Brabant gaat versneld op weg naar duurzame veehouderij. Honderden bedrijven zullen snel verdwijnen. Nog eens honderden zullen onvoldoende inkomen uit hun bedrijven kunnen halen. Een historisch besluit. Er worden direct spijkers met koppen geslagen: er mogen geen nieuwe geitenbedrijven meer bij. Boeren met oude stallen moeten voor 2022 de uitstoot van ammoniak terugdringen in plaats van voor 2028. Jonge boeren, boeren die bijna met pensioen gaan en boeren die al veel geïnvesteerd hebben in duurzaamheid, moeten hiervoor een zetje krijgen van de provincie om niet in de knel te komen. Dit op aandringen van VVD.
Met die woorden vat het Brabants Dagblad de stemming samen die vannacht in Provinciale Staten plaatsvond over het plan van Gedeputeerde Staten om de ontwikkeling van de veehouderij in de provincie te 'verduurzamen', een woord dat in de praktijk vooral neerkomt op begrenzen van de aantallen dieren.
Met name varkensboeren worden getroffen door het besluit dat vannacht om ongeveer 20 minuten na middernacht viel in het Provinciehuis dat een groot beeld van een zeug met biggen voor de deur heeft staan. Het werd de provincie in 1979, tijdens de economische hoogtijdagen van de Nederlandse varkenshouderij, geschonken door varkenshouders.
Onzekerheid
Boerenvoorman Hans Huijbers vindt het besluit van PS onverstandig: "Wij staan als sector achter het pad van verduurzaming, maar met deze stapeling van maatregelen heb je alleen verliezers. Buren, boeren, dieren en de natuur. Boeren die in de knel komen weten niet waar ze aan toe zijn. Ze moeten nog maanden wachten op een antwoord. Kijk naar de geitenboeren. Een stop op de groei zet de rem op verbeteringen in die sector. Dom, dom, dom.”
Boeren gaan een periode van onzekerheid in. Er komt een vangnet voor stoppers en er worden investeringsmogelijkheden gecreëerd. Dit zogeheten flankerend beleid moet nog vorm krijgen en zal pas gerealiseerd worden bij de begrotingsbehandelingen later in het jaar. Er komt een fonds waaraan de provincie €30 miljoen bijdraagt. Van banken, slachterijen en voederproducenten wordt verlangd dat ook zij aan het fonds bijdragen. Of ze dat zullen doen, in welke mate en onder welke voorwaarden is nog onduidelijk.
Op Foodlog vindt de discussie over de stemming plaats onder een lopende draad waarin melkveehouder en Brabantse boerenbestuurder Jos Verstraten zijn perspectief op de Brabantse situatie gaf. Verstraten zei vannacht op Foodlog: "Vandaag is geschiedenis geschreven omdat niemand nog kan stellen dat er een machtige boerenlobby is. Vandaag is zelfs het omgekeerde bewezen."
Naar de rechter
ZLTO voorzitter Hans Huijbers kondigde na afloop van het debat aan naar de rechter te zullen stappen. Varkensboerenorganisatie POV kondigde gisteren al aan dat te zullen doen bij een voor de boeren negatief besluit.
Brabants Dagblad - Historisch besluit na marathondebat: Brabant versneld op weg naar duurzame veehouderij
Met die woorden vat het Brabants Dagblad de stemming samen die vannacht in Provinciale Staten plaatsvond over het plan van Gedeputeerde Staten om de ontwikkeling van de veehouderij in de provincie te 'verduurzamen', een woord dat in de praktijk vooral neerkomt op begrenzen van de aantallen dieren.
Met name varkensboeren worden getroffen door het besluit dat vannacht om ongeveer 20 minuten na middernacht viel in het Provinciehuis dat een groot beeld van een zeug met biggen voor de deur heeft staan. Het werd de provincie in 1979, tijdens de economische hoogtijdagen van de Nederlandse varkenshouderij, geschonken door varkenshouders.
Onzekerheid
Boerenvoorman Hans Huijbers vindt het besluit van PS onverstandig: "Wij staan als sector achter het pad van verduurzaming, maar met deze stapeling van maatregelen heb je alleen verliezers. Buren, boeren, dieren en de natuur. Boeren die in de knel komen weten niet waar ze aan toe zijn. Ze moeten nog maanden wachten op een antwoord. Kijk naar de geitenboeren. Een stop op de groei zet de rem op verbeteringen in die sector. Dom, dom, dom.”
Boeren gaan een periode van onzekerheid in. Er komt een vangnet voor stoppers en er worden investeringsmogelijkheden gecreëerd. Dit zogeheten flankerend beleid moet nog vorm krijgen en zal pas gerealiseerd worden bij de begrotingsbehandelingen later in het jaar. Er komt een fonds waaraan de provincie €30 miljoen bijdraagt. Van banken, slachterijen en voederproducenten wordt verlangd dat ook zij aan het fonds bijdragen. Of ze dat zullen doen, in welke mate en onder welke voorwaarden is nog onduidelijk.
Op Foodlog vindt de discussie over de stemming plaats onder een lopende draad waarin melkveehouder en Brabantse boerenbestuurder Jos Verstraten zijn perspectief op de Brabantse situatie gaf. Verstraten zei vannacht op Foodlog: "Vandaag is geschiedenis geschreven omdat niemand nog kan stellen dat er een machtige boerenlobby is. Vandaag is zelfs het omgekeerde bewezen."
Naar de rechter
ZLTO voorzitter Hans Huijbers kondigde na afloop van het debat aan naar de rechter te zullen stappen. Varkensboerenorganisatie POV kondigde gisteren al aan dat te zullen doen bij een voor de boeren negatief besluit.
