De druk wordt opgevoerd. Heeft Greenpeace eigenlijk wel begrepen dat het Nederlandse kokkels en makrelen moeten pushen in plaats van alleen maar tegen te zijn
Milieugroepering Greenpeace heeft dinsdagochtend het hoofdkantoor van Schuitema bezet. De actievoerders stellen dat C1000 van de grote supermarktketens veruit het minste doet om zijn visassortiment te verduurzamen.
bron: distrifood
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gevolg is wel dat de consument gaat reageren op dit soort berichten, met als reactie dat de horeca straks het zich niet meer kan veroorloven om 'verkeerde vis' te serveren.
Waar zijn die mensen uit de horeca? waarom hoor ik ze niet. Zijn ze ziende blind of laten ze de consument bepalen wat er op de kaart komt?
In dat geval: daar gaat je smaak.....
@Ailko,
Waarom? Bedreigde diersoorten smaken niet noodzakelijk beter. Er is onder een dike handvol restauranthouders een trend om verantwoord(er) in te kopen. Dat lijkt mij een goede zaak. Dat de restaurantbezoeker mondiger wordt, lijkt me ook een goede zaak.
Kabeljauw, tonijn en schol zijn héél smakelijke vissen. De alternatieven, panga, nijlbaars en tilapia zijn dat nu net niet.
Nick, er staat meer op de groen-oranje lijst, onder meer zalm en tong en ook bepaalde kabeljauw. Schol heeft ook gradaties van verantwoordeRlijkheid (nieuw woord!). De luxe-gedachte van "na ons de zondvloed" is onnodig.
@Wouter, dat is inderdaad een goed idee om mondige restaurantgasten te hebben. De realiteit is echter dat ze dat niet zijn. Immers als ze mondig waren gingen ze niet akkoord met de vaak ronduit verkeerde manier van bereiden, cq. de verkeerde vissen. Sterker nog als de gasten nu eens vertelden wat ze er echt van vinden dan zou de gemiddelde kwaliteit van de horeca met procenten stijgen.
Zoals Nick al aangeeft is de vis die in onze wateren voorradig is veel smaakvoller dan die ingekochte types. Maar daar wordt vooralsnog niet mee gewerkt op grote schaal en dat zie ik ook op korte termijn niet gebeuren, omdat dit vaak beneden de stand is van vele restaurateurs. De kreeft, kaviaar en oesters is wat ze blijven zoeken.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik geen beweging zie aan de kant van de horeca. Ze nemen geen initiatief om juist dit onderdeel uit te buiten en te exploiteren. Het gedrag is zo lijdzaam.
Er is te weinig creativiteit in die markt. ;-( Ik hoop eigenlijk op wat reactie uit de horeca, omdat ik weet dat we ook daar gelezen worden.