Beter Leven-keurmerk op meerdere producten geïntroduceerd, waaronder op vers varkensvlees en verse kip. Doel is om de hoeveelheid producten met het Beter Leven-keurmerk de komende tijd verder te verhogen. Femke-Fleur Lamkamp, algemeen directeur van de Dierenbescherming: “Het valt te prijzen dat Aldi dit najaar haar assortiment aan duurzame artikelen onder de aandacht brengt. Zo wordt het consumenten makkelijk gemaakt om diervriendelijkere producten te kiezen die beter zijn voor mens en milieu.”
Max Havelaar: Aldi inspireert
De afgelopen jaren is het assortiment Fairtrade-producten opgebouwd onder het eigen merk FAIR. Het aandeel Fairtrade-producten als koffie, thee en groente en fruit wordt verder uitgebreid. “Wij zijn verheugd dat Aldi vanaf nu tot en met de Fairtrade Week haar consument via de verantwoord boodschappen campagne inspireert om duurzame producten te kopen. Al deze activiteiten zorgen ervoor dat steeds meer klanten in aanraking komen met onze producten. Door de toegenomen verkoop kunnen meer boerenorganisaties in ontwikkelingslanden via de Fairtrade minimumprijs en premie, zelf werken aan betere arbeids- en leefomstandigheden.”, zegt Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar.
Net als Lidl blijkt Aldi flink in te zetten op biologisch tegen discountprijzen. Het bedrijf heeft zijn assortiment biologisch het afgelopen jaar bijna verdubbeld en zal het de komende tijd verder uitbreiden. “We zien een groot potentieel voor vlees, zuivel en groente en fruit", zegt Nadie Winde.
Volgens de biologische speciaalsupermarkt Ekoplaza kan deze trend niet waar zijn. Toch blijkt het lage prijzen niet in de weg te staan. Wie dat wil kan de komende jaren alles blijven kopen wat hij wil, maar dan duurzaam en tegen lekker lage prijzen. Gewoon bij Aldi (en natuurlijk ook bij Lidl).
Ergens begint die gedachte toch te schuren, want zo is het natuurlijk niet. Als de hele wereld biologisch gaat eten en we kopen evenveel als vandaag, dan gaat het mis, want biologisch kan de hele wereld onmogelijk voeden bij de huidige consumptieniveaus. Datzelfde geldt voor vis en voor eerlijke handel. Wie meer betaalt, kan niet goedkoper worden. Er is geen 'duurzaam' voor de hele wereld op een koopje.
Wat dit betekent? Dit 'duurzaam' bestaat zolang de voorraad voor koopgrage mensen strekt. Als het op is, definiëren we het begrip opnieuw. Dat zal niet eens hoeven: schaarste is duur, 'zaam' valt er dan vanzelf af. Maar voorlopig boffen we in onze 'duurzame' bubbel.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Lees het voorstel dat GroenLinks dit weekend deed. Om kort te gaan: Aldi moet duurzaam juist duurder maken en de consument opvoeden.
Een verloren zaak, zo te zien. NGO's zijn dik tevreden met Aldi.
Dick om de discussie aan te wakkeren doe je in #1 er nog maar een schepje bovenop.
terwijl je in je hoofdredactioneel stuk al aardige nuances aanbrengt.
Fairtrade week.... verantwoord boodschappen doen van duurzame producten ook nog biologisch?
Allemaal loze kreten die stuk voor stuk niet waarmaken wat ze suggereren.
Fairtrade, verantwoord, duurzaam, en biologisch maken allemaal niet waar wat ze proberen de consument te laten geloven.
Om de consument duurzaam aan je te binden moet je als producent (in de keten) een eerlijk verhaal vertellen wat ze kunnen begrijpen. Als ze het begrijpen snappen ze het ook, hoe komt dat zal je je afvragen?
Dick laat ik je vertellen dat het natuurlijke gevoel in ons allen zit, we zijn immers een onderdeel van de natuur, anders zouden we onszelf niet begrijpen.
Als we middels ons verhaal dat natuurgevoel bij mensen bovenhalen gaan ze zelfs ons verhaal al gedeeltelijk invullen. Wat is dat een mooi fenomeen en krijgen ineens een wij gevoel.
Met allerlei hypes kun je de consument een tijdje een rad voor ogen draaien, een zoekende heeft aan een oog een poosje genoeg totdat hij/zij wakker wordt, en de gevolgen laten zich raden.
Ja de reacties van het bedrijfsleven zijn niet verwonderlijk men vaart graag mee op de kortstondige golfen van commercieel gewin. Maar verlaat het schip zo als het tegendeel in beeld komt.
Ik zeg dit niet lichtzinnig heb onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken die aangeven dat de gehanteerde begrippen een wens is die nu zeker nog niet waar gemaakt worden. Maar de business hè.
Wanneer komt de aandacht van het echte natuurlijke verhaal eens aan bod?
Arnold, ik probeer slechts te laten zien hoe harmonieus we - ook NGO's - met dissonanten om kunnen gaan.
Ik wil graag benadrukken dat wat Lidl en Aldi verkopen is echt biologisch, diervriendelijk en al even fair trade is als het aanbod in de ouderwetse 'dure' biologische en eerlijke winkels en goede slagerijen.
De vraag die ik stel: voor hoeveel mensen kun je dat voordelig houden? Ik heb er geen antwoord op, behalve dan: zolang de voorraad strekt.
Dick heb even getwijfeld over mijn reactie. Hij zal niet door iedereen begrepen worden maar vanuit mijn overtuiging doe ik het toch.
Uitspraken uit de medische wetenschappelijke hoek "Ons huidige voedsel voedt te weinig".
In relatie tot de vorige zin. Hoe kun je over voedsel dat ziekmakend is praten over voordelig houden? Dat in relatie tot de stijgende zorgkosten. Nog een uitspraak uit de Universitaire Medische hoek, "85% van het ziek en zeer ons overkomt is voedsel gerelateerd".
Einde discussie, je wil wat anders horen.
Arnold, voor de lezers: Arnold wil eten uit een andere bodem, waar 'duurzaam' nog niet aan toe is gekomen om het ook duurzaam te noemen. Zie een artikel over hem op FTM. Ik vermoed wel dat het tot nog minder strekkende voorraad leidt. Als we dat dus willen, gaat mijn vraag uit #3 dus nog meer knagen.
(NB: ik wil slechts dat lezers hier goed en zo begrijpelijk mogelijk geïnformeerd worden)