Het Voedingscentrum ontwikkelt een app die consumenten moet helpen ‘gezondere’ keuzes te maken bij het boodschappen doen. ICT-ontwikkelaar QuadroVision zegt die app erg lijkt op zijn app FoodSciffer. Het Voedingcentrum heeft de app van QuadroVision vorig jaar wel gezien maar toonde geen belangstelling.
Het deel van de Nederlandse bevolking dat zich bedient van het modernste communicatiemiddel, de slimme mobiele telefoon, laat zich door niks anders meer wijs maken. Dat denkt in elk geval de regering. Daarom ontwikkelt het Voedingscentrum in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de EtiketWijzer. Deze app moet het Vinkje vervangen en kan consumenten die een interactieve telefoon hebben die ze als steun en toeverlaat gebruiken, helpen met het maken van voedingskeuzes. Volgens ICT-ontwikkelaar QuadroVision is dit helemaal niet nodig. De app waar VWS naar op zoek is had de ontwikkelaar in 2016 al marktklaar: de FoodSciffer.
“Ons idee is 1-op-1 overgenomen door het Voedingscentrum”, zei Marcel van Schriek, oprichter van QuadroVision in VMT. “In 2016 presenteerde ik onze app aan het Voedingscentrum, maar toen hadden ze geen interesse.”
Jasper de Vries, woordvoerder bij het Voedingscentrum legt ons uit: “De opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is het maken van een app waarmee consumenten producten kunnen vergelijken. Hierdoor worden ze geholpen met het maken van een gezondere keuzes. De FoodSciffer-app is daar niet op gericht. Daarnaast is het belangrijk dat het helpen in de gezonde keuzen gebeurt op basis van in Nederland geldende richtlijnen, dus richtlijnen van de Gezondheidsraad en die van de Schijf van Vijf. De FoodSciffer doet dat volgens ons niet.”
Voedingscentrum had benodigde structuur
Als de app van Van Schriek voldoet aan de wensen van VWS, waarom bouwt dan het Voedingscentrum de app? De Vries zegt hierover: “Het Voedingscentrum werkt samen met het RIVM sinds 2008 aan een gezamenlijke databank, de Levensmiddelendatabank. Deze bevat gegevens van merkartikelen. Bij de introductie van de Schijf van Vijf in 2016 hebben we de Levensmiddelendatabank aangepast zodat alle producten op de juiste manier ingedeeld konden worden. De structuur was dus al aanwezig bij het Voedingscentrum om deze vraag van VWS te kunnen beantwoorden.”
Transparantie als uitdaging
Apps als de EtiketWijzer en de FoodSciffer hebben gestructureerde productdata van fabrikanten nodig om betrouwbaar te kunnen werken. Hier ligt een uitdaging volgens Van Schriek: “Data zijn op dit moment onvoldoende gestructureerd en uniform. Producenten gebruiken bijvoorbeeld niet altijd dezelfde term voor hetzelfde ingrediënt. Daarnaast heb ik begrepen dat producenten niet willen dat producten met elkaar vergeleken worden in bijvoorbeeld een app. Het ministerie zet hen onder druk om dit wel mogelijk te maken.”
Van Schriek zegt ons te denken dat het Voedingscentrum er met zijn ideeën vandoor gaat. Terwijl het Voedingscentrum vindt dat het de beste partij is om deze app te maken en dat hun app de meest veelzijdige is.
Oplossing? Zet twee apps op je telefoon, dan doe je nog beter boodschappen.
Dit artikel afdrukken
“Ons idee is 1-op-1 overgenomen door het Voedingscentrum”, zei Marcel van Schriek, oprichter van QuadroVision in VMT. “In 2016 presenteerde ik onze app aan het Voedingscentrum, maar toen hadden ze geen interesse.”
Er zijn inderdaad al andere apps, maar die zijn niet zo veelzijdig als de EtiketWijzerVolgens het Voedingscentrum verschillen de apps wel degelijk van elkaar. Op de website van GS1 Nederland - een organisatie gericht op het ontwerp en de invoering van standaarden op het gebied van elektronische communicatie tussen bedrijven - zei Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum, hierover: “Er zijn inderdaad al andere apps, maar die zijn niet zo veelzijdig als de EtiketWijzer.”
Jasper de Vries, woordvoerder bij het Voedingscentrum legt ons uit: “De opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is het maken van een app waarmee consumenten producten kunnen vergelijken. Hierdoor worden ze geholpen met het maken van een gezondere keuzes. De FoodSciffer-app is daar niet op gericht. Daarnaast is het belangrijk dat het helpen in de gezonde keuzen gebeurt op basis van in Nederland geldende richtlijnen, dus richtlijnen van de Gezondheidsraad en die van de Schijf van Vijf. De FoodSciffer doet dat volgens ons niet.”
