Voor de zesde en laatste keer onderzocht de Stichting Reclame Code (RCC) in hoeverre bedrijven zich houden aan de reclamecode. De monitoring wordt voor het nieuwe seizoen voortgezet door de overheid omdat critici vinden dat zelfcontrole niet langer acceptabel is.
In vergelijking met 2016 zijn er minder bedrijven die de code overtreden. Drie bedrijven bleken in de maanden juni en juli reclameuitingen gericht op kinderen tussen de 7 en 12 jaar op de televisie gebracht te hebben die niet aan de voedingskundige criteria voldoen. "Van de 103 onderzochte bedrijfs- en merkwebsites bevatten er in totaal drie sites reclames die de code overtreden. Dat geldt ook voor drie van de 23 kinderwebsites. Op sociale media zijn er twee gevallen van overtreding gevonden", schrijft Nu.nl. Op de onderzochte vlogs en apps werd de reclamecode niet geschonden volgens de RCC.
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), tot nu de opdrachtgever van het onderzoek, heeft de 11 bedrijven die de code aan hun laars lappen daar inmiddels op gewezen. Vanaf volgend jaar gaat de regering de monitoring uitvoeren. Het wordt een overheidstaak omdat de nodige kritiek is op de zelfregulering en (selectieve) aanpak door de sector zelf.
Directeur Marian Geluk van de FNLI zegt over de rol die de overheid nu van haar organisatie overneemt: "De proactieve jaarlijkse monitoring is voor de FNLI altijd een belangrijk instrument geweest om de naleving in kaart te brengen. Daardoor kunnen we gericht werken aan de punten waarop verbetering nodig is. Wij hopen deze rol te kunnen voortzetten, ook nu de monitoring in opdracht van een andere partij zal worden uitgevoerd.”
Dit artikel afdrukken
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), tot nu de opdrachtgever van het onderzoek, heeft de 11 bedrijven die de code aan hun laars lappen daar inmiddels op gewezen. Vanaf volgend jaar gaat de regering de monitoring uitvoeren. Het wordt een overheidstaak omdat de nodige kritiek is op de zelfregulering en (selectieve) aanpak door de sector zelf.
Directeur Marian Geluk van de FNLI zegt over de rol die de overheid nu van haar organisatie overneemt: "De proactieve jaarlijkse monitoring is voor de FNLI altijd een belangrijk instrument geweest om de naleving in kaart te brengen. Daardoor kunnen we gericht werken aan de punten waarop verbetering nodig is. Wij hopen deze rol te kunnen voortzetten, ook nu de monitoring in opdracht van een andere partij zal worden uitgevoerd.”
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De overheid wil het bedrijfsleven niet te veel voor de voeten lopen, maar het resultaat is steeds weer dat zelfregulering onvoldoende dwingend is en daardoor niet werkt. Te veel levensmiddelen lappen de reclameregels aan hun laars; blijkbaar wegen de 'opbrengsten' van overtreding op tegen het risico op sancties. Het is dus een logische stap dat de overheid de naleving van de regulering nu zelf ter hand neemt.