Op Amsterdamse metrostations is reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen en jongeren per 2018 niet langer toegestaan. Dat heeft de gemeente Amsterdam besloten, schrijft Het Parool. De gemeente Amsterdam heeft zich verbonden aan de Alliantie Stop Kindermarketing tegen reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen. Amsterdam pakt als eerste de eigen evenementen, gesubsidieerde activiteiten en gemeentelijke locaties aan. In de aanbesteding voor het nieuwe reclamecontract voor alle 58 metrostations zal de bepaling opgenomen worden dat kindermarketing voor ongezonde producten niet is toegestaan. In totaal gaat het om 200 abri’s, 30 grote billboards en 52 digitale borden. Hoe het onderscheid tussen ongezonde voedselreclame gericht op kinderen of gericht op volwassenen gemaakt gaat worden, is nog niet geheel duidelijk. "Er komt in elk geval geen algemeen verbod op reclame voor ongezond voedsel, aldus een gemeentewoordvoerder" in Het Parool.
Parool - Gemeente: geen reclame ongezond voedsel meer in metro - Amsterdam - PAROOL
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
1. Het is inderdaad symboolpolitiek.
2. Die zelfregulering stelt weinig voor.
3. Die is goed: zelfbewuste consument*
*Als of ze daar op zitten te wachten, hahaha
NB. Ik heb niks tegen de BVA, wel tegen sloom gelul.
'Eenzijdige symboolpolitiek', roept de Bond van Adverteerders in Marketing Online.
Volgens de BVA doet de gemeente Amsterdam met deze maatregel "geen recht aan de al bestaande landelijke en werkende zelfregulering op het gebied van verantwoorde kindermarketing" en "gaat men hiermee voorbij aan jongeren als zelfbewuste consument."
Was het daar zo erg dan?
Peter Jens weet er wellicht meer van. Marketing.
Ik heb zo mijn bedenkingen op juridisch vlak.
Mijn vraag is; wie bepaald wat ongezond is?
Indien het antwoord is: "dat is ongezond", mag ik dan nog wel reclame maken voor de adolescente meerderheid in onze maatschappij?
Credo; het wordt cherry picking!
Ben wel benieuwd hoe handhaving dit in stand gaat houden.