"Na acties tegen de kiloknaller en de legbatterij richten milieuorganisaties nu hun pijlen op de productie van melk. Die moet diervriendelijker en groener. En boeren verdienen een hogere prijs."
Met die woorden leidde Trouw gisteren de actie van Milieudefensie in om supermarkten vanuit een openlucht call center door consumenten 'plat te bellen'. Doel: een eerlijker melkprijs afdwingen voor Nederlandse boeren. Het AD zette gisteren een filmpje met de bellende cabaretier Vincent Bijlo vanuit het openlucht belcentrum van Milieudefensie in Utrecht online.
Op Foodlog is de zin van dergelijke acties in de afgelopen 10 jaar al vaak besproken. Omdat Nederlandse melk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zwitserse, over de hele wereld verkocht wordt en slechts voor zo'n 20% van de productie in Nederland wordt geconsumeerd, vindt de prijsvorming niet in Nederland plaats. Wie Nederlandse prijsvorming wil, moet een stukje van de productie afschermen en gescheiden verwerken. Op dat laatste zijn de zuivelverwerkende fabrieken van de grootste verwerkers in ons land - zoals FrieslandCampina - niet ingericht. Kleinere - zoals Cono en Rouveen - zouden het wel kunnen. Daarmee zijn we er echter nog niet. Het zou ook betekenen dat zo'n 4 op de 5 Nederlandse melkveehouders van deze 'eerlijke melk' moeten worden uitgesloten omdat een boer niet een beetje 'betere Nederlandse melk' en een ander beetje 'exportmelk' kan maken. Een boer heeft 1 stal, 1 kudde, 1 melktank en 1 melkophaler die het naar 1 fabriek brengt. Hij kan geen onderscheid maken in zijn bedrijfsvoering.
'Milieudefensie slaat de plank mis'
Het CBL, de koepel van Nederlandse supermarktorganisaties, protesteerde gisteren met een advertentie in de landelijke dagbladen (zie hieronder) tegen de actie van Milieudefensie. Vandaag bracht de organisatie ook een persbericht naar buiten. Daarin schrijven de gezamenlijke supermarkten dat Milieudefensie niets begrijpt van de situatie:
Het CBL, de brancheorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, vindt dat Milieudefensie een vals spel speelt door onwaarheden en onwerkelijkheden naar buiten te brengen. Supermarkten bepalen niet de prijs die een boer voor zijn melk krijgt. En dat geldt voor alle agrarische producten, zoals suikerbieten, varkensvlees en paprika’s.
“Milieudefensie geeft blijk geen kennis te hebben van marktwerking in agrarische sectoren. Kwalijker is dat Milieudefensie voorstelt, dat supermarkten gezamenlijk een minimumprijs of bodemprijs van melk gaan hanteren. Dit is een oproep om de wet te overtreden. Dat is onverantwoordelijk gedrag van een organisatie die werkt met subsidies en donaties van met name de Postcodeloterij”, aldus Marc Jansen, directeur van het CBL.
De afgelopen maanden is het CBL in gesprek geweest met Milieudefensie over de melkprijs voor de boeren en verduurzaming van de zuivelketen. Aangegeven is dat supermarkten al grote stappen hebben gezet in het verduurzamen van de zuivelketen, zoals weidegang voor melkkoeien en duurzaam veevoer. Issues als weidevogels, grondgebondenheid en mest- en emissienormen zijn complexer en daar speelt wetgeving een belangrijke rol. Middels het initiatief Duurzame Zuivelketen wordt in ketenverband opgetrokken.
Ook worden proefprojecten uitgevoerd om de productie van eiwithoudende gewassen voor veevoer te testen. Het CBL is zeer geïnteresseerd in deze proefprojecten van de veevoerindustrie waar lokale (Europese) productie van eiwithoudende gewassen voor veevoer worden getest. Het CBL zet hierop in door met ketenpartijen (boeren, fabrikanten, cateraars, horeca en veevoerindustrie) in de Alliantie Verduurzaming Voedsel te overleggen hoe hier vorm aangegeven kan worden. Het op dergelijke grote schaal produceren van eiwithoudende gewassen voor veevoerproductie in Europa is een forse uitdaging. De gewenste praktijk van Milieudefensie, (Europees) lokaal geteeld veevoer, gaat ten koste van de productie van bestaande gewassen en het ontginnen van gebieden die niet voor landbouw worden gebruikt.
