Biologisch kan veel goedkoper. Dat lieten we dit voorjaar zien in een prijsvergelijking tussen Lidls biologische week en andere supermarkten. Volgens Ekoplaza is het schadelijk voor de biologische sector. Uit interviews die Foodlog hield met ondernemers uit de biologische sector bleek dat niet. Deze week heeft Lidl weer biologisch ter introductie van een nieuw assortiment in de winkels. Niet alleen bij ons, maar in heel Europa. Bovenstaande foto werd gemaakt in het Franse dorp Lamalou-les-Bains.
Het bio-offensief van Lidl gaat onverminderd door, schrijft Distrifood. De inmiddels luxe discountformule had in 2015 slechts een tiental verschillende bio-producten op het schap. Inmiddels gaat het om ruim 150 producten. "Bio breiden we uit door minimaal twee keer per jaar de klant te verrassen met de bio-week. Daarnaast zetten wij in op meer verse biologische groente en fruit. We zien dat dit aanslaat en daardoor komen steeds meer bio-producten in ons vaste assortiment terecht", zegt Christine Braun van Lidl Nederland in het vakblad.
Boer niet de klos
Ekoplaza stoort zich aan de betaalbaarheid van biologisch bij Lidl. Volgens directeur Erik Does is het slecht voor de boer. Toch bleek dat niet uit de interviews die wij deden naar aanleiding van de prijsvergelijking dit voorjaar. In de gesprekken die we voerden, zei onder meer oud-biologisch voorman Uli Schnier dat de boer geen last heeft van de prijsverschillen tussen dure en goedkopere winkels. Voor de boer speelt de prijsvorming een rol in de relatie tussen boer en handel. Daarna houdt het voor hem op. Vanaf het moment dat een product het erf van de teler verlaat, beginnen verschillen in logistiek en efficiëntie aan te tikken. Grote winkeliers kunnen veelal efficiënter werken en schaalvoordelen bereiken zodat ze hetzelfde product aanmerkelijk goedkoper kunnen leveren. Kijk je naar de verschillende partijen in de Nederlandse markt, dan is Ekoplaza een 'kleintje', zei Schnier.
En daar zit dus het probleem: niet de boer is de klos van Lidl, maar de minder efficiënte kleinere winkelier in een groter wordende markt. Die is domweg te duur. Zo'n winkelier moet volgens Schnier dan ook op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde, maar niet klagen. Lidl gaat door. Ekoplaza moet dus ook verder. Verder dan biologisch, want dat is heel gewoon aan het worden - en daarom betaalbaar. De biologisch wijn bij Lidl is zelfs gevaarlijk goedkoop; dubbel zo duur zou beter zijn voor je gezondheid.
Dit artikel afdrukken
Boer niet de klos
Ekoplaza stoort zich aan de betaalbaarheid van biologisch bij Lidl. Volgens directeur Erik Does is het slecht voor de boer. Toch bleek dat niet uit de interviews die wij deden naar aanleiding van de prijsvergelijking dit voorjaar. In de gesprekken die we voerden, zei onder meer oud-biologisch voorman Uli Schnier dat de boer geen last heeft van de prijsverschillen tussen dure en goedkopere winkels. Voor de boer speelt de prijsvorming een rol in de relatie tussen boer en handel. Daarna houdt het voor hem op. Vanaf het moment dat een product het erf van de teler verlaat, beginnen verschillen in logistiek en efficiëntie aan te tikken. Grote winkeliers kunnen veelal efficiënter werken en schaalvoordelen bereiken zodat ze hetzelfde product aanmerkelijk goedkoper kunnen leveren. Kijk je naar de verschillende partijen in de Nederlandse markt, dan is Ekoplaza een 'kleintje', zei Schnier.
En daar zit dus het probleem: niet de boer is de klos van Lidl, maar de minder efficiënte kleinere winkelier in een groter wordende markt. Die is domweg te duur. Zo'n winkelier moet volgens Schnier dan ook op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde, maar niet klagen. Lidl gaat door. Ekoplaza moet dus ook verder. Verder dan biologisch, want dat is heel gewoon aan het worden - en daarom betaalbaar. De biologisch wijn bij Lidl is zelfs gevaarlijk goedkoop; dubbel zo duur zou beter zijn voor je gezondheid.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Biologisch kan veel goedkoper. Dat lieten we dit voorjaar zien in een prijsvergelijking tussen Lidls biologische week en andere supermarkten" Aldus de kop van Foodlog.