Op basis van de omschrijving van de app, concludeer ik dat onze app het gevraagde doet, zelfs nog meerWaarom maakte Van Schriek zijn app? “Het idee voor de FoodSciffer ontstond door mijn nichtje die een aantal voedselallergieën heeft. Ik wilde voor haar inzichtelijk maken wat zij nog wel mocht en kon eten.” Van Schriek vindt dat zijn app voldoet aan de wensen van het ministerie: “Ik heb de EtiketWijzer nog niet gezien, maar wel de opdracht van VWS aan het Voedingscentrum. Op basis van de omschrijving van de app, concludeer ik dat onze app het gevraagde doet, zelfs nog meer. We gaan inderdaad niet zo ver dat we zeggen wat wel en wat niet gezond is. Gezondheid is namelijk niet voor iedereen hetzelfde. In onze app kan je juist je eigen voorkeuren en dieetwensen aangeven, zoals zonder geur- en kleurstoffen, glutenvrij of vegetarisch. Op basis daarvan kan je dus producten kiezen die passen binnen jouw voedingsprofiel. Vanzelfsprekend kunnen we de Schijf van Vijf als voedingsvoorkeur in de app opnemen, maar uit onze recente enquête bleek dat daaraan geen behoefte aan was."
Voedingscentrum had benodigde structuur
Als de app van Van Schriek voldoet aan de wensen van VWS, waarom bouwt dan het Voedingscentrum de app? De Vries zegt hierover: “Het Voedingscentrum werkt samen met het RIVM sinds 2008 aan een gezamenlijke databank, de Levensmiddelendatabank. Deze bevat gegevens van merkartikelen. Bij de introductie van de Schijf van Vijf in 2016 hebben we de Levensmiddelendatabank aangepast zodat alle producten op de juiste manier ingedeeld konden worden. De structuur was dus al aanwezig bij het Voedingscentrum om deze vraag van VWS te kunnen beantwoorden.”
Transparantie als uitdaging
Apps als de EtiketWijzer en de FoodSciffer hebben gestructureerde productdata van fabrikanten nodig om betrouwbaar te kunnen werken. Hier ligt een uitdaging volgens Van Schriek: “Data zijn op dit moment onvoldoende gestructureerd en uniform. Producenten gebruiken bijvoorbeeld niet altijd dezelfde term voor hetzelfde ingrediënt. Daarnaast heb ik begrepen dat producenten niet willen dat producten met elkaar vergeleken worden in bijvoorbeeld een app. Het ministerie zet hen onder druk om dit wel mogelijk te maken.”
We zien wel dat de hoeveelheid bedrijven die data willen delen toeneemtVolgens Van Schriek zien nog veel fabrikanten transparantie als een bedreiging. “Ik denk dat hier juist een kans ligt. De consument vraagt erom en producenten kunnen zich ermee onderscheiden.” Nicole Kleuskens, directeur bij PS in Foodservice – ze borgen namens producenten productinfo van meer dan 200.000 producten en delen deze met onder andere het Voedingscentrum en Foodsciffer –, ziet dat hierin verandering komt: “Het is niet dat vergelijken van producten niet mag, producenten vinden het eng. We zien wel dat de hoeveelheid bedrijven die data willen delen toeneemt. Zij zien als toegevoegde waarde dat transparantie hun productverhaal onderbouwt, de prijs helpt te verklaren en aansluit bij de trend dat mensen willen weten wat er in hun voeding zit.”
Van Schriek zegt ons te denken dat het Voedingscentrum er met zijn ideeën vandoor gaat. Terwijl het Voedingscentrum vindt dat het de beste partij is om deze app te maken en dat hun app de meest veelzijdige is.
Oplossing? Zet twee apps op je telefoon, dan doe je nog beter boodschappen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ach ja, laten we 10 apps installeren!
Als blijkt dat het Voedingscentrum deze app 'gepikt' heeft mogen zij fiks op hun neus getikt worden.
Al een tijdje vergelijk ik producten op websites zonder app. Niet altijd is de goede info voorhanden, dan is het voor mij een 'jammer dan' en koop ik het product niet.
Er zit veel verschil in producten die soortgelijk zijn, dus voor mij is dat van wezenlijk belang te weten.
Vervelend is wel dat de info van eenzelfde product per website kan verschillen.
Dus het wordt inderdaad tijd dat hier werk van gemaakt wordt.
Ik hoop dat de Voedingscentrum appje beter wordt dan de Foodsciffer, want daar kan je niet zoveel mee. Behalve het lijstje opgenomen waarschuwingen van de NVWA. Maar het wordt allemaal nog geen kijk of het klopt :-)
Zo origineel zijn al die apps niet. Onderstaand verhaal heb ik bijvoorbeeld in 2000 al bij Unilever bedacht en staat al sinds 2007 op mijn website, lijkt aardig maar is niet origineel, en is natuurlijk alleen maar gewoon logisch nadenken, het meerijden op de tijdgeest. Jaap Seidell hielp me uit de droom en vertelde me dat ze bij het RIVM er al midden jaren negentig over gebrainstormd hadden. Lang niet alle targeted health claims in het stuk beneden hebben de tand des tijds doorstaan, maar het zou me wel verbazen als er überhaupt patenten op dit soort triviale Apps zouden kunnen worden verkregen. Je zou met een geschikte app al je aankopen kunnen integreren en zo terugkoppeling krijgen of je voldoende gebalanceerd eet. En een totale app geeft natuurlijk wel mooi transparantie, neem voor de E-nummerfreaks dan worden de crypto-E-nummers er zo uitgelicht.
