Een nieuwe Amerikaanse onderneming Shotput wil eind dit jaar een serie volledig geautomatiseerde pick up-winkelunits in de VS realiseren. De grab n’ go grocery stores komen op industrieterreinen, treinstations en grote parkeerplaatsen om dunbevolkte gebieden met weinig winkels van eten en drinken te voorzien. Consumenten kunnen hier hun bestelde ontbijt-, lunch- en dinerpakketten afhalen, die gereed zijn voor directe consumptie of voor bereiding. Een bezoekje aan de online shop laat zien dat je op dit moment alleen nog maar lunch en drankjes kunt bestellen.

Shotput belooft 40-60% lagere prijzen in vergelijking met andere retailers. Dit kunnen ze realiseren dankzij het wegsnijden van alle overbodige (arbeids)kosten in het distributieproces. Om dit punt kracht bij te zetten, stellen ze op hun website hun prijs te verlagen mocht je ergens hetzelfde product voor een lagere prijs tegen te komen. Shopper Marketing Update meldt dat Shotput niet onbekend is met online foodretail. De Amerikaanse startup begon met het leveren van bestellingen via partijen als UberEATS, Postmates en Caviar. Met de pick up-winkels lijken ze een andere weg in te gaan.

Toegevoegde waarde robots
Verschillende robotsystemen duiken op in de retail. Juist robots kunnen de retail redden, zegt Retail Detail op basis van een recente studie van strategisch adviesbureau Roland Berger. Het bureau onderscheidt vier manieren waarop robots van toegevoegde waarde kunnen zijn. Robots kunnen artikelen in de winkel efficiënter en preciezer beheren, zoals Tally. Deze robot rijdt zelfstandig door de supermarkt en scant de winkelschappen. Robots kunnen een positieve bijdrage leveren aan de winkelbeleving, zoals de OSHBot. Deze meertalige robot wijst mensen de weg naar het product dat ze zoeken. De robotwinkels van Shotput zijn een voorbeeld van automatisch aanleveren van goederen. Best Buy’s Chloé is hiervan een ander voorbeeld. Ook kunnen robots ingezet worden voor het analyseren van klantgedrag, zoals Retailnext.

Volgens Retail Detail zijn informatierobots interessant voor grote winkels met een ruim assortiment die ingesteld zijn op zelfbediening. Robots zijn minder interessant voor winkels die zich onderscheiden door advies op maat, gekwalificeerde medewerkers of luxeproducten. De nieuwssite plaatst nog een kanttekening over de menselijkheid. Bij voorkeur vertonen robots enkele vriendelijke menselijke trekjes, maar als ze te veel op mensen lijken, wordt het griezelig.
Dit artikel afdrukken