Dit zijn praatjes van figuren langs de zijlijn. Praatjes van bedrijven met hijgende aandeelhouders in de nek.
Schijnbaar is Lidl toe aan nieuwe aandacht en vind hier podium.
Oud-biologisch voorman Uli Schnier vind dat de boer geen last heeft van de prijsverschillen tussen dure en goedkopere winkels. "Voor de boer speelt de prijsvorming een rol in de relatie tussen boer en handel", stelt hij.
Juist daarom, heeft de boer last van lage uitgeknepen prijzen omdat de inkopers uitsluitend kikken op, en zich willen onderscheiden met alleen lage prijzen en de rest van de cirkel niet belangrijk vinden.
Als biologische sector moeten we deze manier van prijsdumping ook niet willen. Ik verwacht dan ook dat Biohuis en Bionext nog zullen reageren, dat verdere verduurzaming zoals regelgeving, arbeidsbeloning, dierwelzijn, middelen van de biologische productie eraan komen. Daar hoort prijsvorming ook bij.
Als biologisch boer weten we van de hoed en de rand.
De boer staat aan het begin van de keten en als daar de opbrengstprijzen dalen kan hij alleen de kosten drukken door zijn personeel af te knijpen, zijn grond intensiever gebruiken en alle overhoeken, welke nu als natuur dienen, te benutten.
Het eerste, het personeel afknijpen of goedkope buitenlandse krachten inhuren, is voor ons geen optie. We willen een fairtrade benadering.
Het tweede punt, de grond intensiever benutten, is ook geen optie. Dit draait uit op meer intensievere teelten met hogere saldo's. Dit heeft tot gevolg meer mestgebruik, afbraak organische stof en daardoor het afnemen van de bodemvruchtbaarheid. Ook de biodiversiteit neemt af, zowel onder als boven de grond. Alle weide en akkervogels verdwijnen, alle bloeiende weides en akkers verdwijnen. Geen bloeiende bermen, geen bijen en hommels.
Door alle intensieve gewassen, hogere saldo's, is er geen plek meer voor laag salderende gewassen als graan in de rotatie.
Hebben we nog niet voldoende geleerd van de gangbare landbouwmethode? Kijk naar de gangbare landbouw; Megastallen, groene woestijnen van mais en gras en kale sloten.
Op ons bedrijf gelden de Demeter normen: maximum 112 KG stikstof. Gemiddeld genomen komen we daar nog niet eens aan. Het resultaat is te zien; bloeiende weiden en akkers met veel biodiversiteit en bodemleven. Dat is investeren in de toekomst en dat zal moeten gebeuren willen we blijven telen en voedsel produceren op en voor een gezonde aarde.
De consument moet de gevolgen leren kennen van het almaar afknijpen van de boeren door zaken als Lidl. De gevolgen zien we dezer weken in het nieuws.
Daarom hebben we onze boerderij opengesteld. Niet alleen tijdens een open dag maar het hele jaar door. Zo kan de consument zich een voelen met de producent en zien wat er komt kijken bij een eerlijke manier van voedsel produceren. Dus produceren in harmonie met de natuur zodat onze kinds kinderen ook verder kunnen boeren.
Nadat een product geoogst is gaat het naar de groothandel, in ons geval Udea. Deze levert weer aan o.a. Ekoplaza. Udea is een afnemer die ons een eerlijke prijs betaald en de consument een compleet, uitsluitend biologische assortiment, aanbied tegen nette en eerlijke prijzen. Op deze manier kunnen boeren blijven telen met respect voor natuur, milieu, dierwelzijn en landschap.
Deze samenwerking die wij, en vele ander boeren, al sinds 1994 met Udea hebben biedt veel kansen voor alles wat leeft.
Ook voor de consument is deze samenwerking van belang. De consument kan op de kistkaarten zien wie de teler of producent is.
Eten met een fairtrade en transparante afzender, smaakt extra lekker en geeft de boer en consument een gezonde toekomst.
#1 Jan
Voor zover ik het toen begrepen heb laten discounters, zoals Lidl, de klant alleen geloven dat biologisch goedkoper kan, door zelf genoegen te nemen met een mindere marge. Omdat de, voor die discounter, nieuwe klanten dan ook meteen andere producten kopen kan dit blijkbaar uit.
