De Nederlandse supermarkten gaan de schade die zij lijden door de fipronilaffaire verhalen op hun leveranciers. Dat zei René Roorda, directeur van de supermarktkoepel CBL gisteren na overleg met de NVWA. Uit dat overleg bleek dat het voedselschandaal zich beperkt tot de besmette eieren. "Het is nu duidelijk dat we geen eiersalades, kippenvlees of andere producten naar de winkel hoeven terug te roepen", aldus Roorda. De supermarktbranche heeft naar verwachting een schade van "vele miljoenen euro's" geleden. Het terughalen van eieren uit honderden supermarkten, omzetderving en - in beperkte mate - klanten die hun eieren terugbrachten zijn de kostenposten, schrijft het FD. Roorda: "Wij zullen die schade verhalen op onze leveranciers". Die zullen vervolgens voor hun schade moeten aankloppen bij de aanstichter van het 'gifei'-schandaal.
Het Financieele Dagblad - Supermarkten verhalen miljoenenschade door gifeieren
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat is de landbouw toch een goudmijn voor juristen en adviseurs...
Verdienden die boeren er maar eens wat meer aan!
Dick, je bent doorgaans kritisch op de Nederlandse dierenboer. Hoe stel je je dat voor?
Supermarkten moeten toch gewoon op een leverancier kunnen vertrouwen? Daar zetten ze nl. hun prijs naar. Als dat fout gaat, gaan ze claimen. Ondernemers voor wie dat een verrassing is, hebben iets niet begrepen.
Waarom is ons voedselsysteem een prooi geworden voor individuele mengers (paardenvlees, fipronil,...) en waarom analyseert de politiek zulke zwakke injectoren niet. Sterker: waarom levert de keten hun een brevet/doet er zaken mee?
Het Zwarte Pieten houdt niet op: het is één groot blame game, Dick.
Gister liet Jinek mevrouw de Haan weer de vermoorde onschuld spelen, en uitgebreid op de NVWA afgeven, zelfs over het tijdstip van bekend maken van uitslagen (die vertraging komt NB door mevrouw de Haan's eigen "late melders"!), terwijl ze dus zélf kilo's boter op haar hoofd heeft.
Hoe sneu voor de sector ook: een mea culpa zou mevrouw de Haan beter passen.
Nog steeds: niet één woord van excuus aan de klant.
Wat in al dit gekakel steeds weer op de achtergrond raakt: de consument.
Want laten we wél wezen: zíjn gezondheid is in gevaar gebracht.
En zoals van Zoeren, die communicatief misschien minder sterk is dan mevrouw de Haan, en nu ten onrechte Kop van Jut gemaakt wordt (hij had helemaal gelijk: beter even geen eieren eten zolang nog niet alle uitslagen bekend zijn) eerder op een VMT-congres "Not guilty, your Honour" meldde:
die supers zijn eindverantwoordelijk voor wat ze hun klanten verkopen:
==========================================================================
"“Zij leggen dit in hun schappen, hun naam staat er op. Consumenten vertrouwen daarop.
Bij een incident kunnen zij dan niet alleen wijzen naar de leverancier.
Zij hebben een onderzoeksplicht om te weten waar deze producten vandaan komen en hoe deze zijn geproduceerd”, aldus Van Zoeren."
"Certificaat niet altijd representatief
Retailers leunen (dus ten onrechte) nog te veel op de door hen geëiste certificaten van hun toeleveranciers, ook omdat algemeen bekend is dat deze slechts een momentopname zijn en niet altijd een goede weergave van de werkelijkheid zijn.
“Als ik een retailer was, zou ik het wel weten”, klonk er veelzeggend uit de mond van CEO Peter Poortinga van Plukon Food Group. Onder andere het van te voren aankondigen van audits noemde hij een zwakke plek.
Ook Jumbo had die ervaring, vertelde Laurens Meyer, Kwaliteitsadviseur commercie. “We hebben onlangs twee onaangekondigde audits uitgevoerd. De resultaten waren schrikbarend. BRC kent al de mogelijkheid van onaangekondigd auditten. Ik verwacht dat we qua eisen uiteindelijk die kant op zullen gaan en dat we zelf vaker dit soort audits zullen gaan uitvoeren.”"
==========================================================================
Dick, wat stelt zo'n IKB-EI certificaat nu helemaal voor, als onder de ogen van die "integrale keten"- IKB-certificaatclub maar liefst 20% van zijn leden maandenlang, mogelijk zelfs een jaar, gebruik maakt van wondermiddelen die te mooi zijn om waar te zijn - van een ook nog eens niet eens
IKB-PSB gecertificeerde charlatan! - die plotsklaps binnen een paar dagen al die ellendige bloedluizen doden en zelfs - nog nooit vertoond! - een half jaar weghouden?
Dan ga je als IKB-ketenbewaker toch een keer kijken wat er dan wel niet in die DEGA-16 snake-oil zit, mevrouw de Haan? En CBL, FNLI, AH, Jumbo en collegae eindverantwoordelijken?
Dick, dan spreek je nu jezelf toch ook een beetje tegen: iedereen in de keten heeft een uiterste zorgplicht (iets waar supers zich m.n. door schandalen rond dierlijke producten zeer van bewust zijn, kan ik je vertellen). En als er toch schade optreedt, dan heet de afwikkeling daarvan ketenaansprakelijkheid. Dat hebben we bij wet zo geregeld.