Dat schrijven Marieke Creemers en Hilde Segond von Banchet in een reportage op de website van de Youth Food Movement. Derks vertelt hen dat hij lang positief over het concept is gebleven omdat hij wilde geloven in het succes ervan. Hij kon er echter geen geld mee verdienen.

Inmiddels wil de bank haar geld terug en biedt de merkhouder te weinig voor de stal om de leningen van Derks af te kunnen lossen.

De kern van het zakelijke concept van de Rondeel-eieren in hun kenmerkende ronde doosje is het meebewegen van de eierpijs met de voerprijs. Volgens Derks is die belofte niet gestand gedaan. Ook zou bij de bouw van een later Rondeel het aantal kippen met 20% zijn opgevoerd binnen dezelfde ruimte en zouden duurzaamheidsvoorzieningen rond de mestverwerking van de stal niet meer zijn opgenomen.

Volgens Derks is de stal verworden tot het in de eiersector gebruikelijke knijpen op de prijs.



In Nederland werd het Rondeel tot op heden beschouwd als een schoolvoorbeeld van innoverende welzijnsconcepten die ook geld op kunnen leveren voor de boer. Derks heeft zijn stal te koop gezet omdat hij er verlies op lijdt. Niettemin hoopt hij zijn Rondeel-vestiging via crowdfunding terug te kunnen kopen van de bank. Hoe hij daarmee een onderscheidend concept kan opbouwen zonder het gehele concept opnieuw aan te pakken, is onduidelijk. Tussen de regels van Derks' verhaal door is te lezen dat het concept stuk loopt op overproductie door te snelle uitbreiding, cq. uitblijvende vraag bij een te snel uitgebreid aanbod.
Dit artikel afdrukken