“Milieudefensie heeft tot nu toe de boot afgehouden om constructief met ketenpartijen aan tafel te komen om te zoeken naar realistische en praktische oplossingen, om de zuivelproductie verdergaand te verduurzamen. Wat het CBL betreft zijn alle maatschappelijke organisaties met een constructieve opstelling van harte welkom”, aldus Marc Jansen.
De advertentie in de kranten geeft vermoedelijk aan dat het CBL, ondanks de terechte kritiek op Milieudefensie, toch een beetje bang is voor het effect op de publieke opinie. De plofkip verdween uit de Nederlandse supers en leidde - zoals het CBL hierboven zegt - inderdaad tot problemen met Mededingsautoriteit NMA die vond dat supermarkten geen prijs- en productafspraken mogen maken.
Niettemin is er een aparte stroom kippen voor Nederlandse supers op gang gekomen en raakte de 'gewone' (snelgroeiende 'plof'-) kip definitief in diskrediet. Wie daar het meest bang voor moeten zijn, zijn de 80% boeren die straks buiten de boot vallen voor een afgezonderd en goed gereguleerd aanbod. Dat het laatste een must is, heeft de Dierenbescherming - die graag zijn sterren wil leveren voor de eerlijke melk waar Milieudefensie voor ijvert - immers geleerd. Er is overaanbod van sterrenvarkens ontstaan door gebrek aan merkregulering; als de organisatie samen met zuivelverwerkers sterrenmelk gaat vormgeven voor de Nederlandse markt, zitten de boeren die aan zo'n concept mogen deelnemen op rozen omdat mag worden aangenomen dat de Dierenbescherming geleerd heeft en aanbod zal gaan reguleren.
De collega's van die blije boeren zijn aan de haaien van de internationale markt overgeleverd. Niettemin sprak onlangs oud-melkboerenvoorman Kees Romijn (van boerenkoepel LTO Nederland) zijn sympathie uit voor acties die tot een betere melkprijs voor Nederlandse boeren leiden. Wie op deze wijze uitvoering aan die wens wil geven, stuurt 4 op de 5 Nederlandse melkboeren het bos in. Slechts 1 op iedere 5 melkboeren kan op de rozen van de Nederlandse markt zitten. De vraag bij deze actie is dan ook: welk paar klompen willen we in Nederland houden en wie zadelen we op met een 'oneerlijke prijs'? Er is immers maar plaats voor één paar. De andere vraag is: willen we die keuze laten maken door de supermarkten, Milieudefensie, de Dierenbescherming of moeten de boeren daar zelf voor zorgen?
Dit artikel afdrukken
Een boer heeft 1 stal, 1 kudde, 1 melktank en 1 melkophaler die het naar 1 fabriek brengt. Hij kan geen onderscheiden maken in zijn bedrijfsvoeringNederland exportland
Op Foodlog is de zin van dergelijke acties in de afgelopen 10 jaar al vaak besproken. Omdat Nederlandse melk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zwitserse, over de hele wereld verkocht wordt en slechts voor zo'n 20% van de productie in Nederland wordt geconsumeerd, vindt de prijsvorming niet in Nederland plaats. Wie Nederlandse prijsvorming wil, moet een stukje van de productie afschermen en gescheiden verwerken. Op dat laatste zijn de zuivelverwerkende fabrieken van de grootste verwerkers in ons land - zoals FrieslandCampina - niet ingericht. Kleinere - zoals Cono en Rouveen - zouden het wel kunnen. Daarmee zijn we er echter nog niet. Het zou ook betekenen dat zo'n 4 op de 5 Nederlandse melkveehouders van deze 'eerlijke melk' moeten worden uitgesloten omdat een boer niet een beetje 'betere Nederlandse melk' en een ander beetje 'exportmelk' kan maken. Een boer heeft 1 stal, 1 kudde, 1 melktank en 1 melkophaler die het naar 1 fabriek brengt. Hij kan geen onderscheid maken in zijn bedrijfsvoering.
'Milieudefensie slaat de plank mis'
Het CBL, de koepel van Nederlandse supermarktorganisaties, protesteerde gisteren met een advertentie in de landelijke dagbladen (zie hieronder) tegen de actie van Milieudefensie. Vandaag bracht de organisatie ook een persbericht naar buiten. Daarin schrijven de gezamenlijke supermarkten dat Milieudefensie niets begrijpt van de situatie:
Het CBL, de brancheorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, vindt dat Milieudefensie een vals spel speelt door onwaarheden en onwerkelijkheden naar buiten te brengen. Supermarkten bepalen niet de prijs die een boer voor zijn melk krijgt. En dat geldt voor alle agrarische producten, zoals suikerbieten, varkensvlees en paprika’s.
