Bierbrouwer Heineken bracht vorige maand een nieuwe commercial uit, gericht op de Britse markt. In het filmpje zet de bierbrouwer mensen met tegenovergestelde meningen - die dat niet van elkaar weten - samen aan het werk. Pas nadat de proefpersonen (échte mensen, geen acteurs, benadrukt Heineken) samen een aantal opdrachten hebben uitgevoerd (bouwen van een bar), krijgen ze in een kort filmpje elkaars uitgesproken meningen te zien.

Dan stelt Heineken de vraag: hou je het hierbij, of ga je het gesprek aan en drink je samen een biertje? In de commercial drinken alle 3 de 'koppels' hun biertje en praten ze verder over klimaatverandering, transgenders en feminisme. Heinken laat daarmee zien een 'bruggenbouwer' te zijn. De commercial valt wereldwijd in goede aarde, in tegenstelling tot de (geforceerde) commercial waarmee Pepsi Cola vorige maand leek te suggereren dat een blikje cola verschillen kan overbruggen. Dat filmpje werd na een dag vol online spot weer offline gehaald.

Heinekens spotje lijkt aanzienlijk beter over te komen. Het oogst volop lof in de internationale en nationale media. Sinds het filmpje 20 april online gezet werd op YouTube, is het al meer dan 6 miljoen keer bekeken.



Natuurlijk zijn er ook dit keer kritische geluiden te horen. Zoals in de Huffington Post, waar DiDi Delgado het ongemakkelijke gevoel verwoordt dat haar bekruipt bij het zien van het filmpje. "Deze commercial is de ergste vorm van propaganda", schrijft Delgado. "Hij propageert de gedachte dat onverdraagzaamheid, seksisme en transfobie slechts meningsverschillen zijn die ter discussie staan en een beleefd gesprek en gelijke aandacht verdienen." Of op Twitter, waar Jude het als volgt samenvat: "alsof bier drinken de enige manier is om tot wereldvrede te komen". Was het maar zo simpel.
Dit artikel afdrukken