Op de Amerikaanse website Ranker.com konden consumenten stemmen op ‘de beste frisdrank ooit’. Coca-Cola staat op de eerste plaats. Pepsi Cola, de eeuwige rivaal, volgt een eind verder op de tiende plaats.

Pepsi: eerste slokje
Beide colamerken zijn al jaren in een marketing-oorlog verwikkeld om de voorkeur van de consument. Pepsi schuwt de directe confrontatie in smaaktesten met zijn rivaal niet. Dat heeft een reden, ontdekte publicist Malcolm Gladwell. In zijn boek Blink (2005) beschrijft hij dat Pepsi cola een beetje citroenzuur en relatief veel suiker bevat. Dat zorgt voor een 'smaakexplosie' bij een slokje, waardoor de meeste mensen in een blinde smaaktest Pepsi verkiezen boven Coca-Cola. Die is wat 'zachter' van smaak, heeft een vleugje rozijnen-vanille en drinkt makkelijker door.

Heel wat producten verdwijnen na introductie weer stilletjes uit de schappen
Nog veel onbekend
Wetenschappelijk weten we nog maar weinig van smaak. Naast de vijf bekende smaken (zoet, zout, zuur, bitter en umami) is er sprake van een zesde smaak. Dat zou de smaak van vet kunnen zijn, of van koolhydraten. Mogelijk zijn de hersenen nog bepalender voor de smaakervaring dan de tong. Ook aangeboren factoren, omgevingsinvloeden, leren en ervaring spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling smaakvoorkeuren, zegt eetgedragwetenschapper Jamie Hale.

Smaaktesten
Traditioneel wordt smaak getest in speciale proefopstellingen. De proefpersoon zit in een hokje en krijgt het te testen product door een luikje aangereikt. Dat lijkt objectief, maar zorgt niet altijd voor 'levensvatbare' resultaten. Daarom verdwijnen heel wat producten na introductie weer stilletjes uit de schappen. De Universiteit van Wageningen ontwikkelde onlangs een smaaklaboratorium dat een real life-omgeving nabootst. Dat lijkt betere resultaten op te leveren dan testen in een smaaklaboratorium.

Het is dus de doordrinkfactor die het doet
Nederland als proefpodium
Maar hoe dan ook vindt de echte 'proof of the pudding' uiteindelijk buiten het smaaklaboratorium plaats, in de echte wereld van consumenten. Coca-Cola gaf vorige maand Nederland een ongebruikelijke primeur. Sinds 13 maart is alle Sprite - overigens nummer 3 op de Ranker-lijst - in Nederland volledig suikervrij. "Na heel veel blind testen hebben we nu een variant op de markt weten te brengen die Spritefans net zo lekker vinden als de reguliere variant met suiker", zei Marieke Liesting, senior brandmanager van Sprite. De hele wereld kijkt mee of dit smaakexperiment lukt. Want alle marketinginspanningen ten spijt, uiteindelijk draait alles om de smaak en onze waardering daarvoor vanuit de manier waarop we een product willen gebruiken. Pepsi vinden we lekkerder in een vergelijking omdat het hoog op smaak is. Maar daarom drinkt het niet lekker door en is Coca-Cola uiteindelijk de meest verkochte. Het is dus de doordrinkfactor die het doet in het geval van cola.
Dit artikel afdrukken