"Geen product dat zijn pr zo goed op orde heeft als haring. De beaujolais primeur, het nieuwe aspergeseizoen en zelfs de Nationale Boekenweek krijgt het niet voor elkaar om zoveel publiciteit te genereren als de Hollandse nieuwe", schrijft Het Parool.

'Vet en ziltig'
De lekker vette en ziltige nieuwe haring mag zich verheugen in wereldwijde bekendheid. Vlaggetjesdag en de veiling van het eerste vaatje zijn ikonen van de Nederlandse visserij. Drijvende kracht achter het jaarlijkse pr-festijn is het Visbureau, dat een berg aan promotiemateriaal weet te koppelen aan een zeker chauvinisme: "Al wordt de haring dan al jaren niet meer voor de Nederlandse kust gevangen, 'Hollandse nieuwe' appelleert nog steeds aan een gevoel van nationale trots", aldus de krant.

De natuur lacht de bureaucraten uit
Wat kanttekeningen zijn gepast. De opening van het haringseizoen wordt al ver van tevoren vastgesteld. Als de natuur niet mee zit, levert dat een probleem op. Bij een koud en weinig zonnig voorjaar groeit het plankton in het zeewater maar langzaam. De haring kan zich dan niet snel vet eten en is bij de geplande seizoensopening nog niet vet genoeg. Om Hollandse nieuwe te mogen heten, moet de haring immers minimaal 16% vet bevatten. Keer op keer ging het de afgelopen jaren fout, omdat de haring niet deed wat in de kantoren in Rijswijk in november was besloten. De natuur lacht de bureaucraten uit.

De spanning langzaam opvoeren en van Vlaggetjesdag dat de optimale maatjesharingdag maken
'Optimaal vet'
Visboeren zitten niet te wachten op al dat gedoe rond de Hollandse nieuwe. Al het promotiemateriaal, de vlaggetjes, posters en spandoeken, moeten ze bij het Visbureau inkopen. En dat voor een Hollandse nieuwe die mogelijk nog niet eens de lekkerste haring is. Haring is tegenwoordig het hele jaar door prima. Voor optimale kwaliteit van de nieuwe haring is het in sommige seizoenen beter nog een paar weken tot een maand te wachten. Ongeveer een maand na de opening van het seizoen, in juli, bereikt de vis vaak pas zijn optimale vetheid. Dat kan tot wel boven de 20% oplopen. Daarna gaat de vis snel kuit schieten, en loopt het vetgehalte terug, de haring stopt het in haar eitjes.

Spanning opvoeren naar piekmoment
Het Visbureau zou de komst van de nieuwe haring niet moeten plannen, maar een feestje maken van het toeleven naar het moment dat de haring echt top is. De spanning langzaam opvoeren en van Vlaggetjesdag dat de optimale maatjesharingdag maken. Dan wordt het voor vishandel én consument weer bijzonder om juist die haring te willen hebben. Zo moeilijk is het niet: de haring is vet, vet genoeg, of op z'n vetst. Is ie nog niet goed? Dan laat je ze toch gewoon nog even doorzwemmen? En valt de hele jaargang tegen omdat het te koud blijft? Dan neem je je verlies en geef je toe dat, net als bij een topwijn wel eens gebeurt, het gewoon geen goed haringjaar is. Volgend jaar beter.
Dit artikel afdrukken