Laat iemand blind proeven en Pepsi Cola blijkt lekkerder dan Coca-Cola. Weet je hoe dat komt?
Op de Amerikaanse website Ranker.com konden consumenten stemmen op ‘de beste frisdrank ooit’. Coca-Cola staat op de eerste plaats. Pepsi Cola, de eeuwige rivaal, volgt een eind verder op de tiende plaats.
Pepsi: eerste slokje
Beide colamerken zijn al jaren in een marketing-oorlog verwikkeld om de voorkeur van de consument. Pepsi schuwt de directe confrontatie in smaaktesten met zijn rivaal niet. Dat heeft een reden, ontdekte publicist Malcolm Gladwell. In zijn boek Blink (2005) beschrijft hij dat Pepsi cola een beetje citroenzuur en relatief veel suiker bevat. Dat zorgt voor een 'smaakexplosie' bij een slokje, waardoor de meeste mensen in een blinde smaaktest Pepsi verkiezen boven Coca-Cola. Die is wat 'zachter' van smaak, heeft een vleugje rozijnen-vanille en drinkt makkelijker door.
Wetenschappelijk weten we nog maar weinig van smaak. Naast de vijf bekende smaken (zoet, zout, zuur, bitter en umami) is er sprake van een zesde smaak. Dat zou de smaak van vet kunnen zijn, of van koolhydraten. Mogelijk zijn de hersenen nog bepalender voor de smaakervaring dan de tong. Ook aangeboren factoren, omgevingsinvloeden, leren en ervaring spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling smaakvoorkeuren, zegt eetgedragwetenschapper Jamie Hale.
Smaaktesten
Traditioneel wordt smaak getest in speciale proefopstellingen. De proefpersoon zit in een hokje en krijgt het te testen product door een luikje aangereikt. Dat lijkt objectief, maar zorgt niet altijd voor 'levensvatbare' resultaten. Daarom verdwijnen heel wat producten na introductie weer stilletjes uit de schappen. De Universiteit van Wageningen ontwikkelde onlangs een smaaklaboratorium dat een real life-omgeving nabootst. Dat lijkt betere resultaten op te leveren dan testen in een smaaklaboratorium.
Maar hoe dan ook vindt de echte 'proof of the pudding' uiteindelijk buiten het smaaklaboratorium plaats, in de echte wereld van consumenten. Coca-Cola gaf vorige maand Nederland een ongebruikelijke primeur. Sinds 13 maart is alle Sprite - overigens nummer 3 op de Ranker-lijst - in Nederland volledig suikervrij. "Na heel veel blind testen hebben we nu een variant op de markt weten te brengen die Spritefans net zo lekker vinden als de reguliere variant met suiker", zei Marieke Liesting, senior brandmanager van Sprite. De hele wereld kijkt mee of dit smaakexperiment lukt. Want alle marketinginspanningen ten spijt, uiteindelijk draait alles om de smaak en onze waardering daarvoor vanuit de manier waarop we een product willen gebruiken. Pepsi vinden we lekkerder in een vergelijking omdat het hoog op smaak is. Maar daarom drinkt het niet lekker door en is Coca-Cola uiteindelijk de meest verkochte. Het is dus de doordrinkfactor die het doet in het geval van cola.
Dit artikel afdrukken
Pepsi: eerste slokje
Beide colamerken zijn al jaren in een marketing-oorlog verwikkeld om de voorkeur van de consument. Pepsi schuwt de directe confrontatie in smaaktesten met zijn rivaal niet. Dat heeft een reden, ontdekte publicist Malcolm Gladwell. In zijn boek Blink (2005) beschrijft hij dat Pepsi cola een beetje citroenzuur en relatief veel suiker bevat. Dat zorgt voor een 'smaakexplosie' bij een slokje, waardoor de meeste mensen in een blinde smaaktest Pepsi verkiezen boven Coca-Cola. Die is wat 'zachter' van smaak, heeft een vleugje rozijnen-vanille en drinkt makkelijker door.
Heel wat producten verdwijnen na introductie weer stilletjes uit de schappenNog veel onbekend
Wetenschappelijk weten we nog maar weinig van smaak. Naast de vijf bekende smaken (zoet, zout, zuur, bitter en umami) is er sprake van een zesde smaak. Dat zou de smaak van vet kunnen zijn, of van koolhydraten. Mogelijk zijn de hersenen nog bepalender voor de smaakervaring dan de tong. Ook aangeboren factoren, omgevingsinvloeden, leren en ervaring spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling smaakvoorkeuren, zegt eetgedragwetenschapper Jamie Hale.
Smaaktesten
Traditioneel wordt smaak getest in speciale proefopstellingen. De proefpersoon zit in een hokje en krijgt het te testen product door een luikje aangereikt. Dat lijkt objectief, maar zorgt niet altijd voor 'levensvatbare' resultaten. Daarom verdwijnen heel wat producten na introductie weer stilletjes uit de schappen. De Universiteit van Wageningen ontwikkelde onlangs een smaaklaboratorium dat een real life-omgeving nabootst. Dat lijkt betere resultaten op te leveren dan testen in een smaaklaboratorium.
