“Eerst lieten we het begaan,” zegt Dimitri Vanhaecke, eigenaar Bistro de Schilder in Brugge, “maar het begon de spuigaten uit te lopen.” Onlangs vroeg een Weense toeriste om een tweede paar bestek zodat zij een portie mosselen met friet van €16,90 kon delen met haar partner. Een weigering bezorgde de bistro een stevige klacht op Tripadvisor, de grote vrees van iedere horeca-ondernemer. Maar Vanhaecke houdt vol. "Het gebeurt dat een gezelschap van tien binnenvalt en uiteindelijk slechts de helft wat te eten bestelt. Wel verwachten zij allemaal servetten, bestek, brood en borden. Uiteindelijk is niemand tevreden: wij hebben keihard gewerkt, maar worden daar niet voor beloond en de klant gaat met honger naar buiten." Ook andere horeca-uitbaters doen hun beklag.

We vroegen Koninklijke Horeca Nederland of er in Nederland sprake is van een vergelijkbare plaag. "Bij ons is dit verschijnsel niet bekend", reageert woordvoerder Bernadet Naber. Nederlandse horecaondernemers spelen met 'sam-sam-gerechten', kinder- en seniorenporties in op hun doelgroepen en beperken en passant ook nog de voedselverspilling.
Dit artikel afdrukken