Jan, open de linkjes even. Dan zie je daar biologische boeren aan het woord. Zij zien het prijsvraagstuk net zoals Schnier dat ziet.
Ik denk dat Ekoplaza - en kijk ook naar jouw eigen winkel - zich moeten onderscheiden met toegevoegde waarde die weer verder gaat. Want het is natuurlijk waar: biologisch wordt nu overgenomen - 'gekaapt' zo je wilt - door de brede markt. Dat gebeurde ook met elektrische raampje en airco in auto's; 30 jaar geleden, moest je draaien met spierballen in een gewone middenklasse auto. Ik geloof niet dat je nu aan aan onderkant vd markt de nieuwe auto's met een lampje moet zoeken waar niet standaard airco, cruise control en elektrische raambediening tegelijk op zit.
Wat zo jammer zou zijn: als jouw en Ekoplaza's trekkende kracht om verder te gaan, zou verdwijnen. En natuurlijk: dat vergt opnieuw vernieuwend ondernemerschap. Maar dat is het leven en succes duurt steeds korter. Dat het niet eerlijk is, blijven zeggen helpt niet omdat de markt dan met je afrekent. Jullie moeten niet achteruit, maar weer opnieuw vooruit kijken.
En laten we wel wezen: ook biowalhalla Wholefoods is ingehaald omdat het eigenlijk zichzelf al overleefd had. Daarom was het bedrijf te koop en kocht Amazon het om te oefenen met stenen winkeltjes. Straks kopen ze een echte retailer.
Ja das ook weer zo, maar het voelt erbarmelijk.
Sytske Barkhuis: Lidl wil graag de klant te laten geloven dat biologisch goedkoper kan. Geloven is een maar de praktijk is wel anders. Kijk naar de gangbare landbouw die door de supermarkt inkopers zijn/worden afgeperst, uitgemergeld met als gevolg steeds grotere aantallen produceren tegen steeds lagere prijzen. Dit alles ten koste van mens, dierwelzijn, milieu. Denk aan allerlei toestanden en ziekten welke deze grootschaligheid met zich meebrengt.
De pluimveehouders klaagden begin dit jaar dat de prijs voor eieren te laag was van Lidl. Misschien ook een dingetje wat toch mee speelt in het ei schandaal.
De ene keer worden boeren onderling uitgespeeld voor lage prijzen , een andere keer, deze keer probeert Lidl, Ekoplaza in een kwaad daglicht te zetten, door te stellen dat Ekoplaza's te duur zijn en hoe geweldig Lidl is. Dit is gewoon korte termijn politiek, bij Lidl zit geen duurzame ketengedachte achter.
Schnier: Op welke stoel zit Schnier nu met zijn taalgebruik? "Als je naar de verschillende partijen in de Nederlandse markt, dan is Ekoplaza een 'kleintje' ", zei Schnier.
Dit is wel een andere taal als de taal die Schnier verkondigde als een pakweg 15 jaar geleden toen hij in dienst was van Task force marktontwikkeling biologische landbouw.
Dick Veerman: Jou stelling dat dit ook gebeurde met elektrische raampje en airco in auto's; 30 jaar geleden, moest je draaien met spierballen in een gewone middenklasse auto. Je kunt een elektrische spiegel of raambediening niet vergelijken met de duurzame teelt van voedsel. De teelt van voedsel is wel een andere als het machinaal fabriceren van auto onderdelen.
De teelt van voedsel kun je op twee manieren doen. Met respect voor de natuur en de mens en bestaansrecht voor de aarde of op een manier van ieder voor zichzelf en we zien wel waar het schip strand en de volgende zoekt het maar uit, als het maar goedkoop is.
Doordat de meeste consumenten geen weet hebben van de voedselproductie, en ver van de boerderij afstaan, ligt er nog een hele taak voor de boer te wachten om de consument voor te lichten.
Je hoort mij niet zeggen dat het niet eerlijk is, omdat de markt met je afrekent. Wij kijken steeds vooruit maar gebruiken wel de ervaring die we hebben opgedaan in het verleden!
Natuurlijk vernieuwen we, net als Ekoplaza voortdurend, anders waren we niet omgeschakeld naar EKO en later naar Demeter. Met in ons achterhoofd een landbouw die weer eigenaarschap toont voor natuur en milieu, met verbinding met de consument.