Een zin om lekker lang op te kauwen. Hij komt uit de mond van Erik Does, grote baas van Ekoplaza en wordt afgedrukt in de printeditie van Distrifood.
Hier komt de zin:
“We merken dat het breder verkrijgbaar zijn van biologische producten zorgt dat de prijselasticiteit toeneemt.”
Is het jargon of verdoezelend taalgebruik? In elk geval verlaagt Ekoplaza de prijzen in de winkel van 75 producten. Ondermeer die van melk, spaghetti, doperwten en koffiepads. Aldus Distrifood.
Ekoplaza probeerde te suggereren dat producenten van biologische producten door Lidl en anderen afgeknepen worden. Niet waar, zeggen de producenten zelf.
Maar die vermaledijde prijselasticiteit. Opeens wordt Ekoplaza ietsje goedkoper met een paar producten. "We gaan beter op ons prijsbeleid letten", zegt Does in Distrifood. Hebben we dan al die jaren prijselastisch te veel betaald?
Dit artikel afdrukken
“We merken dat het breder verkrijgbaar zijn van biologische producten zorgt dat de prijselasticiteit toeneemt.”
Is het jargon of verdoezelend taalgebruik? In elk geval verlaagt Ekoplaza de prijzen in de winkel van 75 producten. Ondermeer die van melk, spaghetti, doperwten en koffiepads. Aldus Distrifood.
Hebben we dan al die jaren prijselastisch te veel betaald?Foodlog constateerde dat Ekoplaza aanzienlijk duurder is dan andere supermarkten met biologische producten. Lidl springt er uit.
Ekoplaza probeerde te suggereren dat producenten van biologische producten door Lidl en anderen afgeknepen worden. Niet waar, zeggen de producenten zelf.
Maar die vermaledijde prijselasticiteit. Opeens wordt Ekoplaza ietsje goedkoper met een paar producten. "We gaan beter op ons prijsbeleid letten", zegt Does in Distrifood. Hebben we dan al die jaren prijselastisch te veel betaald?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
We hebben meer betaald dan strikt nodig was (afromen of skimming the market heet dat in jargon), maar dat vonden we niet erg (we wisten het misschien ook niet, al vonden we biologisch wel wat duur), want daarmee kregen we iets exclusiefs en een goed gevoel. Dat goede gevoel is nog wel gebleven, maar dat exclusieve is er door grotere verkrijgbaarheid wel af. Want grotere verkrijgbaarheid creëert meer concurrentie, meer concurrentie creëert lagere prijzen en lagere prijzen weer meer, ook niet zeer welgestelde (of zeer gemotiveerde) consumenten. En dus meer omzet, weliswaar tegen een lagere marge, die Lidl wel aan kan, maar EkoPlaza, zie ook Whole Foods, niet.
Een aardige serie artikelen bij dit bericht:
- 2017, Ekoplaza over Lidl en ander supers:
Ekoplaza hekelt biobeleid bij supermarkten
- 2017, Marqt over winst en supers Winst moet je begrenzen
- 2015, Ekoplaza over Marqt: Baas Ekoplaza haalt uit naar Marqt.
In dit artikel legt Uli Schnier, voormalig voorman van de biosector in Nederland en daarvoor de man die Aldi naar Nederland bracht, uit hoe het zit. Precies zoals Jan Peter het in #1 zegt. Met dit erbij: nu moet Ekoplaza naar nieuwe toegevoegde waarde zoeken. Goedkoper worden kan namelijk niet. Dat is, net als voor Whole Foods, wel degelijk een probleem voor Ekoplaza. Als een markt groeit, moet je schaal meegroeien. Anders heb je pech, tenzij je weer een nieuwe voorlopersrol weet te creëren.
Ook ons ministerie van EZ gaat van deze gedachte uit door enorm te benadrukken dat alles tegenwoordig draait om conceptinnovatie. Onderwijl worden de echte slagen natuurlijk geslagen in consolidaties van mainstream en wat mainstream wordt. Waarvan acte door Wouter.
Een komisch stuk over 'wat is biologisch?' (volgens de EU) verscheen vorige week in Trouw.
Wij lieten het gaan, want we schreven er al eerder over.
Korte samenvatting: als biologisch heel gangbaar wordt, verwatert het ook een beetje en misschien wel wat meer dan mensen denken. Als dat zo is, liggen daar grote kansen voor bedrijven als Ekoplaza.
Ik wil wel meer biologisch kopen maar juist NIET teveel meer betalen, een klein beetje, prima, maar iets wat 2x zo duur is als regulier draai ik mijn dubbeltjes toch echt een paar keer voor om of ik het dan ook echt wel wil.
Ik zeg altijd: biologisch is prima, maar mijn portemonnee moet het ook lusten.
Reden te meer om juist niet zo vaak naar Ekoplaza te gaan voor mij, af en toe eens, als het 2x per jaar is is het veel. En dan ga ik alleen nog maar voor de vegetarische producten aar ik ook weer alle etiketten van moet checken of er niet teveel soja oid in zit en we nemen dan wat brood mee. Veel meer eigenlijk niet.
uitgeknepen door de lidl ????? als de producenten hun produkten weggeven is dat hun ding daar hoef je de retailer niet op aan tekijken