Dat zegt foodwatch in een persbericht dat de voedselwaakhond vanmorgen uitbracht. foodwatch schrijft: Albert Heijn, Jumbo, Kruidvat en 8 andere winkels overtreden de wet rondom marketing voor babyvoeding. Dit stelt de Reclame Code Commissie naar aanleiding van 29 klachtprocedures die foodwatch onlangs startte. Zo verkopen de bedrijven in hun webshops alternatieven voor borstvoeding zonder daarbij de wettig verplichte waarschuwing te vermelden dat borstvoeding beter is. Deze waarschuwing geldt wereldwijd al sinds 1981 om te voorkomen dat ouders door de voedingsindustrie worden verleid tot aankoop van hun producten ten koste van borstvoeding. Borstvoeding wordt gezien als het gezondste voor baby’s. De regels worden door de voedingsindustrie online massaal overtreden. Bij 76 van de 151 (50%) door foodwatch onderzochte online aangeboden producten, ontbreken een of meerdere van de wettelijk verplichte waarschuwingen. foodwatch is verbijsterd: “Een wet die baby’s zou moeten beschermen tegen de commercie, wordt massaal overtreden. Naast de onverschilligheid van Albert Heijn, Nutricia & Co toont het ook het falen aan van de beloofde zelfregulering van de voedingsindustrie én het falen van de handhavende overheidsinstantie NVWA.”
Foodwatch
  • Deel
Druk af