Jaarlijks komen in Nederland zo'n 40 miljoen haantjes uit het ei. Het zijn de commercieel nutteloze manlijke varianten van kuikens die later legkip worden. Omdat we niet bereid zijn via genetische manipulatie of andere methoden hun geboorte te voorkomen, worden ze meteen vergast of versnipperd.
Dat is dierenwelzijnsorganisaties een doorn in het oog. Wakker Dier is dan ook opgetogen dat juist discountsuper Lidl als eerste supermarkt in Nederland leghaantjes in de schappen legt.
In een persbericht zegt Wakker Dier blij: Lidl gaat als eerste supermarkt hanenvlees verkopen van legkippen. Normaal worden de broertjes van legkippen direct uit het ei vergast omdat ze geen eieren leggen. Wakker Dier beloont Lidl met een positieve radiospot voor deze dierenwelzijnsprimeur. De legkippen gaan vanaf deze zomer eieren leggen op een nieuwe boerderij, genaamd Kipster. Zowel het vlees van de Kipster ‘leghaantjes' als de Kipster eieren liggen vanaf oktober in het schap bij Lidl. De eieren dragen 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Wakker Dier is blij: “Het is absurd dat we aan de ene kant miljoenen kuikens fokken voor vlees, en aan de andere kant kuikentjes weggooien omdat ze minder opleveren. We zijn trots op Lidl dat zij deze duurdere haantjes gaan verkopen. Dat er maar veel supermarkten mogen volgen.”
In het Limburgse Castenray bouwt pluimveehouder Ruud Zanders momenteel de eerste Kipster-stal. Zanders wil het milieu-, mens- én diervriendelijkste supermarkt-ei van Nederland produceren. Maar ook voor de haantjes wilde hij een oplossing vinden. 'Leghaantjes' zijn economisch niet rendabel omdat ze langzaam groeien en geen eieren leggen. "Je laat toch geen dieren geboren worden om ze meteen dood te maken? Daarnaast leveren haantjes gewoon goed vlees. Omdat ze langzamer groeien en meer spieren hebben dan vleeskuikens, heeft hun vlees een stevigere bite", zegt Zanders in het AD.
'Boervriendelijk'
De Kipsterstal is ontworpen met de nieuwste technieken op het gebied van milieu. De legkippen kunnen zowel in een buitentuin als een binnentuin naar buiten. In de binnentuin wordt het fijnstof afgevangen zodat "niet alleen de omgeving bijvoorbeeld van een lagere fijnstof-uitstoot geniet, ook de kip zelf", aldus Wakker Dier. De eieren krijgen dan ook 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Wakker Dier roemt ook de 'boervriendelijkheid', omdat Kipster en Lidl onderling een contract hebben gesloten waar de boer goed aan kan verdienen.
Radiospot
Om Lidl te belonen zal Wakker Dier in oktober, als de Kipster-eieren en haantjes in de winkels liggen, een radiospot uitzenden. "Wakker Dier hoopt zo een steentje bij te dragen om de stap van Lidl een succes te maken, zodat vele andere supermarkten zullen volgen".
Smaak en duurzaamheid
Haantjes gelden van oudsher als een delicatesse en smaken daadwerkelijk heel anders dan de vleeskip waar we aan gewend zijn geraakt. Ze zijn niet duurzamer omdat het vleesrendement van het voer aanmerkelijk beperkter is. Foodlog schreef daar eerder over naar aanleiding van een haantjes-proeverij voor de Nederlandse pers.
Dit artikel afdrukken
In een persbericht zegt Wakker Dier blij: Lidl gaat als eerste supermarkt hanenvlees verkopen van legkippen. Normaal worden de broertjes van legkippen direct uit het ei vergast omdat ze geen eieren leggen. Wakker Dier beloont Lidl met een positieve radiospot voor deze dierenwelzijnsprimeur. De legkippen gaan vanaf deze zomer eieren leggen op een nieuwe boerderij, genaamd Kipster. Zowel het vlees van de Kipster ‘leghaantjes' als de Kipster eieren liggen vanaf oktober in het schap bij Lidl. De eieren dragen 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Wakker Dier is blij: “Het is absurd dat we aan de ene kant miljoenen kuikens fokken voor vlees, en aan de andere kant kuikentjes weggooien omdat ze minder opleveren. We zijn trots op Lidl dat zij deze duurdere haantjes gaan verkopen. Dat er maar veel supermarkten mogen volgen.”
In het Limburgse Castenray bouwt pluimveehouder Ruud Zanders momenteel de eerste Kipster-stal. Zanders wil het milieu-, mens- én diervriendelijkste supermarkt-ei van Nederland produceren. Maar ook voor de haantjes wilde hij een oplossing vinden. 'Leghaantjes' zijn economisch niet rendabel omdat ze langzaam groeien en geen eieren leggen. "Je laat toch geen dieren geboren worden om ze meteen dood te maken? Daarnaast leveren haantjes gewoon goed vlees. Omdat ze langzamer groeien en meer spieren hebben dan vleeskuikens, heeft hun vlees een stevigere bite", zegt Zanders in het AD.
