Wie kent niet de oudejaarsconference van 1989 van Youp van ’t Hek, waarin hij Buckler, het maltbier van Heineken, afkraakt? Het verhaal gaat dat Heineken hierdoor de verkoop dusdanig zag teruglopen dat de brouwer zijn maltbier uit de schappen haalde. Heineken was – wellicht daardoor – een van de laatste grote bierbrouwers die onder zijn eigen merknaam alcoholvrij bier op de markt bracht. Heineken 0.0 won overigens wel de smaaktest van de Consumentenbond.

Recent zeiden Wageningse voedingsonderzoekers dat alcoholvrij bier onvoldoende aanslaat bij Europese consumenten. Volgens hen zou alcoholvrij bier niet moeten worden afgezet tegen bier, maar tegen frisdrank.

Toename alcoholvrij
Ondanks scepsis zien we echter een toename van de consumptie van alcoholvrij bier.

Een alcoholvrij biertje schijnt lekkerder te borrelen dan een cola
Tussen 2014 en 2015 steeg de Nederlandse consumptie van alcoholvrij bier met 27%. Ook de consumptie van speciaalbieren en biermixen, zoals Radler, nam toe, terwijl de consumptie van pils nagenoeg gelijk bleef. Een jaar later steeg de consumptie van 0.0 - een aanduiding die communiceert dat er echt geen alcohol in zit - opnieuw met 18%. In absolute aantallen liters steeg de consumptie van 334.413 naar 394.436 hectoliter. Ook in België is alcoholvrij bier bezig met een opmars: tussen juni 2016 en juni 2017 werd in de Belgische markt, buiten de horeca, 55.000 hectoliter alcoholvrij bier verkocht. Dat is ruim een derde meer dan in diezelfde periode een jaar eerder.

In perspectief plaatsen
In vergelijking met de verkoop van gewoon pils (jaarlijks 10 miljoen hectoliter in Nederland en 8 miljoen hectoliter in België) zijn de volumes alcoholvrij bier nog beperkt. Dat de perceptie van alcoholvrij bier verandert, valt niet te ontkennen. Volgens onderzoek van de Nederlandse Brouwers is nog moeten rijden de voornaamste reden om geen alcohol te drinken. Ook is alcoholvrij bier de afgelopen jaren lekkerder geworden.

Gezond
Een andere reden om voor 0.0 te kiezen is de gezondheidstrend. Biermerken promoten alcoholvrij bier gelinkt aan sporten en gezondheid. Denk aan de reclamecampagne van Amstel waarin wielrenner Laurens ten Dam zijn mede-renners al fietsend trakteert op een rondje Radler. De alcohoholscepsis die Belgische brouwers voorzien sluit daarbij aan. Zij verwachten dat alcohol meer in het verdomhoekje gaat komen omdat wetenschappers en overheden alcoholgebruik afraden en proberen terug te brengen. Denk aan het alcoholverbod onder de 18 jaar en het eerder genoemde ‘ik moet nog rijden’.

In mijn eigen vriendenkring zie ik die ontwikkelingen terug. Wij drinken meer alcoholvrij dan vijf à tien jaar geleden, om bovenstaande redenen. De meesten van ons zijn fanatiek gaan sporten en daarbij past 0.0 beter. Radler is lekker fris tijdens een sportpauze en je wordt niet dronken als je nog even door moet. Bovendien smaakt alcoholvrije wijn niet zo goed als alcoholvrij bier. Het sociale aspect speelt ook mee: een alcoholvrij biertje schijnt lekkerder te borrelen dan een cola.

's Werelds grootste bierbrouwer, AB InBev, verwacht dat een vijfde van al zijn bier in 2025 alcoholarm (onder 3,5%) of -vrij zal zijn. Bavaria-marketeer Thomas Richters sluit zich daarbij aan: “Alcoholvrij is geen hype maar een trend.”
Dit artikel afdrukken