Nieuwe producten van kleine ondernemers verdringen gevestigde merken in de schappen van supermarkten. "De traditionele A-merken hebben kansen om te innoveren laten liggen'', zegt Albert Heijn. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. In een reportage over kleine nieuwe ondernemingen die tegenwoordig met gemak bij supermarkten op het schap komen sprak de krant met de Zaanse super die met ruim 950 winkels de grootste supermarktketen van Nederland is. Het bedrijf laat kleine ondernemers hun producten pitchen. Dat levert de inkopers en marketeers niet alleen gratis inspiratie op, maar zorgt ook voor meer diversiteit in het assortiment volgens commercieel directeur Marit van Egmond van AH. Zij geeft de grote merken - denk aan Unilever, Nestlé en Stegeman - een veeg uit de pan: "Onze klanten vragen om nieuwe producten; zij willen verrast worden. De grote traditionele A-merken hebben de kans om te innoveren en met nieuwe producten te komen echter laten liggen.''
AD - Nieuwkomers veroveren supermarkt ten koste van 'ouderwetse' A-merken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Inderdaad de droom van veel kleine ondernemers "bij Albert Heijn op het schap". Maar in veel gevallen is dat helemaal niet zo'n handige droom. Op het schap gaat nog wel (al denk ik, maar Marit kan dat bevestigen, gaat het om een handvol nieuwe merken per jaar, de 'product pitch' kent maar één winnaar). Maar eraf is het probleem. Daarvoor heb je bekendheid nodig. En behalve de winnaar die enigszins ondersteund wordt, is bijna geen enkele ondernemer in staat dat heel snel op te bouwen. Risico: geen doorstroming (een cm schap kost veel geld, omloopsnelheid is het woord) en je ligt er weer uit. Teleurgesteld, ontmoedigd, illusies en geld (je moest opschalen) armer.
Advies: niet te snel naar AH, pas als je er klaar voor bent, d.w.z. buiten AH of Jumbo een positie hebt op weten te bouwen. Uitzonderingen daargelaten. Niet iedereen is een Tony Chocolonely.