Alibaba's baas Jack Ma zei afgelopen week dat de wereld en ondernemers sneller moeten leren wat de toekomst in petto heeft. Anders staan straks vele miljoenen mensen op straat.
Ma werd in een kleine 20 jaar multimiljardair dankzij zijn vernuft om het samenspel te snappen van technologie, handel en wat mensen willen in nieuwe omgevingen.
Hij verdiende zijn geld met Taobao, de Chinese online marktplaats en Alibaba.com, zijn variant van Amazon.com. De oprichter van het laatstgenoemde bedrijf, Jeff Bezos, staat op het punt de rijkste man op aarde te worden. Amazon werd in 1994 opgericht. Ma zag het potentieel van een virtuele marktplaats met als dienst de afhandeling van het afrekenen en bezorgen. In 1999 richtte hij Alibaba op. In 2016 behaalde Amazon een omzet van $135 miljard; Alibaba staat op bijna $16 miljard
Ma's uitspraken tijdens een bijeenkomst voor Chinese ondernemers in Zhengzhou werden in het nieuws gebracht door Bloomberg.
Ma zegt dat de wereld de komende dertig jaar meer pijn dan geluk te zien krijgt. "Sociale conflicten in de volgende drie decennia zullen hun invloed doen gelden op alle vormen van industrie en delen van de samenleving.” Precies hetzelfde zei Ma vijftien jaar geleden ook al. Toen wilde alleen niemand het horen omdat Ma nog niet bekend was, vermoedt hij.
Stoppen met klagen
Volgens Ma is het inmiddels broodnodig dat bedrijven begrijpen hoe het internet en verschillende technologieën werken. Als topbestuurders niet begrijpen hoe ze de cloud en artificiële intelligentie kunnen gebruiken, moeten ze jonge mensen in dienst nemen die het hen uit kunnen leggen.
Bedrijven die niet snappen hoe het internet werkt, moeten stoppen met klagen over de impact van het internet op de economie en jonge mensen in dienst nemen die het wel snappen. Wie dat niet doet verdwijnt en daarmee zullen miljoenen mensen hun banen verliezen. Die moeten juist gecreëerd worden in de nieuwe wereld.
Gebeurt dat niet dan hebben mannen als hij en Bezos vrij spel. Alleen kunnen ze daar niets mee, zegt Ma met zoveel woorden. Er moet immers wel een wereld blijven bestaan, waarin mensen geld kunnen verdienen om te besteden.
Ma ziet de nu snel oprukkende komst van robots dan ook met lede ogen aan. Volgens hem mag automatisering in de toekomst niet betekenen dat banen massaal verdwijnen. “Machines moeten enkel doen wat mensen niet kunnen”, vindt Ma die wil dat machines "werkpartners van mensen" blijven. Ze moeten niet hun concurrenten en vervangers op de arbeidsmarkt worden.
De algemene verwachting is echter dat robots mogelijk alleen mensen in creatieve beroepen niet kunnen vervangen. Niet alleen productiewerk, maar ook kenniswerk zoals artsen, advocaten, accountants en bankiers dat vervullen, kan foutlozer en succesvoller door robots worden gedaan.
Basisinkomen
Kijk inderdaad hoe het gaat. Koninklijke Horeca Nederland vindt dat restaurants niet meer via sites als Thuisbezorgd.nl en foodora moeten leveren omdat ze daarmee hun prijsvorming zouden schaden. Supermarkten zullen wat meemaken nu Picnic flink kan groeien (sneller dan AirBNB en Uber dat voor elkaar kregen); routinier Amazon is inmiddels in de thuisbezorging van verse boodschappen gestapt én is zelfs de traditionele winkel opnieuw aan het uitvinden als aanvulling op online bestelling. Als Bezos groei wil, creëert hij die. Ma heeft in Amsterdam een vooruitgeschoven post om etenswaren voor Alibaba te verzorgen. Niets blijft meer hetzelfde. Die nieuwe bedrijven maken gebruik van oproepkrachten, liefst zonder CAO. Wat aan werk overblijft is vooral de creativiteit om voor vernieuwing te zorgen. Met nog meer slimme automatisering, robots en banenverlies tot gevolg.
