Het Rondeel - het paradepaardje van de vernieuwende legkippenhouderij - in Ewijk staat te koop. Volgens eigenaar Willy Derks is het concept gaandeweg uitgehold en kan het bedrijfseconomisch niet meer uit.
Dat schrijven Marieke Creemers en Hilde Segond von Banchet in een reportage op de website van de Youth Food Movement. Derks vertelt hen dat hij lang positief over het concept is gebleven omdat hij wilde geloven in het succes ervan. Hij kon er echter geen geld mee verdienen.
Inmiddels wil de bank haar geld terug en biedt de merkhouder te weinig voor de stal om de leningen van Derks af te kunnen lossen.
De kern van het zakelijke concept van de Rondeel-eieren in hun kenmerkende ronde doosje is het meebewegen van de eierpijs met de voerprijs. Volgens Derks is die belofte niet gestand gedaan. Ook zou bij de bouw van een later Rondeel het aantal kippen met 20% zijn opgevoerd binnen dezelfde ruimte en zouden duurzaamheidsvoorzieningen rond de mestverwerking van de stal niet meer zijn opgenomen.
Volgens Derks is de stal verworden tot het in de eiersector gebruikelijke knijpen op de prijs.
In Nederland werd het Rondeel tot op heden beschouwd als een schoolvoorbeeld van innoverende welzijnsconcepten die ook geld op kunnen leveren voor de boer. Derks heeft zijn stal te koop gezet omdat hij er verlies op lijdt. Niettemin hoopt hij zijn Rondeel-vestiging via crowdfunding terug te kunnen kopen van de bank. Hoe hij daarmee een onderscheidend concept kan opbouwen zonder het gehele concept opnieuw aan te pakken, is onduidelijk. Tussen de regels van Derks' verhaal door is te lezen dat het concept stuk loopt op overproductie door te snelle uitbreiding, cq. uitblijvende vraag bij een te snel uitgebreid aanbod.
Dit artikel afdrukken
Inmiddels wil de bank haar geld terug en biedt de merkhouder te weinig voor de stal om de leningen van Derks af te kunnen lossen.
De kern van het zakelijke concept van de Rondeel-eieren in hun kenmerkende ronde doosje is het meebewegen van de eierpijs met de voerprijs. Volgens Derks is die belofte niet gestand gedaan. Ook zou bij de bouw van een later Rondeel het aantal kippen met 20% zijn opgevoerd binnen dezelfde ruimte en zouden duurzaamheidsvoorzieningen rond de mestverwerking van de stal niet meer zijn opgenomen.
Volgens Derks is de stal verworden tot het in de eiersector gebruikelijke knijpen op de prijs.
In Nederland werd het Rondeel tot op heden beschouwd als een schoolvoorbeeld van innoverende welzijnsconcepten die ook geld op kunnen leveren voor de boer. Derks heeft zijn stal te koop gezet omdat hij er verlies op lijdt. Niettemin hoopt hij zijn Rondeel-vestiging via crowdfunding terug te kunnen kopen van de bank. Hoe hij daarmee een onderscheidend concept kan opbouwen zonder het gehele concept opnieuw aan te pakken, is onduidelijk. Tussen de regels van Derks' verhaal door is te lezen dat het concept stuk loopt op overproductie door te snelle uitbreiding, cq. uitblijvende vraag bij een te snel uitgebreid aanbod.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Beginfout: Denken dat Albert Heijn je merk gaat opbouwen. Zeg dan maar dag met je handje. Van onderscheidend doosje (was wel een beetje een gimmick) naar een gewoon doosje. Geen communicatie met de consument (en daar had Rondeel zelf geen geld voor) en uiteindelijk stond Albert Heijn groot op de verpakking en rondeel erg klein. Alle meerwaarde weg, gewoon de laagste prijs. I told you so :-)
Klopt. Na het succes vanaf de tekentafel en de introductie is het merk uitgehold. één keer per jaar met Pasen in de Allerhande is niet genoeg om je merk te bouwen.
Aan de andere kant is de BV direct begonnen met het ontmantelen van het concept op kostprijs. Erg dom.
Hoe staat het met het Rondeel bedrijf in Barneveld?
Het is natuurlijk weer allemaal wijsheid achteraf van ons, misschien moesten we maar opgeven er iets van te zeggen of aan te willen doen.
#3, Wouter, dat is de oervestiging. Maar in essentie is het er niet anders mee gesteld. Rondeel moest een merk worden (helaas wist niemand wat dat betekent en wat je daarvoor moet doen, zie Jan Peter), werd een huismerk (zie nogmaals Jan Peter) maar groeide alvast alsof het al een merk was. Sloop van één of twee stallen helpt mogelijk om de rentabiliteit op vestigingsniveau te verbeteren.
Misschien is dat een goede gelegenheid om zo'n stal eens ergens in het buitenland uit te proberen (afbreken en daar weer opbouwen). In of om Londen is er best wat van te maken.
Maar eens met #4. Laat het rusten en een goeie leerervaring zijn. En leer er verder van hoe hachelijk het is om van boeren te verwachten dat ze goed kunnen opereren in de commerciële economie.