“Millennials wantrouwen complexiteit en zijn op zoek naar eenvoudige makkelijke producten zonder keuzestress. Daar spelen discounters feilloos op in”, zegt Pierre-Alexandre Billiet van het Belgische retailvakblad Gondola magazine. Hij bespreekt het rapport How Discounters Are Remaking the Grocery Industry van The Boston Consulting Group (TBCG). Het rapport brengt de snelle opmars van discounters over de jaren 2000-2015 in kaart; volgens TBCG is het mogelijk dat het marktaandeel van discounters in veel westerse landen tot de helft zal doorgroeien.

Millennials - de twintigers en dertigers van nu - blijken meer nog dan andere leeftijdsgroepen de voorkeur te geven aan de hard discounters boven reguliere supermarkten. Ze vallen voor de lage prijzen en het kwaliteitsniveau van discounters. Bovendien zijn de hard discounters met hun smallere assortiment (gemiddeld 1.400 versus 20.000 bij een supermarkt) lekker "no-nonsense". Opvallend is dat de uitstapjes naar "atypische discountproducten zoals glutenvrije voeding, biologische producten, bereide maaltijden en luxueuze referenties zoals kreeft" vooral deze jongeren aanspreken. Moderne winkels met een innovatieve uitstraling (laadpunten voor elektrische fietsen) spelen ook een rol in de aantrekkingskracht voor millennials.
Gondola - Jonge consumenten zweren bij Aldi en Lidl
  • Deel
Druk af