De vraag luidt inderdaad: wie moet straks al die boodschappen betalen? Mogelijk moeten we een manier bedenken om de robots ons te laten betalen om hen hun werk te kunnen blijven laten doen en de creatieve uitvinders gelukkig te houden. Dan is het basisinkomen eindelijk een feit en hoeven we niets meer te doen op wat consumeren na.
Dit artikel afdrukken
Hij verdiende zijn geld met Taobao, de Chinese online marktplaats en Alibaba.com, zijn variant van Amazon.com. De oprichter van het laatstgenoemde bedrijf, Jeff Bezos, staat op het punt de rijkste man op aarde te worden. Amazon werd in 1994 opgericht. Ma zag het potentieel van een virtuele marktplaats met als dienst de afhandeling van het afrekenen en bezorgen. In 1999 richtte hij Alibaba op. In 2016 behaalde Amazon een omzet van $135 miljard; Alibaba staat op bijna $16 miljard
Ma's uitspraken tijdens een bijeenkomst voor Chinese ondernemers in Zhengzhou werden in het nieuws gebracht door Bloomberg.
Ma zegt dat de wereld de komende dertig jaar meer pijn dan geluk te zien krijgt. "Sociale conflicten in de volgende drie decennia zullen hun invloed doen gelden op alle vormen van industrie en delen van de samenleving.” Precies hetzelfde zei Ma vijftien jaar geleden ook al. Toen wilde alleen niemand het horen omdat Ma nog niet bekend was, vermoedt hij.
Stoppen met klagen
Volgens Ma is het inmiddels broodnodig dat bedrijven begrijpen hoe het internet en verschillende technologieën werken. Als topbestuurders niet begrijpen hoe ze de cloud en artificiële intelligentie kunnen gebruiken, moeten ze jonge mensen in dienst nemen die het hen uit kunnen leggen.
Bedrijven die niet snappen hoe het internet werkt, moeten stoppen met klagen over de impact van het internet op de economie en jonge mensen in dienst nemen die het wel snappen. Wie dat niet doet verdwijnt en daarmee zullen miljoenen mensen hun banen verliezen. Die moeten juist gecreëerd worden in de nieuwe wereld.
Gebeurt dat niet dan hebben mannen als hij en Bezos vrij spel. Alleen kunnen ze daar niets mee, zegt Ma met zoveel woorden. Er moet immers wel een wereld blijven bestaan, waarin mensen geld kunnen verdienen om te besteden.
Wat aan werk overblijft is vooral de creativiteit om voor vernieuwing te zorgen. Met nog meer slimme automatisering, robots en banenverlies tot gevolgRobots en banen
Ma ziet de nu snel oprukkende komst van robots dan ook met lede ogen aan. Volgens hem mag automatisering in de toekomst niet betekenen dat banen massaal verdwijnen. “Machines moeten enkel doen wat mensen niet kunnen”, vindt Ma die wil dat machines "werkpartners van mensen" blijven. Ze moeten niet hun concurrenten en vervangers op de arbeidsmarkt worden.
De algemene verwachting is echter dat robots mogelijk alleen mensen in creatieve beroepen niet kunnen vervangen. Niet alleen productiewerk, maar ook kenniswerk zoals artsen, advocaten, accountants en bankiers dat vervullen, kan foutlozer en succesvoller door robots worden gedaan.
Basisinkomen
Kijk inderdaad hoe het gaat. Koninklijke Horeca Nederland vindt dat restaurants niet meer via sites als Thuisbezorgd.nl en foodora moeten leveren omdat ze daarmee hun prijsvorming zouden schaden. Supermarkten zullen wat meemaken nu Picnic flink kan groeien (sneller dan AirBNB en Uber dat voor elkaar kregen); routinier Amazon is inmiddels in de thuisbezorging van verse boodschappen gestapt én is zelfs de traditionele winkel opnieuw aan het uitvinden als aanvulling op online bestelling. Als Bezos groei wil, creëert hij die. Ma heeft in Amsterdam een vooruitgeschoven post om etenswaren voor Alibaba te verzorgen. Niets blijft meer hetzelfde. Die nieuwe bedrijven maken gebruik van oproepkrachten, liefst zonder CAO. Wat aan werk overblijft is vooral de creativiteit om voor vernieuwing te zorgen. Met nog meer slimme automatisering, robots en banenverlies tot gevolg.