Van mijn website dit oude hersenspinsel geplukt:
"This idea originated in 2000. In 2015 "Apps" for Iphones and Androids can do what was suggested below. My initiative was not supported at Unilever in 2000 because interactive barcodes about the destructive long term health effects of e.g. Unilever products like Lipton-Ice, Unox sausage, Cup-A-Soup, Magnum, were not in the company short term interest. However, if Unilever is willing to accept a win-win business model, they and the other big companies could accelerate development of a tool which can battle obesity, cardiovascular disease, etc.
Prevention by interactive health promoting product information and tailo-rmade consumer information
AIM:
To inform and stimulate healthy behaviour of consumers via interactive product information.
Potential consumer health benefits:
- allows tailor-made individual customer interaction and targeted health protection
- prevention of macro- and micronutrient overdosing
- allows health insurance companies to promote healthy behaviour
Science benefit
To join the front-running of e-commerce an food nutrition developments whilst establishing strategic links communication technology, retail, regulatory and to improve the relationship between industry and consumer organisations.
It is about setting up a barcode system or "discrete" product labelling linked to an intelligent programmable family-customer (card or on-line system. A scanning device (at home or at the shop or built in a mobile telephone, I-mode) should identify whether the product poses any risk or is beneficial to members of his family. The customer can choose whether he is informed. Industry and retail could increase their external profile/brand image as responsible organisations and use it as a marketing instrument and direct link with their customers. Governments may be able to monitor trends and identify groups at risk. Health insurance companies can direct buying behaviour
Steps
Current barcode-system + customer cards (Albert Hein,Plusmarkt, C1000) can already be used to directly target and stimulate consumer groups. Warning codes can be directly implemented (in essence, like in cigarette industry) - example given: High saturated fatty acid consumption can lead to obesitas, depression and cardiovascular disease, obesitas and cardiovascular disease on a high fat ice cream. French fries may contain carcinogenic acrylamide. The consumption of red meat without vegetables, anti-oxydants can contribute to colon cancer. A conventional mean is to put warning stickers on products (green: safe, yellow: medium risk; red: for high products) or the “Kies bewust” logo.
Simple scanning devices for health do already exist (initiated by patient groups). Systems can be easily directed to stimulate consumer towards desired behaviour by differential taxation (exists for alcohol, cigarettes, etc., ) or by making use of health or green bonus-points to give award and penalty tickets: a reduction or increase in health insurance premium, environmental taxes. Two dimensional barcodes (development in 2003: source Drs.ir. M. Nieuwesteeg, Dutch Packaging Centre, Gouda)/discrete labels, radio frequency identification tags (RFID-chiptechnology ) can contain customised quantitative information, such as:
Allergens
- No labelling is now required for perfumes which can contain over 20 allergenic ingredients
- Food allergens nuts, cows milk, egg, gluten, fish and soy.
Site-effects of medications and foods
- statins and grapefruit juice, bergamottin (Earl Grey tea)
Authencity
- Presence, absence GMO-ingredients
- Organic produce with potential health claims ( animal welfare, micronutrient content and balance superior to industrial agriculture/pollution, too high K-level in regular Westland tomatoes, drop in good metals (e.g. Mg > - 30%)
- natural claims, additives
Microbiological risks
- Salmonella and Campylobacter on chicken: Gastrointestinal diseases and autoimmune diseases
- Listeria monocytogenes for immuno-compromised groups
- Safe shelf-life if combined with a temperature sensing device
Prevention of dietary macro- and micronutrient deficiencies and overdosing:
- overdosing (2 x ADI) Vitamin A for pregnant women: birth defects
- potassium (a salt substitute in hypertension products): dangerous for patients with renal failure
- Na, K, Ca and Mg content: blood pressure
- saturated fatty acids: obesitas, atherosclerosis, depression
- too low selenium: cardiiovascular disease, cancer
- underdosing vitamin B12: depression
- omega 3 and 6-fatty acids: link with ADHD reduction
- fluor underdosing: caries, overdosing: fluorosis
- specific food components (sugar, tomato, ..) and ADHD
Targeted health-claims:
- mood control: Phytosteroles, stanoles prevent reduction of oxygen supply to brain
- vit. B12 to prevent depression
- kid nutrition: Fish oil to boost learning performance
- Anti-ageing (prevention of atherosclerosis) phytosteroles
- weight-management: Obesitas increases risk of Alzheimer, depression
- increased iron bioavailability: Polyphenoles in wine and tea"
Beste Ria,
Mag ik je uitnodigen om eens een kijkje te nemen in ons FoodBook, op de website van PS in foodservice. Hier kan je gratis de productinfo van meer dan 200.000 producten inzien. De info wordt actueel gehouden door de producent zelf. De weergave van alle producten is eenduidig. De diverse filteropties helpen je ook bij het zoeken naar een geschikt product.
Mocht je verder vragen hebben. We horen het graag.
Nicole, is FoodBook óók al een bestaand (data)initiatief naast de App van het Voedingscentrum?