Alleen met etenswaren verdienen ondernemers nog een redelijk inkomen op de Vlaamse markten, schrijft VTM. De mentaliteit onder marktbezoekers is veranderd en jongeren kopen bijna niets meer op de markt. Een uitzondering maken de millennials voor voedsel, omdat de prijzen min of meer dezelfde zijn en de weekmarkt zich kan onderscheiden met versheid en kwaliteit. "Als jongeren nog naar de markt komen, is dat voor eten," zegt Gwen de Bruyn, onderzoeker van de KU Leuven die het veranderende klimaat van de markten onderzocht. Behalve met kieskeuriger klanten kampen marktkooplui ook met stijgende vaste lasten, concurrentie van webshops en met nieuwe overheidsregels. Dieselauto's zijn in Antwerpen bijvoorbeeld niet meer welkom, investeringen in schone vrachtwagens drukken de resultaten.
Markt is enkel nog populair voor eten
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ouderen ook. In Nederland. Onderzoek W. Klootwijk.