Unilever verkoopt de 'historische' Unox soep- en rookworstenfabriek in Oss aan concurrent Zwanenberg Food Group, meldt De Telegraaf. Zwanenberg neemt de productie over; het merk Unox, de recepturen en ook de marketing blijven in handen van Unilever. Volgens Conny Braams, directeur Unilever Benelux, wil Unilever "de groei van Unox accelereren" door gebruik te maken van "de sterke innovatiekracht van Zwanenberg op het gebied van vlees-, vegetarische- en snackproducten." Zwanenberg-directeur Ronald Lotgerink is ook opgetogen: "Oss wordt onze grootste fabriek. [..] We kunnen ons groene platform vergroten, dat is alles wat geen vlees is." Beide partijen benadrukken dat de 10-jarige overeenkomst een versterking betekent voor de positie van hun bedrijf in Nederland en Europa.
Omdat Hemaworst door Unox wordt gemaakt, komt Hemaworst voortaan van Zwanenberg in plaats van Unilever.
De Telegraaf - Worstenfabriek Unox Unilever verkocht aan Zwanenberg Food
Omdat Hemaworst door Unox wordt gemaakt, komt Hemaworst voortaan van Zwanenberg in plaats van Unilever.
De verkoop van de vleeswaren en worsten zooi krijgt een bijzondere betekenis als je de slagzin leest op de Becel biologisch reclameborden: Planten zijn de toekomst. Kat in de zak gekocht?
#4 Ik heb bijna 40 jaar geleden in de vakantie nog bij Van der Laan in Leidschendam gewerkt. Dat was toen al een behoorlijk internationaal opererend bedrijf. Liep daar op kantoor ineens een grote Amerikaan met cowboylaarzen, dito hoed en een sigaar in het hoofd luid te vertellen dat hij veel en snel geleverd wilde worden.
#9 Piet, zo raakt alles steeds verder verstrengeld. Vegetarische slager is trouwens ook niet zo duurzaam, als je kijkt naar de hoeveelheid zout (2 gram!!!) per 100 gram. Er wordt nog veel te een-dimensionaal gedacht over duurzaamheid. Vaak alleen milieu of alleen diervriendelijkheid of gezondheid of alleen fairtrade. En het verdienmodel deugt niet, de rekening van ongezonde marketing en consumptie mag nog steeds bij de maatschappij worden gelegd.
Mijn streven is nog steeds volledige transparantie af te dwingen, waarbij de ongezondheid, dieronvriendelijkheid, CO2-footprint, fairtrade, .. in de aankoopprijs worden verwerkt zodat iedereen werkelijk verantwoordelijkheid neemt en kan nemen en gezond en ongezond aankoopgedrag gestuurd kan worden. Voor een broodje Unox zou de opslag (€0.80 -1.10) moeten worden, waarbij het zout en de kankerverwekkende eigenschappen van bewerkt vlees de grootste kostenposten zijn
De tabaksindustrie wordt zo direct internationaal voor moord aangeklaagd. De alcoholindustrie is niet zo veel minder slecht maar Heineken weet zich tegenwoordig als duurzaam en idealistisch neer te zetten en mocht zich zelf witwassend een paar jaar terug Marjan Minnesmatoer sponsoren. En de voedingsindustrie is niet minder meedogenloos of neem het verdienmodel van onze supermarkten. Maar het zijn allemaal in het gewone leven zo'n aardige mensen, net zoals wij hier op foodlog. Ze moeten nu eenmaal die rol spelen omdat wij de regels van het spel niet durven te herdefiniëren en onze studentenverenigingen vol toekomstige hoogopgeleiden gepamperd worden met sigaretten, alcohol en goedkope abonnementjes. De wereld draait nog niet om kwaliteit maar om centjes.
Aandeelhouderswaarde is een rekbaar begrip. Als ons rechtssysteem de enige en logische consequentie trekt in de tabakszaak en de industrie en zijn aandeelhouders aansprakelijk stelt, verdampt die zogenaamde aandeelhouderswaarde. Neem ook het verdienmodel van Heineken 1 netto eurocent naar de aandeelhouders bij een pijpje bier, meer dan een euro schade naar de maatschappij. Heineken 0.0 is beter maar maakt nog steeds dik. Een literfles Lipton-Ice van Unilever zou een suikeropslag van €3.75 moeten krijgen.
En wat betreft die zieke promotieactie van Unox en Sodexo, de overheid zou ook hier een voorbeeldfunctie moeten hebben door een duurzame catering te eisen. Hoogstens een dagje uit de band springen, een blue maar meatfull Monday?
#2 Pieter. Tegenwoordig werkt de Vegetarische Slager ook samen met Unox. Dus met dat niet geheel duurzame van Paul Polman m.b.t. Unox valt het wel mee.
En daar komt nog eens bij dat Zwanenberg de markt via merken opgeeft: het merk Kips van Zwanenberg is te koop.