Dit is een oproep om de wet te overtreden. Dat is onverantwoordelijk gedrag van een organisatie die werkt met subsidies en donaties van met name de Postcodeloterij, Marc Jansen, directeur CBLDe melkprijs die een boer ontvangt komt tot stand op de wereldwijde markt van vraag en aanbod. Voor Nederlandse boeren en tuinders is dit extra van belang, omdat de sector gemiddeld 70 – 80% van de productie exporteert. Bovendien zijn agrarische markten door de overheid gereguleerd, denk hierbij aan het Europese Gemeenschappelijke Landbouwbeleid. Ook dit heeft invloed op de prijs die de boer ontvangt.
“Milieudefensie geeft blijk geen kennis te hebben van marktwerking in agrarische sectoren. Kwalijker is dat Milieudefensie voorstelt, dat supermarkten gezamenlijk een minimumprijs of bodemprijs van melk gaan hanteren. Dit is een oproep om de wet te overtreden. Dat is onverantwoordelijk gedrag van een organisatie die werkt met subsidies en donaties van met name de Postcodeloterij”, aldus Marc Jansen, directeur van het CBL.
De afgelopen maanden is het CBL in gesprek geweest met Milieudefensie over de melkprijs voor de boeren en verduurzaming van de zuivelketen. Aangegeven is dat supermarkten al grote stappen hebben gezet in het verduurzamen van de zuivelketen, zoals weidegang voor melkkoeien en duurzaam veevoer. Issues als weidevogels, grondgebondenheid en mest- en emissienormen zijn complexer en daar speelt wetgeving een belangrijke rol. Middels het initiatief Duurzame Zuivelketen wordt in ketenverband opgetrokken.
Ook worden proefprojecten uitgevoerd om de productie van eiwithoudende gewassen voor veevoer te testen. Het CBL is zeer geïnteresseerd in deze proefprojecten van de veevoerindustrie waar lokale (Europese) productie van eiwithoudende gewassen voor veevoer worden getest. Het CBL zet hierop in door met ketenpartijen (boeren, fabrikanten, cateraars, horeca en veevoerindustrie) in de Alliantie Verduurzaming Voedsel te overleggen hoe hier vorm aangegeven kan worden. Het op dergelijke grote schaal produceren van eiwithoudende gewassen voor veevoerproductie in Europa is een forse uitdaging. De gewenste praktijk van Milieudefensie, (Europees) lokaal geteeld veevoer, gaat ten koste van de productie van bestaande gewassen en het ontginnen van gebieden die niet voor landbouw worden gebruikt.
“Milieudefensie heeft tot nu toe de boot afgehouden om constructief met ketenpartijen aan tafel te komen om te zoeken naar realistische en praktische oplossingen, om de zuivelproductie verdergaand te verduurzamen. Wat het CBL betreft zijn alle maatschappelijke organisaties met een constructieve opstelling van harte welkom”, aldus Marc Jansen.
De vraag bij deze actie is dan ook: welk paar klompen op de foto boven dit stuk willen we in Nederland houden en wie zadelen we op met een 'oneerlijke prijs'? Er is immers maar plaats voor één paar. De andere vraag is: willen we die keuze laten maken door de supermarkten, Milieudefensie, de Dierenbescherming of moeten de boeren daar zelf voor zorgen?Eén paar klompen
De advertentie in de kranten geeft vermoedelijk aan dat het CBL, ondanks de terechte kritiek op Milieudefensie, toch een beetje bang is voor het effect op de publieke opinie. De plofkip verdween uit de Nederlandse supers en leidde - zoals het CBL hierboven zegt - inderdaad tot problemen met Mededingsautoriteit NMA die vond dat supermarkten geen prijs- en productafspraken mogen maken.
