De Nederlandse foodsector boekte in 2016 een omzetgroei en kan daar ook in 2017 naar uitkijken, blijkt uit de nieuwste sectorprognose van ABN AMRO. De omzetstijging komt vooral uit het buitenland, waar de omzet in foodproducten de afgelopen 5 jaar met 13% steeg. De binnenlandse omzetgroei bleef steken op 0,5%. Per huishouden besteedden Nederlanders vorig jaar €3.700 aan voeding, een stijging van 3%. De consumentenbestedingen buitenshuis stegen voor het tweede jaar op rij harder dan de omzet binnenshuis. Duurzaamheid, herkomst en gezondheid worden belangrijker voor consumenten. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in stijgende verkopen van groente en fruit, terwijl producten als frisdrank en vlees juist omzetdruk ervaren.
Insights ABN AMRO - Uitdagende markt voor Food ondernemers - Insights
Lees ook
- 0 Tikkie mis 30 sep 2020
-
6
+Wie als levensmiddelenproducent wil groeien, moet het buiten Europa zoeken 21 jan 2020
-
9
+Stadssupers: winkels voor mensen die overdag nog niet weten wat ze ‘s avonds gaan eten 2 jan 2018
-
0
+‘Per saldo zal Brexit waarschijnlijk een ‘verlies-verlies’ situatie opleveren’ 19 jul 2017
- 0 ‘Speculanten bepalen prijsrichting koffie, cacao en suiker’ 21 apr 2016
De Volkskrant vat het ABN AMRO-rapport samen met de volgende zin: "Steeds meer Nederlanders letten op gezonde voeding en dat heeft gevolgen voor de industrie". Dat zijn dan wel de Nederlanders die regelmatig sporten, niet op elk dubbeltje hoeven te letten en vooral de 50-plussers onder hen.