Veganisten mogen zeggen dat melk "onmenselijk" is. Dat oordeelt de Britse Advertising Standards Authority (ASA) in een uitspraak die "baanbrekend" wordt genoemd.
In februari plaatste de veganistische campagnegroep Go Vegan World een advertentie in de Britse kranten van een koe achter prikkeldraad. De tekst luidde: “Humane milk is a myth. Don't buy it.” In kleinere letters: "Ik ben vegan sinds de dag dat ik een zuivelboerderij bezocht. De moederkoeien, met het bloed nog aan hun lijf, zochten en riepen naar hun baby's. Hun dochters, net uit hun moeders baarmoeder maar al van hen gescheiden, stonden te bibberen en jammerden klaaglijk, en dronken melk uit rubberen spenen aan de muur in plaats van bij het koesterende lijf van hun moeder. En dat allemaal omdat mensen hun melk nemen."
De advertentie leidde tot 7 klachten bij de Advertising Standards Authority (ASA), de Britse Reclame Code Commissie. Klagers, waaronder boerenorganisatie NFU, stelden dat de advertentie een onjuist beeld schetste van de manier waarop melkveehouders met hun dieren omgaan en dat het verhaal in de advertentie misleidend en niet hard te maken was.
Uiteindelijk bleek het tijdens de behandeling van de zaak te draaien om de suggestie dat de Britse zuivelboeren zich schuldig maken aan dierenmishandeling. Het Britse landbouwministerie Defra hanteert de richtlijn dat pasgeboren kalveren minimaal 12 tot 24 uur bij hun moeder blijven. Boeren houden zich daar - uiteraard - aan. Volgens Go Vegan World zegt de advertentie niets over het tijdstip van scheiding van kalf en koe. Wat de veganistische organisatie aan de orde wil stellen, is het onrecht dat kalf en koe gescheiden worden omwille van de melkproductie.
De ASA oordeelt dat omdat de dagelijkse - en wettelijke - praktijk nu eenmaal is dat kalveren kort na de geboorte gescheiden worden van hun moeder, "het onwaarschijnlijk is dat lezers zich wezenlijk laten misleiden". De Autoriteit zegt daarmee dat de praktijk van het scheiden van koe en kalf bij consumenten bekend mag worden verondersteld omdat die conform de wet en praktijk is. Er is daarom niets onwettelijke aan die praktijk. Wie zich daar echter aan stoort, mag een er een emotionele kwalificatie voor gebruiken.
Feitelijk onjuist is de suggestie dat koeien uitputtend roepen om een kalf dat snel bij hen is weggehaald. Dat doen de moederdieren vooral als het kalf op latere leeftijd van hen wordt gescheiden.
In Nederland checkte de NRC onlangs de stelling dat vroege scheiding van koe en kalf verstandig is. De krant bleek de stelling 'grotendeels' te kunnen onderschrijven. Wij oordeelden dat wat je vindt, wordt bepaald door je emotionele en ethische perspectief. Dat zegt de ASA met zoveel woorden ook. Verder wast de Autoriteit zijn handen in oordeelloosheid over emoties en hun effecten. Wie tegen de scheiding van koe en kalf is, moet de wet veranderen.
Dit artikel afdrukken
De advertentie leidde tot 7 klachten bij de Advertising Standards Authority (ASA), de Britse Reclame Code Commissie. Klagers, waaronder boerenorganisatie NFU, stelden dat de advertentie een onjuist beeld schetste van de manier waarop melkveehouders met hun dieren omgaan en dat het verhaal in de advertentie misleidend en niet hard te maken was.
Uiteindelijk bleek het tijdens de behandeling van de zaak te draaien om de suggestie dat de Britse zuivelboeren zich schuldig maken aan dierenmishandeling. Het Britse landbouwministerie Defra hanteert de richtlijn dat pasgeboren kalveren minimaal 12 tot 24 uur bij hun moeder blijven. Boeren houden zich daar - uiteraard - aan. Volgens Go Vegan World zegt de advertentie niets over het tijdstip van scheiding van kalf en koe. Wat de veganistische organisatie aan de orde wil stellen, is het onrecht dat kalf en koe gescheiden worden omwille van de melkproductie.
De ASA oordeelt dat omdat de dagelijkse - en wettelijke - praktijk nu eenmaal is dat kalveren kort na de geboorte gescheiden worden van hun moeder, "het onwaarschijnlijk is dat lezers zich wezenlijk laten misleiden". De Autoriteit zegt daarmee dat de praktijk van het scheiden van koe en kalf bij consumenten bekend mag worden verondersteld omdat die conform de wet en praktijk is. Er is daarom niets onwettelijke aan die praktijk. Wie zich daar echter aan stoort, mag een er een emotionele kwalificatie voor gebruiken.
Feitelijk onjuist is de suggestie dat koeien uitputtend roepen om een kalf dat snel bij hen is weggehaald. Dat doen de moederdieren vooral als het kalf op latere leeftijd van hen wordt gescheiden.