Het is dus de doordrinkfactor die het doetNederland als proefpodium
Maar hoe dan ook vindt de echte 'proof of the pudding' uiteindelijk buiten het smaaklaboratorium plaats, in de echte wereld van consumenten. Coca-Cola gaf vorige maand Nederland een ongebruikelijke primeur. Sinds 13 maart is alle Sprite - overigens nummer 3 op de Ranker-lijst - in Nederland volledig suikervrij. "Na heel veel blind testen hebben we nu een variant op de markt weten te brengen die Spritefans net zo lekker vinden als de reguliere variant met suiker", zei Marieke Liesting, senior brandmanager van Sprite. De hele wereld kijkt mee of dit smaakexperiment lukt. Want alle marketinginspanningen ten spijt, uiteindelijk draait alles om de smaak en onze waardering daarvoor vanuit de manier waarop we een product willen gebruiken. Pepsi vinden we lekkerder in een vergelijking omdat het hoog op smaak is. Maar daarom drinkt het niet lekker door en is Coca-Cola uiteindelijk de meest verkochte. Het is dus de doordrinkfactor die het doet in het geval van cola.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Leuk artikel. En met 'leuk' bedoel ik in dit geval 'iets om over na te denken' en verder zelf nader te bekijken met (een) aangereikte link(s). En ik draai het om; niet Pepsi of Cola is mijn 1e reactie, maar smaak-beleving op zich.
"Wetenschappelijk weten we nog maar weinig van smaak. Naast de vijf bekende smaken (zoet, zout, zuur, bitter en umami) is er sprake van een zesde smaak. Dat zou de smaak van vet kunnen zijn, of van koolhydraten. Mogelijk zijn de hersenen nog bepalender voor de smaakervaring dan de tong. Ook aangeboren factoren, omgevingsinvloeden, leren en ervaring spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling smaakvoorkeuren, zegt eetgedragwetenschapper Jamie Hale."
Meer compact dan dit valt de huidige stand van zaken met het zoeken naar 'die' zgn. 6e smaak niet beter weer te geven naar mijn idee.
M.b.t. die 'mogelijke' 6e smaak volg ik bij tijd & wijlen de ontwikkeling daarvan, maar ik kan het voor mij tot nog toe totaal geen 'handen & voeten geven'.
Wat betreft 'leren & ervaring' uit het artikel, dat lijkt mij een grote rol te hebben: De simpele ervaring van bijv. als kind geen spruitjes lusten, maar later wel (alhoewel spruitjes natuurlijk ook zijn doorontwikkeld om minder bittere smaak af te geven).
Voor mij meer n.a.v.: Ik drink zelf nooit Cola noch Pepsi of enig andere vorm daarvan.
Van vroeger weet ik dat ik het te zoet vond smaken: Pure suikersmaak vind ik niet lekker, maar ik ben zelf dan ook meer geneigd naar 'hartige smaken'.
Van vroeger kan ik mij trouwens nog vaag herinneren dat je in -traditionele- Coca-Cola iets goed kon 'ontroesten' door het een tijdje daarin te leggen, maar dat is bijzaak.
Zou smaak het uiteindelijk toch winnen van marketing? Laat de massa zich dan toch niet zomaar betoveren door mooie praatjes en fijne plaatjes? Ik ben nog niet helemaal overtuigd na het lezen van dit artikel, maar ik hoop het.
Iets anders. Wat is het lekkerste pils? Roep maar. Altijd lachen.
Pepsi is altijd al een beetje zielig geweest " We zijn echt lekkerder, maar iedereen drinkt Coca Cola". Natuurlijk zit smaak voor een deel tussen de oren en mag de invloed van marketing niet onvermeld blijven, maar als je marktaandeel al 80 jaar drie keer kleiner is dan dat van je grootste concurrent dan is er toch wel wat met de smaak aan de hand. Het is altijd weer een teleurstelling als je een cola bestelt en je krijgt Pepsi voorgeschoteld.
Dat klopt misschien wel met wat beweerd wordt, Sander. Je vindt het te heftig en weet wat je wilt.
Onder wijnmakers is het fenomeen wat hierboven genoemd wordt heel bekend. Ze maken verschillende blends, nodigen dan mensen uit om te komen proeven. Noteren keurig de smaakoordelen. En dan gebeurt het pas: ze kijken welke flessen in de nazit worden gepakt, leeggedronken en waar mensen nog meer van willen drinken. Niet zelden zijn dat juist niet de 'heftige binnenkomers' die in de proefnotities wel goed kunnen scoren.
Blijkbaar werkt het precies andersom bij mij. Bij menig restaurant heb ik een glas cola teruggestuurd als ik Pepsi voorgeschoteld heb gekregen. Er zit een soort naar nasmaakje aan, het is bijna net zo vies als Cola Light.