"De komende weken gaat Albert Heijn een flinke suikerreductie doorvoeren in het schap met frisdrank voor kinderen en het schap met sappen. In meer dan 40 producten wordt het suikergehalte verlaagd, waardoor per jaar 50 miljoen minder suikerklontjes worden geconsumeerd. Ook vind je in het schap veertien nieuwe producten, zoals Droomwater en AH Natuurlijk mineraalwater met Wally de Walvis. De nieuwe Friswijzer bij het schap maakt het ouders met kinderen nog makkelijker om te kiezen voor een gezondere variant in de schooltas.
Steeds meer ouders kijken kritisch naar het suikergehalte in frisdrank. Albert Heijn speelt hierop in door vanaf vandaag het suikergehalte in alle AH Frisse Fruitdrank en AH Djoezz met maar liefst 30% te verlagen. Vorig jaar werd door Albert Heijn al een flinke suikerreductie ingezet. Zo’n honderd producten die veel door gezinnen met kinderen worden gekocht, werden in suikergehalte verlaagd."
Dat meldt Albert Heijn. Goed idee? Natuurlijk. Van suiker word niemand zomaar te dik. Wel van veel te veel. In het AD toont voedselwaakhond foodwatch zich niet onder de indruk. "Alle beetje helpen maar voor een supermarkt met 30.000 producten wordt echter nogal hoog van de Zaanse toren geblazen als slechts 40 producten een derde minder suiker gaan bevatten".
Albert Heijn - Albert Heijn gaat strijd aan tegen suiker in frisdrank voor kinderen
Steeds meer ouders kijken kritisch naar het suikergehalte in frisdrank. Albert Heijn speelt hierop in door vanaf vandaag het suikergehalte in alle AH Frisse Fruitdrank en AH Djoezz met maar liefst 30% te verlagen. Vorig jaar werd door Albert Heijn al een flinke suikerreductie ingezet. Zo’n honderd producten die veel door gezinnen met kinderen worden gekocht, werden in suikergehalte verlaagd."
Dat meldt Albert Heijn. Goed idee? Natuurlijk. Van suiker word niemand zomaar te dik. Wel van veel te veel. In het AD toont voedselwaakhond foodwatch zich niet onder de indruk. "Alle beetje helpen maar voor een supermarkt met 30.000 producten wordt echter nogal hoog van de Zaanse toren geblazen als slechts 40 producten een derde minder suiker gaan bevatten".
Droomwater, Albert Heijn, komt bij ons vrijwel gratis uit de kraan.
Krijgt dan vast weer zo'n k*tvinkje, Wouter.
... en de Fristi staat bij AH nog steeds bij bakken op kindergrijphoogte.
Onbegrijpelijk dat de NOS zich - evenals Foodlog eigenlijk - leent voor dergelijke gratis AH-reclame.
Mág dat allemaal zo maar van de ACM?
"Het bedrijf kan niet zeggen hoe het suikergehalte van AH-producten is
ten opzichte van andere merken."
Lubach wél...
Evenmin als de uitgebreide gratis NOS-zendtijd voor onze "at your service" geflopte KLM-directeur & vrouwenmishandelaar, te-genant-voor-woorden nog steeds IOC-lid meneer Eurlings,
die namens ons allen de heer Bach dapper meldde, dat Amsterdam er naast alle B&B-rolkoffertjes,
kuddes fietsende Chinezen en het Londense zinkende schip ontvluchtende financiële parasieten,
ook nog wel Olympische Spelen bij zou kunnen krijgen.
P.S.: AH blijkt na het vinkje nu weer een geheel eigen "friswijzer" te hebben geïntroduceerd.
Een soort stoplicht, alleen kreeg de categorie "0 calorieën" bij AH dan - WAAROM?, vraag je je dan weer af - merkwaardigerwijs niet een goedkeurend groen, maar de waarschuwingskleur geel.
Is de azijn in de bonus deze week?
Dick #4, het Vinkje bestaat niet meer. Het mag uitsluitend nog op bestaande verpakkingen uitfaseren.
Dank Aart! Ik durfde het niet op te merken. Merk dit dan ook maar op: in de directie van AH zitten overtuigde 'let op suiker' mensen.
Vinkje bestaat niet meer?
Daar is op de site van dat k*tvinkje anders nog bar weinig van te merken, Dick.
Vinkje meldt zelfs enthousiast:
"Vrijwel wekelijks verschijnen er nieuwe producten en maaltijden met het Vinkje op de markt!"
En tot 19 oktober 2018 mogen fabrikanten ook dat blauwe k*tvinkje nog steeds op hun verpakkingen zetten. Wie weet wat onze volgende minister van VWS weer bedenkt...
Ook het "scientific committee" gaat gewoon, onverstoord door:
"In her letter to the Dutch Parliament on this subject, she also announced an initiative to bring more coherence in the reformulation initiatives in The Netherlands, including the use of the Choices criteria and the input of the Dutch Choices Scientific Committee. In addition, a scientific publication will be prepared by the Dutch Choices Foundation about the impact of the criteria revisions, that took place every four years and made the criteria stricter in a stepwise approach, on the composition of logo-bearing products."
Het k-vinkje is dus niet dood, het lééft, is een multinational geworden, en breidt zich als "choices" zelfs nog verder uit.
Recent nog een nieuwe introductie in Maleisië, en er lopen ook al gesprekken in de
obese Golfstaten. Leuke markt natuurlijk. Nee, laat die Schuttelaar maar varen.
Misschien moet Lubach ook maar eens internationaal gaan.
P.S.: AH cola mét vinkje bleek meer suiker te bevatten dan merk cola zonder...