'Boervriendelijk'
De Kipsterstal is ontworpen met de nieuwste technieken op het gebied van milieu. De legkippen kunnen zowel in een buitentuin als een binnentuin naar buiten. In de binnentuin wordt het fijnstof afgevangen zodat "niet alleen de omgeving bijvoorbeeld van een lagere fijnstof-uitstoot geniet, ook de kip zelf", aldus Wakker Dier. De eieren krijgen dan ook 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Wakker Dier roemt ook de 'boervriendelijkheid', omdat Kipster en Lidl onderling een contract hebben gesloten waar de boer goed aan kan verdienen.
Radiospot
Om Lidl te belonen zal Wakker Dier in oktober, als de Kipster-eieren en haantjes in de winkels liggen, een radiospot uitzenden. "Wakker Dier hoopt zo een steentje bij te dragen om de stap van Lidl een succes te maken, zodat vele andere supermarkten zullen volgen".
Smaak en duurzaamheid
Haantjes gelden van oudsher als een delicatesse en smaken daadwerkelijk heel anders dan de vleeskip waar we aan gewend zijn geraakt. Ze zijn niet duurzamer omdat het vleesrendement van het voer aanmerkelijk beperkter is. Foodlog schreef daar eerder over naar aanleiding van een haantjes-proeverij voor de Nederlandse pers.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In berichten hierover is alweer verwarring. Er wordt ook gerept over 'duurzaam'.
Elders op Foodlog, als het over kalfjes gaat, filosofeert Dick Veerman over mens, dier en hoe het precies zit met wat waar is:
'Het is geen natuurkunde, maar ethiek. En ethiek gaat over wat mensen samen willen. Daar kun je niet aan rekenen of een logisch model van maken. Het is een kwestie van gevoel.'
Ik at al eens een gebraden haantje van Ruud Zanders. Erg lekker!! En ik zag zijn haantjes bijeen in zijn eerste nieuwe haantjeshouderij. Leuk & gezellig? Net echt.
Het is onmogelijk voorlopig, om haantjes uit de legkippenlijn zelf te vragen wat ze willen, pijnloos dood voor ze goed en wel leven, of 15 weken leven en dan naar het slachthuis. Het antwoord is nog ver te zoeken.
We moeten het doen met ons eigen gevoel, zegt Dick Veerman. Het mijne zegt dat Wakker Dier zich vergist als het denkt dat haantjes liever kort leven en dan naar de slacht, dan helemaal niet leven. Gevoel, daar heb je soms geen bal aan.
Uitstekende vragen Wouter. Wie ze stelt en zich informeert, krijgt een ander gevoel. En dat is nou precies waar het allemaal om draait. Ik zou er een heel lang filosofisch verhaal over kunnen houden. Moet ik niet doen en vooral niet willen. Er zijn al bibliotheken over volgeschreven.
De simpele conclusie is deze: uiteindelijk moet je altijd kiezen omdat je niet genoeg weet. Wie meer of andere dingen weet, kiest anders. Maar het blijft een keuze. Vooral omdat we de kip of het kalf niet zelf kunnen laten kiezen.
En nog iets. Niets ten nadele van Ruud Zanders - integendeel: Ruud, van harte met dit succes!! Maar ... we moeten ons realiseren wat er gebeurt als we plotseling alle leghanen zouden willen opeten. Ze kosten heel wat meer voer en verdringen dus heel wat ander vlees. De vraag is of je dat moet willen. O shit, dat formuleer ik verkeerd! De vraag is wat je wilt als je je dat realiseert.
Maar hoe dat ook allemaal mag wezen, voor de boer is dit een prima deal, want Lidl sluit goede contracten met leveranciers en Ruud heeft dat ongetwijfeld goed geregeld. Een prestatie van formaat waarmee hij en Lidl iets doen wat de 'gewone' en duurdere supers niet doen. En alle leghanen eten? Dat gaat niet gebeuren. Daar moeten we andere dingen voor verzinnen, als we dat tenminste willen.
Nu.nl schrijft ook over Kipster. 'Hanenvlees van legkippen', verwarring en onduidelijkheid over hanen en hennen, plofkippen oh nee vleeskippen, legkippen en als kers op de taart een krielkip als foto.
Wie kent ze nog, de Goudhaantjes van Herman Kramer.
Jan-Peter #4
Ik ken die dingen niet. Is je reactie er een met heimwee ? Of een beetje sarcastisch bedoeld ? Ik vind het maar een vies ding. Zou ik nooit naar pakken..
Wat de topic betreft:
Wat een taalgebruik: Het gaat hier over ‘leghanen’.. En legkippen, die “dankzij de nieuwste techniek in een binnentuin naar buiten kunnen”.
Raak er confuus van. The medium is the message, maar dat niet alleen: de speelsheid met taal in de voedingsindustrie om de klant voor het lapje te houden, is van ongeremde creativiteit.
Wouter #1
Kan er niet aan doen, maar we hadden ooit een discussie met een streng gelovige dame, die opkwam voor de rechten van het ‘Ongeboren Leven’ en ons een foldertje aansmeerde. Ik hield me wat afzijdig; aan dat soort discussies neem ik liever geen deel.
Maar toen ik haar gemeen de vraag stelde, hoe ze dacht over het ‘Onverwekte Leven’, dat toch ook rechten heeft, en dat ik me daar graag voor wilde inzetten.., trapte ze er in.
Ja, zei ze peinzend, daar moet ik toch eens over nadenken.
Het doet me denken aan de argumentatie van Wakker Dier. Beter opeten dan vermoord worden, en in dat kader ook heel erg verdrietig, als je helemaal niet mag komen, en niet eens de shredder haalt..