Vanaf nu heeft het geen zin meer dat boeren nog met de Overheid of Overheidsinstellingen in overleg gaan. Dat ZLTO en POV naar de rechter zullen stappen maken dat ook duidelijk. Afspraken tussen boeren en Overheid worden gaande weg door diezelfde Overheid naar eigen inzicht weer verandert of terzijde gelegd. Naar aanleiding wat er gisteren in Brabant heeft plaatsgevonden overweeg ik voor mijzelf om hier op Foodlog maar met het reageren te stoppen. Dat lijkt me nu zinloos geworden.
#1 Die gang naar de rechter moet gemaakt worden, om juridische helderheid te verschaffen. En omdat je daarvoor als ZLTO en POV mede je bestaansrecht aan ontleent t.o.v. je leden. Het is ook in het belang van de Provincie Brabant, haar inwoners en eigenlijk het gehele land, qua beleid. In dat opzicht wordt er ook geschiedenis geschreven straks, wat kan en mag.
Piet #1, daarmee druk je uit hoe diep de geslagen wond is. Ik begrijp je. Ik weet niet meer wanneer ik het heb geschreven (lang geleden): de overheid heeft zijn contract met de boer al heel lang geleden opgezegd (dat begon onder Eurocommissaris Gundelach), maar het gebeurde niet duidelijk genoeg. Dit is het gevolg. Ik denk -met Piet - dat lange rechtszaken tot aan de Raad van State zullen volgen en de onzekerheid lang zal duren. Met alle nare gevolgen van dien.
Dick, als onder Gundelach het contract van Overheid met boeren al is opgezegd, dan vraag ik mij af waarom de Overheid tot nu toe in overleg met boeren is getreden. Met het Brabantse besluit is duidelijk geworden dat sinds WOII het overleg tussen Overheid en boeren niet het gewenste effect heeft gehad wat de Overheid er van verwacht heeft. Overleg Overheid met boeren een vraagteken en andersom, overleg boeren met Overheid ook een vraagteken levert een giga-patstelling op. Hoe verder gaat afhangen van de rechtszaken van ZLTO en POV. Ik ben benieuwd.
het is echt jammer dat het flankerend beleid niet op orde was en dat de verordening er toch doorgeduwd is. Dit heeft niets met politiek te maken maar vooral met de zin doordrijven.
Het is heel simpel allemaal: ze willen de verduurzaming versnellen, daarvoor heb je een katalysator nodig, bij de mestverwerking zijn dat de vvo's, bij dierwelzijn het beter leven keurmerk, bij diergezondheid het meten van de dierdagdosering en bij mestproductie de dierrechten.
Voor de stikstofreductie hebben ze nu een grote stok en een smalle deur (capaciteit overheid, bouwbedrijven, financiële middelen). Met die stok alles door die deur proppen leidt geheid tot problemen, ongelukken en mislukkingen.
De katalysator om te versnellen zijn ze vergeten en dat is jammer. Door nu alvast bedrijven die horde te laten nemen en deur te laten passeren komt er een voorsprong, Die voorsprong kan later gebruikt worden om bedrijven 'uit te laten boeren' Deze bedrijven gaan nooit die deur passeren maar er wordt natuurlijk wel verlangt om een financiële bijdrage te leveren aan de reductie. Een ander bedrijf neemt de reductie op zich en krijgt daar een vergoeding voor. Deze wordt opgebracht door wijker die nog even uit wil boeren.
De mestverwerkingsplicht werkt ook zo en is een groot succes. Bedrijven die voorop lopen doen een stapje extra en worden beloond door de bedrijven die niets doen doormiddel van vvo's. Door de vvo's is de mestverwerking echt van de grond gekomen en zijn daarmee de katalysator van de mestverwerking.
Voor de stikstof zou ook een overeenkomst opgesteld kunnen worden. Bedrijven die makkelijk aan de eisen kunnen voldoen kunnen nu vast schakelen en het voordeel wat ze boeken verkopen aan een wijker. Doordat de reductie in 10 jaar tijd van 50% naar 85% moet hebben de bedrijven jaarlijks minder uit te verkopen en hebben wijkers steeds meer nodig of zijn ze gedwongen om minder dieren te houden. Het mooie van dit alles is dat in 2028 het oorspronkelijke doel gehaald is met besparing van 12.500 kiloton ammoniak waar het college nu zo trots op is. Het proces verloopt geleidelijk waardoor iedereen makkelijk door de deur kan en er ontstaan geen ongelukken.
Mijn bedrijf kan bijvoorbeeld met 1 druk op de knop van 50% reductie naar 90% reductie. Dat betekent 16000 kg reductie over 10 jaar die nu alvast geboekt kan worden. Laat nu eens 250 bedrijven die deze stap alvast kunnen nemen dat doen, dat betekent, 4000 kiloton reductie die nu al meteen binnen is. Dan heb je een grote groep die meer werk heeft en rond 2022 schakelt. deze pakken nog eens 4500 kiloton extra reductie. Voor de wijkers is er dan nog ruimte om de gedane investeringen terug te verdienen en met pensioen te gaan. Die 4000 kiloton die al vooraf verdient is, is voldoende om 400 tot 500 bedrijven in een stoppersregeling 2028 te krijgen. (Bedrijven die nu al 50% reductie halen, zonder stoppersmaatregelen). Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog de reductie van de bedrijven die in de stoppersregeling 2020 zitten a 4500 kiloton. Die 12.500 kiloton besparen is het probleem niet maar er moet wel een katalysator komen dus. En die besparing kan makkelijker gerealiseerd worden door bedrijven die voorop lopen dan bedrijven die nog een paar jaar moeten..