De Chinese internetretailer Alibaba opende recent drie nieuwe supermarkten in Beijing en Shanghai onder het label Hema. Deze filialen hebben niets te maken met het gelijknamige Nederlandse warenhuis. De consument kan in Hema ervaren wat het bedrijf beoogt met 'New Retail', aldus bestuursvoorzitter Daniel Zhang van Alibaba in Alizila, de nieuwssite van de Alibaba Group.

Alibaba wil online- en offlinehandel met elkaar versmelten waarbij big data en technologie centraal staan. Hierbij draait alles om de mobiele telefoon. Met de shop-app scan of klik je op boodschappen. Dat geeft je toegang tot een vracht aan informatie zoals prijs, herkomst van producten en ingrediënten. Betalen doe je online met Alibaba's Alipay. Fysiek in de luxe verswinkels zijn is niet nodig. Elk filiaal bezorgt binnen 30 minuten online bestellingen binnen een straal van drie kilometer, bereid en niet bereid. De grootste trekker van de Chinese Hema supermarkten is de verse vis afdeling. Klanten kunnen zelf hun vis uitkiezen en als ze willen ter plekke laten bereiden. In totaal heeft Hema nu 13 filialen van gemiddeld zo'n 10.000m2.

hematas
De iconische rookworst van de Hollandse Hema


Onduidelijkheid over klassen
Het Nederlandse warenhuis met dezelfde naam, 'onze' Hema, liet de Volkskrant weten op de hoogte te zijn van het bestaan van de Chinese winkelformule. "We kijken of we er iets mee gaan doen." We belden er nog even achteraan voor wat meer precisie over de merkstatus van 'onze' Hema in China. De afdeling juridische zaken laat weten dat de Nederlandse Hema zijn merknaam in China beschermd heeft. Onduidelijk is echter of dat ook voor de klassen van diensten geldt waarin Alibaba nu actief is. Dat zoekt 'onze' Hema op dit moment uit.

In onderstaande video neemt Tom Brennan je mee in een Hema supermarkt in Shanghai:

Dit artikel afdrukken