‘Alcoholvrij bier slaat toch aan’, kopte De Standaard. ‘Toch’ impliceert dat 0.0 tegen de verwachtingen in populair is geworden. Hoe zit dat?
Wie kent niet de oudejaarsconference van 1989 van Youp van ’t Hek, waarin hij Buckler, het maltbier van Heineken, afkraakt? Het verhaal gaat dat Heineken hierdoor de verkoop dusdanig zag teruglopen dat de brouwer zijn maltbier uit de schappen haalde. Heineken was – wellicht daardoor – een van de laatste grote bierbrouwers die onder zijn eigen merknaam alcoholvrij bier op de markt bracht. Heineken 0.0 won overigens wel de smaaktest van de Consumentenbond.
Recent zeiden Wageningse voedingsonderzoekers dat alcoholvrij bier onvoldoende aanslaat bij Europese consumenten. Volgens hen zou alcoholvrij bier niet moeten worden afgezet tegen bier, maar tegen frisdrank.
Toename alcoholvrij
Ondanks scepsis zien we echter een toename van de consumptie van alcoholvrij bier.
In perspectief plaatsen
In vergelijking met de verkoop van gewoon pils (jaarlijks 10 miljoen hectoliter in Nederland en 8 miljoen hectoliter in België) zijn de volumes alcoholvrij bier nog beperkt. Dat de perceptie van alcoholvrij bier verandert, valt niet te ontkennen. Volgens onderzoek van de Nederlandse Brouwers is nog moeten rijden de voornaamste reden om geen alcohol te drinken. Ook is alcoholvrij bier de afgelopen jaren lekkerder geworden.
Gezond
Een andere reden om voor 0.0 te kiezen is de gezondheidstrend. Biermerken promoten alcoholvrij bier gelinkt aan sporten en gezondheid. Denk aan de reclamecampagne van Amstel waarin wielrenner Laurens ten Dam zijn mede-renners al fietsend trakteert op een rondje Radler. De alcohoholscepsis die Belgische brouwers voorzien sluit daarbij aan. Zij verwachten dat alcohol meer in het verdomhoekje gaat komen omdat wetenschappers en overheden alcoholgebruik afraden en proberen terug te brengen. Denk aan het alcoholverbod onder de 18 jaar en het eerder genoemde ‘ik moet nog rijden’.
In mijn eigen vriendenkring zie ik die ontwikkelingen terug. Wij drinken meer alcoholvrij dan vijf à tien jaar geleden, om bovenstaande redenen. De meesten van ons zijn fanatiek gaan sporten en daarbij past 0.0 beter. Radler is lekker fris tijdens een sportpauze en je wordt niet dronken als je nog even door moet. Bovendien smaakt alcoholvrije wijn niet zo goed als alcoholvrij bier. Het sociale aspect speelt ook mee: een alcoholvrij biertje schijnt lekkerder te borrelen dan een cola.
's Werelds grootste bierbrouwer, AB InBev, verwacht dat een vijfde van al zijn bier in 2025 alcoholarm (onder 3,5%) of -vrij zal zijn. Bavaria-marketeer Thomas Richters sluit zich daarbij aan: “Alcoholvrij is geen hype maar een trend.”
Dit artikel afdrukken
Recent zeiden Wageningse voedingsonderzoekers dat alcoholvrij bier onvoldoende aanslaat bij Europese consumenten. Volgens hen zou alcoholvrij bier niet moeten worden afgezet tegen bier, maar tegen frisdrank.
Toename alcoholvrij
Ondanks scepsis zien we echter een toename van de consumptie van alcoholvrij bier.
Een alcoholvrij biertje schijnt lekkerder te borrelen dan een colaTussen 2014 en 2015 steeg de Nederlandse consumptie van alcoholvrij bier met 27%. Ook de consumptie van speciaalbieren en biermixen, zoals Radler, nam toe, terwijl de consumptie van pils nagenoeg gelijk bleef. Een jaar later steeg de consumptie van 0.0 - een aanduiding die communiceert dat er echt geen alcohol in zit - opnieuw met 18%. In absolute aantallen liters steeg de consumptie van 334.413 naar 394.436 hectoliter. Ook in België is alcoholvrij bier bezig met een opmars: tussen juni 2016 en juni 2017 werd in de Belgische markt, buiten de horeca, 55.000 hectoliter alcoholvrij bier verkocht. Dat is ruim een derde meer dan in diezelfde periode een jaar eerder.
