Directe aanleiding is de strijd om supermarktketen Emté, nu nog eigendom van groothandel Sligro die zich wil concentreren op zijn beter renderende groothandelsactiviteiten. De interesse is groot, omdat "het wel eens een tijdje zou kunnen duren voordat er opnieuw supermarkten te koop komen", schrijft het FD.

De afgelopen jaren zijn er tientallen merken en supermarktformules verdwenen. Denk bijvoorbeeld maar aan Torro, Centra, P. de Gruyter, C1000, Edah, Basismarkt, Dagmarkt, Konmar, Super de Boer, Nieuwe Weme of Groenwoudt. Vandaag telt Nederland nog ruim 20 formules, waaronder meer dan 10 kleinere ketens die in handen zijn van families zoals bijvoorbeeld Jan Linders in het zuiden en Poiesz in het noorden van het land. Door inkoopcombinatie Superunie kunnen die kleine ketens dezelfde inkoopvoordelen en logistiek genieten als de marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Volgens het FD is de opkomst van online boodschappen doen een serieuze bedreiging voor de kleinere familieketens. Zij missen de mogelijkheden tot grootschalige investeringen. "Als dan een marktpartij gaat verkopen kunnen er snel meer volgen".

Voor (een deel van) de winkels van Emté hebben zich verschillende kandidaat-kopers gemeld. Sligro zou een voorkeur hebben voor Plus als partner - beide bedrijven werken al samen in Spar Holding. Bovendien zou Plus ook bij Emté met Sligro willen samenwerken, zodat Sligro dan als groothandel zijn positie versterkt tegenover grote fabrikanten als Unilever. Een andere kandidaat is Jumbo, die samen met Coop al een bod uitbracht dat toen nog "niet opportuun" was. Het bod van Jumbo zou aanzienlijk hoger liggen dan dat van Plus. Sligro zou eerder een partner zoeken dan een koper en bovendien niet willen verkopen aan Jumbo door een soort Brabantse kinnesinne; beide bedrijven hebben hun hoofdkantoren op een steenworp afstand van elkaar in Veghel.
Dit artikel afdrukken