Tuinbouwondernemers, beleidsmakers, verzekeraars, supermarktinkopers, diëtisten, artsen en studenten. Vanuit alle sectoren kwamen mensen die maar iets met groente en fruit te maken hebben naar het Groentecongres, met als doel om de kloof tussen deze beroepsgroepen te dichten en samenwerking te bevorderen. “We hoeven niet alles te bewijzen om al in te kunnen grijpen,” aldus Gert Mulder van het GroentenFruit Huis, een van de initiatiefnemers van dit congres.

Nadat in de ochtend de gezonde effecten van groente en fruit waren besproken – van het moment dat ouders een kinderwens hebben tot het punt dat voeding medicijnen kan vervangen - lag de focus van het middagprogramma op het verhogen van de consumptie van groente en fruit. Hoe krijg je mensen zover?

Rol van de overheid
De overheid kan en moet hier een rol in spelen volgens de Britse onderzoeker Louise Colbing van het World Cancer Research Fund (WCRF). “Individuele verantwoordelijkheid werkt niet", zegt ze. "Wereldwijd neemt het aantal kinderen en volwassenen met overgewicht en obesitas toe. Het is tijd dat de overheid gaat ingrijpen. Er is niets mis met een ‘betuttelende overheid’, de overheid moet voor de inwoners gaan zorgen.”

Het WCRF heeft 10 punten vastgesteld waarop de overheid actie kan ondernemen; het Nourishing Framework. Deze punten zijn onderverdeeld in drie speerpunten: voedselomgeving, voedselsystemen en gedragsverandering. De bij het Framework behorende database laat per land zien wat de overheid al doet. De Nederlandse overheid blijkt 4 van de maximale 10 punten te scoren. Dat is minder dan onze buurlanden België (6 punten) en Duitsland (5 punten). “Nog veel verbetering mogelijk,” concludeert Colding.

‘Convenience rules’ en ‘packaging stinks’
Maar niet alleen de overheid moet meer actie ondernemen, ook op het gebied van marketing is veel winst te behalen. Daarvoor pleitte de Amerikaanse Food marketeer John Stanton. “Consumenten letten op prijs, smaak en gezondheid, maar vooral ook op gemak en of iets hot en trendy is.” De verkoopcijfers van voorverpakte salade stegen vorig jaar met zo’n 12%, terwijl die van een krop sla afnamen met 8%. Complete salades verkopen nog beter; daarvan kochten mensen in 2016 31% meer dan in 2015. “Convenience rules, je kunt het niet te makkelijk maken. Denk maar eens aan de lipjes waarmee je blikjes kunt openmaken. Het bespaart nog geen minuut, maar het verkoopt als een gek”, illustreert Stanton.

Om groente zit alleen een folietje. Geen wonder dat mensen dat minder kopen dan die andere producten. Hebben we dan niets geleerd van M&M’s? Zij maken als geen ander hun product leuk en dat maakt mensen nieuwsgierig
Een tweede punt wat hij aanstipt is dat de verpakking van groente en fruit veel beter kan. “In de supermarkt moeten die verpakkingen opboksen tegen de verpakkingen van snoep en koek, met de mooiste, meest aantrekkelijke foto’s en alle marketingtrucs. Om groente zit alleen een folietje. Geen wonder dat mensen dat minder kopen dan die andere producten. Hebben we dan niets geleerd van M&M’s? Zij maken als geen ander hun product leuk en dat maakt mensen nieuwsgierig.”

Stanton is er heilig van overtuigd dat mensen in de groente- en fruitsector zich niet alleen moeten bezighouden met goede producten, maar dat ze - vaak tegen hun gewoonte in - veel meer aandacht moet hebben voor sales, marketing en cijfers. “Winst opvoeren in de verkoop van groente en fruit betekent dat er meer groente en fruit verkocht wordt. Dat is voor iedereen gunstig.”

De toekomst heeft haast
Gezondheidsgroenteboer Rob Baan van Koppert Cress kreeg als laatste van de dag het woord. “We moeten echt naar een andere manier van eten en voeden toe. Groenten moeten de erkenning krijgen die ze verdienen. Consumenten, artsen, overheid en alle andere partijen moeten inzien dat we door anders te eten aan onze gezondheid werken en kosten van de gezondheidszorg kunnen drukken. Daar moeten we niet meer mee wachten, de toekomst heeft haast.”

Dit artikel afdrukken