Niettemin is er een aparte stroom kippen voor Nederlandse supers op gang gekomen en raakte de 'gewone' (snelgroeiende 'plof'-) kip definitief in diskrediet. Wie daar het meest bang voor moeten zijn, zijn de 80% boeren die straks buiten de boot vallen voor een afgezonderd en goed gereguleerd aanbod. Dat het laatste een must is, heeft de Dierenbescherming - die graag zijn sterren wil leveren voor de eerlijke melk waar Milieudefensie voor ijvert - immers geleerd. Er is overaanbod van sterrenvarkens ontstaan door gebrek aan merkregulering; als de organisatie samen met zuivelverwerkers sterrenmelk gaat vormgeven voor de Nederlandse markt, zitten de boeren die aan zo'n concept mogen deelnemen op rozen omdat mag worden aangenomen dat de Dierenbescherming geleerd heeft en aanbod zal gaan reguleren.
De collega's van die blije boeren zijn aan de haaien van de internationale markt overgeleverd. Niettemin sprak onlangs oud-melkboerenvoorman Kees Romijn (van boerenkoepel LTO Nederland) zijn sympathie uit voor acties die tot een betere melkprijs voor Nederlandse boeren leiden. Wie op deze wijze uitvoering aan die wens wil geven, stuurt 4 op de 5 Nederlandse melkboeren het bos in. Slechts 1 op iedere 5 melkboeren kan op de rozen van de Nederlandse markt zitten. De vraag bij deze actie is dan ook: welk paar klompen willen we in Nederland houden en wie zadelen we op met een 'oneerlijke prijs'? Er is immers maar plaats voor één paar. De andere vraag is: willen we die keuze laten maken door de supermarkten, Milieudefensie, de Dierenbescherming of moeten de boeren daar zelf voor zorgen?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dick Veerman ik begrijp je punt niet. Je schrijft dat door het voorstel van Milieudefensie - in de invulling die jij er aan geeft - 4 op de 5 boeren "aan de haaien van de internationale markt worden overgeleverd". Maar op dit moment levert toch ook al 4 op de 5 boeren aan de internationale markt? En volgens het CBL wordt de prijs nu al op die markt bepaald. Dus wat verandert er dan eigenlijk voor die 80%, behalve dat het misschien een andere 80% is dan nu?
Als ik het goed begrijp verwijt je Milieudefensie dat een betere prijs van NLse supermarkten niet alle boeren tegelijkertijd zal helpen? Moeten we niet gewoon ergens beginnen?
Klopt helemaal Gustaaf, voor die 4 op de 5 maakt het geen verschil. Toch is er een klein verschil: wie bepaalt wie er tot die 4 moet behoren en wie eraan mag ontsnappen?
Dat is het punt. Boeren - zie ik op twitter - begrijpen juist dat heel goed. Ze willen nl. allemaal de prijs van die ene op de vijf, maar zo werkt het niet.
Het punt is dit: jij en ik - allebei geen boer - hebben makkelijk praten, boeren zitten ermee. Die vier zitten nl. met één van de hoogste kostprijzen/de hoogste kostprijs in de wereld (43 cent/liter, waarom Milieudefensie die prijs van de supers vraagt is dus eigenlijk al vreemd; overigens kennen boeren vaak hun echte kostprijs niet of nauwelijks) en moeten opwerken tegen een markt die op weg is naar iets minder dan de helft (20 cent).
Hoeveel procent wordtgeexporteerd? Het artikel spreekt over 80%, de advertentie over 60%.
Kunnen de melkboeren geen Max Havelaar melk bottelen met een hogere in- en verkoopprijs? (Gewoon dezelfde melk in een fancy fles) Die meerprijs gaat dan in een fonds waar de hele sector beter van wordt.
Overigens Beter Leven melk kan vast in de normale melkstroom. Groene en grijze stroom wordt ook gewoon gemengd waarna later een en ander wordt verekend...
René, over dat cijfer stoeien de geleerden. Dat komt o.m. omdat je je moet afvragen hoe je de importen van zuivel moet salderen met de exporten. Als er bijv. Nieuw-Zeelands melkpoeder in toetjes van FrieslandCampina gaat, hoe bereken je dat dan? Vermoedelijk spreekt het persbericht daarom weer van 70-80% als algemene rekenregel. Ik moet daar altijd een beetje om grinneken; het liefst duwen we weg dat we een probleem hebben door zo'n grote afhankelijkheid van gewoon massaproduct (maar verder prima) zonder veel vermarktbare waarde, al denken we nog steeds dat 'Nederland' een sterk merk is. Ik vrees dat we dat niet erg scherp zien.
Hier vind je alle cijfers over de Nederlandse zuivelsector.
Dank voor je reactie. De laatste link werkt niet