Gelijke gezindheid over je favoriete merk doet meer goeds voor je relatie dan overeenkomstige interesses of persoonlijkheid. Dat denken wetenschappers van de Duke University's Fuqua School of Business te hebben ontdekt, schrijft Science Daily.

De onderzoekers keken naar de voorkeuren voor merken frisdrank, koffie, bier, chocolade en auto's van koppels en individuen. Die verschillen vergeleken ze met de machtsverhouding en tevredenheid over de relatie. Vooral de minder dominante persoon in een relatie voelt zich ongelukkig wanneer de partner andere merken prefereert. De ondergeschikte persoon voelt zich vaak genoodzaakt in merkkeuze mee te gaan met de dominante partner. Andere merkvoorkeuren zijn geen reden om uit elkaar te gaan, zegt onderzoekster Danielle Brick. Toch geloven de onderzoekers dat die piepkleine ergernissen op de lange termijn wel effect op de relatie hebben. Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Consumer Research. Als we de onderzoekers moeten geloven, zijn merken een even grote bron van lijden als de voorkeur van Adam voor een peer en die van Eva voor een appel.
ScienceDaily - Pardon Our Interruption
  • Deel
Druk af