Het 'niet-bindende en voorwaardelijke' bod op Emté, door Sligro van de hand gewezen als "niet opportuun", komt op een moment dat Sligro zelf nog bezig is met een opwaarderingsoperatie van zijn supermarktketen. Jumbo zou het bod samen met een niet-genoemde partner uitgebracht hebben. Sloot vindt het "verstandig dat Jumbo met een partner optrekt", omdat er sprake is van behoorlijk wat overlap tussen de 131 Emté-winkels en het Jumbo-filialennet.
We namen contact op met Sloot en vroegen om een nadere verklaring. Waarom vreest hij voor verarming van het retaillandschap? Sloot: "Als Emté door een overname wordt omgebouwd naar Jumbo en Coop is dat de zoveelste formule die verdwijnt. Afgelopen 15 jaar heb ik al veel bijzondere formules zien verdwijnen, om er een paar te noemen: Konmar, Edah, C1000, Super de Boer, Willem Groenwoudt, Den Toom, Bas van der Heijden, Sanders, Lekker & Laag en Nieuwe Weme. Stuk voor stuk spraakmakende formules waar eigenlijk niet zoveel mis mee was. Ik houd ook van een pluriform landschap met veel variatie. Als er over 10 jaar alleen nog maar te kiezen valt uit AH, Jumbo, Plus, Aldi en Lidl en een of twee online spelers dan zie ik dat niet als een verrijking, maar als een verarming van het landschap. Juist de regionaal georiënteerde formules geven een bepaalde 'couleur locale' aan ons supermarktlandschap en ik hoop dat dit nog lang zo mag blijven. En juist die regionale formules zijn vooral aangesloten bij Superunie die een sleutelrol vervult in het behouden van een stuk regionaliteit."
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Deze zogenaamde 'couleur locale' is m.i. ook de enige ingang voor ons als primaire producenten om nog aansluiting te kunnen vinden (jammer genoeg niet voor z'n alle!).
Nu het, na 7th of July, steeds duidelijker wordt dat het boerenlandschap flink is opgeschud moeten de overgeblevenen zich danig achter d'r oren krabben en snel een verbond aangaan met de weinige zelfstandige supers die zich regiogebonden profileren.
De 'van Eerdjes' en 'Heintje's' onder de grootgrutters maken bijkans van de parmaham een Hollands streekproduct.
Wat geeft een Zeeuw nu om Old Amsterdamse kaas? Of een brabander om Heineken ;)
Niets zou je op het eerste oog zeggen maar dat is wel de keus die overblijft.
Het is idd jammer dat er zoveel supers verdwijnen, ik mis nu na al die jaren dat de Edah weg is die zaak nog steeds.
Als regionaal zo'n interessante propositie is overleefd het wel. Ik zie echt niet de noodzaak voor veel variatie in supermarkten. Supermarkten waar hebben we het over. Als er ergens tussen de dimensies kwaliteit/prijs hiaten zitten worden die wel gevuld.
Spraakmakende formules? Allemaal nostalgie. Van de EDAH is een schattig museumpje over in Helmond.
Benieuwd wanneer in Beesd het Superunie-museum wordt geopend.
Onder andere ook de al dan niet regionalen Zijlstra, Simon de Wit, De Gruyter, Basismarkt, NP Markt, Kijkgrijp, Sperwer, ENKABE, 4=6 en VéGé gingen de Emté al voor. Emté zit overigens in Overijssel, Gelderland, Brabant, Zuid-Holland en Utrecht – zo’n beetje het halve land dus. Daar is weinig regionaals aan. AH zit in de regio Nederland. En wat is nou de ‘bijzondere formule’ die verdwijnt? Welk ‘eigens’ raken de klanten dan wel kwijt?
Alle schappen zijn overal beladen met dezelfde overvloed en de kassa’s bij de uitgang zien er ook allemaal hetzelfde uit. Als de ananas bij de een voor de helft is zijn ze het een week later bij de ander. Als A een bestekactie begint volgt B gezwind.
Wat ik pas zorgelijk en bovenal irritant vind, is het continu verdwijnen van, of vervangen door mindere kwaliteit van artikelen waar je al jaren tevreden over bent. Dát is pas ‘een gevoelige slag’. Dan is de vraag niet groot genoeg of valt er net een cent meer te verdienen met een ander merk.
Winkels komen winkels gaan maar de kruideniersmentaliteit blijft altijd bestaan.