FrieslandCampina kondigt een nieuw duurzaamheidsbeleid aan. Met 'circulaire' melkveehouderijen wil de zuivelcoöperatie ingaan op de wensen van de grote klanten en de maatschappij.
FrieslandCampina heeft zijn duurzaamheidsdoelen aangescherpt. De coöperatie streeft naar een 'circulaire melkproductie' per boerenbedrijf in 2025, schrijft Nieuwe Oogst. In Boerderij legt coöperatievoorzitter Frans Keurentjes dat begrip als volgt uit: “Uitgangspunt is dat jouw last niet wordt afgewenteld op een ander. Het gaat erom dat je verantwoordelijkheid neemt.” Bij deze gesloten kringloop hoort aandacht voor weidegang, dierenwelzijn, een aantrekkelijk landschap met biodiversiteit en een goede relatie met de samenleving, vindt de melkcoöperatie.
Concreet bestaat de visie volgens Keurentjes “uit drie pijlers die we willen versterken en doorontwikkelen. Het gaat om zorg voor dier en natuur, waarde voor ons en waarde in en voor de samenleving. Binnen deze pijlers hebben we verschillende ambities gesteld als het werken aan een gesloten bedrijfskringloop, een goed verzorgd leven voor de koe en een marktgerichte instelling binnen de hele keten.”
Met zijn duurzaamheidsvisie Melk met Meerwaarde zegt FrieslandCampina in te willen spelen op ontwikkelingen in de maatschappij en politiek en de vraag vanuit grote klanten, zoals Unilever en Danone. Volgens FrieslandCampina is duurzaamheid niet langer een toeter of bel, maar de kern van de bedrijfsvoering.
Met de nieuwe visie denkt FrieslandCampina de toekomst van de melkveehouderijen en de coöperatie veilig te kunnen stellen. FrieslandCampina gaat daarbij uit van het ondernemerschap van zijn leden. Met hen wordt gekeken hoe per bedrijf invulling gegeven kan worden aan de duurzaamheidsvisie.
In een hoofdredactioneel commentaar concludeert Boerderij dat FrieslandCampina af wil van de slechts op volume gerichte, intensieve melkveehouder, maar dit nog niet hardop durft te zeggen. De richting is volgens het vakblad overduidelijk: inzetten op meer toegevoegde waarde en het instellen van een leveringsquotum. Dat moet leiden tot een hogere prijs voor de melk door een focus op premium-producten met een verhaal. Boeren die daar geen brood in zien, moeten vertrekken. Keurentjes formuleert dat in gesprek met Boerderij met deze woorden: "wie niet mee wil, heeft geen toekomst bij onze coöperatie."
Dit artikel afdrukken
Concreet bestaat de visie volgens Keurentjes “uit drie pijlers die we willen versterken en doorontwikkelen. Het gaat om zorg voor dier en natuur, waarde voor ons en waarde in en voor de samenleving. Binnen deze pijlers hebben we verschillende ambities gesteld als het werken aan een gesloten bedrijfskringloop, een goed verzorgd leven voor de koe en een marktgerichte instelling binnen de hele keten.”
Met zijn duurzaamheidsvisie Melk met Meerwaarde zegt FrieslandCampina in te willen spelen op ontwikkelingen in de maatschappij en politiek en de vraag vanuit grote klanten, zoals Unilever en Danone. Volgens FrieslandCampina is duurzaamheid niet langer een toeter of bel, maar de kern van de bedrijfsvoering.
Met de nieuwe visie denkt FrieslandCampina de toekomst van de melkveehouderijen en de coöperatie veilig te kunnen stellen. FrieslandCampina gaat daarbij uit van het ondernemerschap van zijn leden. Met hen wordt gekeken hoe per bedrijf invulling gegeven kan worden aan de duurzaamheidsvisie.
In een hoofdredactioneel commentaar concludeert Boerderij dat FrieslandCampina af wil van de slechts op volume gerichte, intensieve melkveehouder, maar dit nog niet hardop durft te zeggen. De richting is volgens het vakblad overduidelijk: inzetten op meer toegevoegde waarde en het instellen van een leveringsquotum. Dat moet leiden tot een hogere prijs voor de melk door een focus op premium-producten met een verhaal. Boeren die daar geen brood in zien, moeten vertrekken. Keurentjes formuleert dat in gesprek met Boerderij met deze woorden: "wie niet mee wil, heeft geen toekomst bij onze coöperatie."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Beste redactie, voor de zorgvuldigheid, u rept van
volledig circulaire melkveehouderijen
Terwijl ik verder in de tekst lees dat Friesland Campina
streeft naar een 'circulaire melkproductie'
een significant verschil.
Kan dat wat specifieker toegelicht worden?
RFC-Campina, de club die mede verantwoordelijk is voor de huidige ellende in de melkveehouderij na "bevrijdingsdag", neemt alvast een voorschotje op het te verwachten verlies aan derogatie, en gaat zijn "vieze" turboboeren nu alvast voorbereiden op de pijnlijke boodschap, dat afname na dat derogatieverlies in de nu ontstane complete chaos niet verzekerd is.
Hoe zit dat dan met die 1.000 Campina-strontfabrieken, die niet ongevaarlijke, onrendabele imagoverziekende ecologische wangedrochten, die blijkens de verhalen van de door Kamp feestelijk geopende "eerste" biovergister, na tientallen jaren met miljardensubsidies gesponsord geëxperimenteer nog steeds niet functioneren?
... en die RFC in de achtertuin van zijn melkboeren wil faciliteren, met nieuwe miljarden
SDE+ "innovatie"-subsidies, op kosten van de belastingbetaler?
Zouden die miljarden niet beter benut kunnen worden voor zachte landingen van bijna failliete
RFC-melkboeren, en het veilig stellen van dat kostbare Chinese Friso Gold poedermelkmoeders-imago, plus échte, ook nog eens concurrentieverbeterende grondgebondenheid, meneer Keurentjes?
Wie niet mee wil (of niet kan): hoeveel zijn dat er?
Jos, #1 , dat is een enthousiaste fout (zoals je inderdaad aan de rest van de tekst kunt zien; dank voor het opmerken). Volledige circulariteit is een a. een droom (vanwege de wetten van de thermodynamica; het perpetuum mobile bestaat niet) en b. het kan zeker niet bestaan in een veehouderij die inputs van buiten nodig heeft en outputs afvoert.
We hebben het woord volledige circulariteit vervangen door 'circulariteit' tussen aanhalingstekens omdat nog onduidelijk is - ook voor FrieslandCampina zelf - wat eronder verstaan moet worden.
Het wordt nog een hele uitdaging, want voor je het weet, blijven bij iedere mogelijke invulling maatschappelijke protesten komen. De grote uitdaging waar het bedrijf en de leden van de coöperatie (2 verschillende entiteiten) dan ook voor staan is: hoe overtuigen we Nederlanders van onze keuze?
De eerste de beste mestverwerkingsinstallatie zal bijv. blijven leiden tot reacties als die in #2.
#3 ik had de vraag al anders geformuleerd: Behouden we 11 miljard kg melk of minder? Ik denk niet (meer) in aantal (familie)bedrijven.