In Nederland checkte de NRC onlangs de stelling dat vroege scheiding van koe en kalf verstandig is. De krant bleek de stelling 'grotendeels' te kunnen onderschrijven. Wij oordeelden dat wat je vindt, wordt bepaald door je emotionele en ethische perspectief. Dat zegt de ASA met zoveel woorden ook. Verder wast de Autoriteit zijn handen in oordeelloosheid over emoties en hun effecten. Wie tegen de scheiding van koe en kalf is, moet de wet veranderen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Moedermelk ook?
Het feit dat dit gaat over koeien en niet over mensen, Arnold, wat betekent dat over jouw perspectief op deze zaak?
De Britten gaan er bijzonder mee om en gunnen ieder zijn mening, maar laten de wet gelden.
Ooit nog eens uit ergernis de NRC opgezegd (nu lees ik hem weer…) omdat een afschuwelijk bericht mij schokte: “Moeders eten baby’s op”.
Het bleek om kannibalistische chimps te gaan.
In bovenstaand stuk spreken veganisten over ‘moeders, babies en dochters…’
Ik noem dat obscure vega-porno.
Het bewust opwekken van valse gevoelens door pseudo-emotionele inprenting aan de hand van benamingen, die taalkundig primair voor mensen worden gebruikt.
“Met tranen is de ogen zag moeder koe, hoe haar jonge dochter kalf angstig kijkend door de wreedaards werd weggevoerd, zich afvragende wat de toekomst (*) haar zou brengen..”
Dergelijke onkuise beïnvloeding lukt beter naarmate mensen verder van de natuur af staan en vrijwel nooit in direct fysiek contact met de natuur en beesten komen.
Een koe heeft een vaarskalf of een stierkalf, en als beest een jong.
Ik vermoed dat die emotionele inprenting, meer en meer salonfähig in die kringen, en enthousiast voor de marketing van hun ideeëngoed gebruikt, gebaseerd is op het feit dat vega’s, - uit onmacht om op dierwetenschappelijke wijze de fysieke, instinctieve en cognitieve gevoelens van een dier te omschrijven of wetenschappelijk te benoemen of te bewijzen -, die menselijke typeringen als metafoor voor dieren gebruiken. En als het kan als tear-jerker.
(*)
Je krijgt er haast het idee door, dat het menselijk ras stil staat, en de dierenwereld op explosieve wijze zonder ons verder evolueert.
Steeds meer dieren gebruiken ‘slim gereedschap’ en ‘plannen in de toekomst’.
Volgens Van der Helm hebben dieren in zijn nieuwe verschenen boek het vermogen om, net als mensen (!), een mentale tijdreis te maken.
Ze kijken als het ware terug in hun plakboek, en overpeinzen waar ze nu eens naar toe zullen vliegen..
Dick een reactie mijnerzijds op de manier waarop de consumenten reageren. We noemen dat met de rug naar de consument en de maatschappij. Maar is dat omgekeerd ook niet het geval?
Het fijt dat de consumenten ver af staan van het natuurlijk denken, en beleven, maakt hun ontvankelijk voor zaken zoals Hans het omschrijft.
Wij als voedselproducerende sector moeten ons dat aantrekken en energie steken door via de keten (eventueel) dichter bij de consument te komen.
Heb al de ervaring, als we ons verhaal eerlijk en transparant doen bij de consument, en je doet het op een manier zodat ze het ook snappen, nee voelen, merk je ineens dat een groot deel nieuwsgierig wordt. Die nieuwsgierigheid resulteert in echt open staan voor het verdere verhaal, je constateert tegelijk dat er veel onwetendheid is t.a.v. voedsel kwaliteit en de rol die voedsel speelt in het functioneren van ons lichaam. Maar zeker wat doen en laten om kwalitatief hoogwaardig, voldoende voedend, voedsel te produceren.
Zelfs in de vooraanstaande ziekenhuizen, van naam en faam, op het gebied van gezonde voeding schrik ik van de antwoorden die ik krijg als ik inhoudelijke vragen stel. Na zo`n bijeenkomst ga ik triest huiswaarts. We zeggen dan in ons netwerk tegen elkaar HET IS NIET BEST.
Dus Dick er is nog veel missiewerk te doen. Waarom moeten een kleine groep individuele ondernemers die kar trekken, en slapen voor ons belangrijke partijen, of zijn die teveel met de waan van de dag bezig en het korte termijn gewin?
Ons bereiken signalen uit de medische wetenschap, voedselproducenten zorg dat het voedsel voldoende voedende waarden heeft want als het algemeen bekend wordt dat jullie dat hebben laten lopen is het te laat. Onze zorg,........ lopen we weer achter de feiten aan. Herkenbaar???
Dat een koe naar haar kalf roept wordt van nature gereguleerd door spanning op de uier. Zodra je na het kalven de koe gaat melken en zodoende de spanning van de uier af haalt, roept een koe niet meer naar haar kalf.