In perspectief plaatsen
In vergelijking met de verkoop van gewoon pils (jaarlijks 10 miljoen hectoliter in Nederland en 8 miljoen hectoliter in België) zijn de volumes alcoholvrij bier nog beperkt. Dat de perceptie van alcoholvrij bier verandert, valt niet te ontkennen. Volgens onderzoek van de Nederlandse Brouwers is nog moeten rijden de voornaamste reden om geen alcohol te drinken. Ook is alcoholvrij bier de afgelopen jaren lekkerder geworden.
Gezond
Een andere reden om voor 0.0 te kiezen is de gezondheidstrend. Biermerken promoten alcoholvrij bier gelinkt aan sporten en gezondheid. Denk aan de reclamecampagne van Amstel waarin wielrenner Laurens ten Dam zijn mede-renners al fietsend trakteert op een rondje Radler. De alcohoholscepsis die Belgische brouwers voorzien sluit daarbij aan. Zij verwachten dat alcohol meer in het verdomhoekje gaat komen omdat wetenschappers en overheden alcoholgebruik afraden en proberen terug te brengen. Denk aan het alcoholverbod onder de 18 jaar en het eerder genoemde ‘ik moet nog rijden’.
In mijn eigen vriendenkring zie ik die ontwikkelingen terug. Wij drinken meer alcoholvrij dan vijf à tien jaar geleden, om bovenstaande redenen. De meesten van ons zijn fanatiek gaan sporten en daarbij past 0.0 beter. Radler is lekker fris tijdens een sportpauze en je wordt niet dronken als je nog even door moet. Bovendien smaakt alcoholvrije wijn niet zo goed als alcoholvrij bier. Het sociale aspect speelt ook mee: een alcoholvrij biertje schijnt lekkerder te borrelen dan een cola.
's Werelds grootste bierbrouwer, AB InBev, verwacht dat een vijfde van al zijn bier in 2025 alcoholarm (onder 3,5%) of -vrij zal zijn. Bavaria-marketeer Thomas Richters sluit zich daarbij aan: “Alcoholvrij is geen hype maar een trend.”
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
En toch is het denk heel (sociaal) groepsgebonden deze ontwikkeling. Ik heb niet het idee dat in de 'zuip'keten als een koelkastje vol smaakjes alcoholvrij staat?
Wel hele herkenbare ontwikkeling als ik naar mijn eigen persoontje kijk. Zonder alcohol ben en blijf je zoveel fitter. Korte nacht na het stappen blijkt niet het probleem, de alcohol is boosdoener voor je functioneren de dag erna.
Gisteren voor het eerst een Heineken 0,0 op*. Wat een lullig flesje met 25cl. Smaak is inderdaad wel prima. Ruikt ook gewoon naar bier als je de dop eraf haalt.
Frisdrank drink ik bijzonder weinig al jaren. Zeker thuis heb ik dit nauwelijks in huis gehad de afgelopen 5 jaar. Nu er praktisch altijd wel een voorraad bier alcohol vrij koud staat moet ik toegegeven dat mijn (fris)drank gebruik stijgende is t.o.v. glazen kraanwater in al die jaren.
Sportief gezien ook reeds heel tevreden mee. Laatste fiets vakantie in de Dolomieten volle bak mee gefeest en geborreld met alcoholvrij bier. Wel wat bevindingen:
- Italiaanse ober op een terras voor lunch terras wilde me eigenlijk geen alcoholvrij bier serveren, ik moest hem ook laten ziet dat het überhaupt op de (drank)kaart stond. Met opnieuw sputterende tegenzin bracht hij mij mijn drankje.
- Gewoon bier alcoholvrij is matig van smaak. De alcoholfreie Weitze als dorstlesser naast de espresso s'ochtends om 11:00 bij de eerste stop van het fietsen is wel van goede smaak. Alcoholfreie Weitze smaakte vorig jaar in Oostenrijk ook heel prima.
- Reisgenoten hadden niet of nauwelijks in de gaten dat ik alcoholvrij bier weg zat te 'heisen' s'avonds na het fietsen. De barman en vrouw van het hotel waar we verbleven vroegen al heel vlot: Met of zonder ;-) ( soms nam ik er wel eentje 'met', bijv. bij aanvang van de feestavond als opwarmertje zeg maar)
*Op de werknemers bbc dit jaar voor de vakantie gingen vele van deze flesjes over tafel. Met hart voor cultuur en traditie collega's borrelden op deze manier heel smakelijk en vrolijk mee.