Voor het FD sprak journalist Richard Smit met de topmannen van diverse supermarktketens in ons land. De algemene verwachting is dat er supermarktformules zullen verdwijnen, "al kan het nog even duren."
Directe aanleiding is de strijd om supermarktketen Emté, nu nog eigendom van groothandel Sligro die zich wil concentreren op zijn beter renderende groothandelsactiviteiten. De interesse is groot, omdat "het wel eens een tijdje zou kunnen duren voordat er opnieuw supermarkten te koop komen", schrijft het FD.
De afgelopen jaren zijn er tientallen merken en supermarktformules verdwenen. Denk bijvoorbeeld maar aan Torro, Centra, P. de Gruyter, C1000, Edah, Basismarkt, Dagmarkt, Konmar, Super de Boer, Nieuwe Weme of Groenwoudt. Vandaag telt Nederland nog ruim 20 formules, waaronder meer dan 10 kleinere ketens die in handen zijn van families zoals bijvoorbeeld Jan Linders in het zuiden en Poiesz in het noorden van het land. Door inkoopcombinatie Superunie kunnen die kleine ketens dezelfde inkoopvoordelen en logistiek genieten als de marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Volgens het FD is de opkomst van online boodschappen doen een serieuze bedreiging voor de kleinere familieketens. Zij missen de mogelijkheden tot grootschalige investeringen. "Als dan een marktpartij gaat verkopen kunnen er snel meer volgen".
Voor (een deel van) de winkels van Emté hebben zich verschillende kandidaat-kopers gemeld. Sligro zou een voorkeur hebben voor Plus als partner - beide bedrijven werken al samen in Spar Holding. Bovendien zou Plus ook bij Emté met Sligro willen samenwerken, zodat Sligro dan als groothandel zijn positie versterkt tegenover grote fabrikanten als Unilever. Een andere kandidaat is Jumbo, die samen met Coop al een bod uitbracht dat toen nog "niet opportuun" was. Het bod van Jumbo zou aanzienlijk hoger liggen dan dat van Plus. Sligro zou eerder een partner zoeken dan een koper en bovendien niet willen verkopen aan Jumbo door een soort Brabantse kinnesinne; beide bedrijven hebben hun hoofdkantoren op een steenworp afstand van elkaar in Veghel.
Dit artikel afdrukken
De afgelopen jaren zijn er tientallen merken en supermarktformules verdwenen. Denk bijvoorbeeld maar aan Torro, Centra, P. de Gruyter, C1000, Edah, Basismarkt, Dagmarkt, Konmar, Super de Boer, Nieuwe Weme of Groenwoudt. Vandaag telt Nederland nog ruim 20 formules, waaronder meer dan 10 kleinere ketens die in handen zijn van families zoals bijvoorbeeld Jan Linders in het zuiden en Poiesz in het noorden van het land. Door inkoopcombinatie Superunie kunnen die kleine ketens dezelfde inkoopvoordelen en logistiek genieten als de marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Volgens het FD is de opkomst van online boodschappen doen een serieuze bedreiging voor de kleinere familieketens. Zij missen de mogelijkheden tot grootschalige investeringen. "Als dan een marktpartij gaat verkopen kunnen er snel meer volgen".
Voor (een deel van) de winkels van Emté hebben zich verschillende kandidaat-kopers gemeld. Sligro zou een voorkeur hebben voor Plus als partner - beide bedrijven werken al samen in Spar Holding. Bovendien zou Plus ook bij Emté met Sligro willen samenwerken, zodat Sligro dan als groothandel zijn positie versterkt tegenover grote fabrikanten als Unilever. Een andere kandidaat is Jumbo, die samen met Coop al een bod uitbracht dat toen nog "niet opportuun" was. Het bod van Jumbo zou aanzienlijk hoger liggen dan dat van Plus. Sligro zou eerder een partner zoeken dan een koper en bovendien niet willen verkopen aan Jumbo door een soort Brabantse kinnesinne; beide bedrijven hebben hun hoofdkantoren op een steenworp afstand van elkaar in Veghel.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
ACM waar ben je?
I.i.d. Dick, want wee oh wee, als de boertjes onderling afspraken gaan maken is voor hun de wereld te klein.
Verdere concentratie in superland zal leiden tot nog grotere concentratie van inkoopmacht, met alle nefaste gevolgen voor de producenten en leveranciers voor aan de keten.
Na onder meer Spa heeft ook Peijnenburg recent kunnen voelen wat dat betekent.
Om nog maar niet te spreken over de verdeling van de marges verder in het voortraject, met anonieme boeren als lijdend voorwerp.
Wie heeft er ooit gelezen waarom de prijs van een pak melk ten tijde van record lage boerenmelkprijzen van 25 cent de liter een jaar terug, niet tot navenante prijsdalingen van een pak halfvol bij AH en Jumbo hebben geleid, terwijl ze nu bij 35 cent weer disproportioneel stijgen?
Ze lijken onderhand potdomme Shell wel!