De vraag luidt inderdaad: wie moet straks al die boodschappen betalen? Mogelijk moeten we een manier bedenken om de robots ons te laten betalen om hen hun werk te kunnen blijven laten doen en de creatieve uitvinders gelukkig te houden. Dan is het basisinkomen eindelijk een feit en hoeven we niets meer te doen op wat consumeren na.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Taobao werd zo groot in China, door een aantal lokatie-specifieke omstandigheden:
- fysieke winkelketens / supermarkten zijn nooit dominant geworden. Eigenlijk was er eerst alleen maar straathandel en nu is het internethandel.
- bezorgen is goedkoop: 2 rmb / item (EUR 0.30) krijgt de bezorger.
- de meeste mensen wonen in een flat of een hofje met centrale receptie. Daar worden de goederen ontvangen.
De goederen zijn dus uiteindelijk goedkoper dan uit de supermarkt. Het is ook handiger. En verser.
Een recent specifiek voorbeeld uit eigen ervaring: 4 keer een bos bloemen bezorgd, 1e keer met vaas, voor 99 rmb (15 euro). Trouwens niet via Taobao. Ook daar komt concurrentie ...
Als je dat afzet tegen de NLse situatie in mijn inschatting (disclaimer: ik woon er niet):
- grote supermarkten zijn meer dan dominant. Goedkoop en effectief. Hebben ook genoeg cash om ontwikkelingen te volgen.
- bezorgen in NL blijft duur: the last mile.
Ik denk dat we zelf onze boodschappen blijven betalen, tenzij we in de toekomst voedsel en goederen zelf kunnen gaan printen, en/of we vooral drankjes gaan drinken als maaltijd met alles er al in. Ik geloof daar niet zo in, maar wie weet.
”Als machines alles maken wat we nodig hebben, dan zal de toekomst afhangen van hoe dingen worden verdeeld. Iedereen kan genieten van een leven vol luxe en vrije tijd als de door machines geproduceerde welvaart wordt herverdeeld. Maar het kan ook zijn dat de meeste mensen in armoede moeten leven als de eigenaren van de machines succesvol weten te lobbyen tegen een rechtvaardige inkomensverdeling.
Tot nu toe gaat de trend richting de tweede optie, waarbij technologische vooruitgang resulteert in een almaar stijgende inkomensongelijkheid.”
Citaat van Stephen Hawking, 2015
Piet #1, Ma heeft het over de wereld. Amazon lukt in Europa uitstekend in Dtsl, Engeland en Frankrijk. Zij lossen juist die last mile op. Dat zal nog even niet lukken met vers voedsel in de afgelegen gebieden, maar als ze het willen, kunnen ze het nu al met bijv: diepvries. In Frankrijk is dat zelfs een fluitje van een cent omdat er uitgebreide bezorgdiensten tot in alle uithoeken voor bestaan.
In Nederlandse steden ben ik onder de indruk van de last mile van de restaurantbezorgers van foodora etc. Het is niet meer denkbaar om rond 19h 's avonds in Utrecht nog een kruispunt zonder bezorgers op minstens drie hoeken tegen te komen. Dat zet door. Idem Picnic. Juist die concepten zijn voor de stedeling in kleine dichtbevolkte landjes waar ze prachtig kunnen 'Uberen' en Amazoneren', dwz een prima dienst organiseren voor allemaal zelfstandige partijen waar afnemers blij van worden.
#2, Gert, ik hou nog altijd van The Matrix. Daarin zijn de machines eigenlijk verstandiger en moreler dan wij. Stel dat we erin slagen ze creatief maar consequent logisch in een ethische denkwijze te houden door de intelligentie waarmee we hen loslaten. Dan zijn ze niet zo doortrapt als mensen kunnen zijn en is er toch hoop.
#4 Dick: mooie droom. Machines worden nog altijd gemaakt door mensen, en die laten ze dus ethisch denken, of niet.
Ik hou van die laatste alinea van het artikel, samen met Hawking's citaat van Gert. Maar er zal toch weer een centraal "regellichaam" nodig zijn om die negatieve of onethische tendenzen tegen te gaan.