Het voorstel komt van de Grocery Manufacturers Association en het Food Marketing Institute. Deze koepelorganisaties vertegenwoordigen respectievelijk de voedingsmiddelenindustrie en de meeste retailers, zoals bij ons FNLI en CBL.

De koepelorganisaties stellen voor vanaf midden volgend jaar nog maar 2 houdbaarheidsindicaties te gebruiken: 'Best if used by' met een datum die de 'kwaliteitsgarantie' weergeeft. De andere datum is 'Use by', voor producten die bijvoorbeeld in voedingswaarde achteruitgaan als ze ouder worden, zoals babymelkpoeder.

Kwaliteit of veiligheid?
Op dit moment zijn er in de VS talloze verschillende data-vermeldingen in omloop. Voedingsmiddelenfabrikanten gebruiken de datum om klanten een indicatie te geven tot welk moment zij de kwaliteit van hun product garanderen. Er staat dus bijvoorbeeld 'Sell by' ('te verkopen voor') op, of 'Expires by' (niet langer bruikbaar na') of 'Use by' ('te gebruiken voor'). Consumenten raken daardoor in de war. 90% van de Amerikanen weet niet hoe ze met de houdbaarheidsdata om moeten gaan. Omdat ze niet zeker weten of eten dat 'over de datum' is, nog wel goed is, gooien ze het weg.

De verspilling die daardoor ontstaat, tikt flink aan. Amerikanen gooien per jaar $162 miljard aan voedsel weg. Dat kost het gemiddelde Amerikaanse gezin zo'n $1.500 per jaar. Nederland gooit 2 miljoen ton voedsel weg; dat kost een gemiddeld Nederlands gezin zo'n €400 euro.

Eind vorig jaar gaf de USDA (het Amerikaanse ministerie van Landbouw) een voorzet om de houdbaarheidsdata-wildgroei te beteugelen met een aanbeveling. 'Best if used by' ('Het lekkerst tot') heeft de voorkeur omdat die term door consumenten opgevat wordt als een kwaliteitsindicatie en niet als een veiligheidsadvies.

Zelfregulering
Het voorstel wordt nu overgenomen door de voedingsmiddelenkoepels. Hoewel het een vrijwillige maatregel is, lijkt hij breed omarmd te worden door zowel de producenten als het publiek. Dat is best bijzonder. Zelfregulering door de sector wordt immers vaak argwanend bekeken. In het geval van suikerreductie of kindermarketing vertrouwen we de industrie niet. Ook bij weggooien heeft de industrie juist belang; weggooien stimuleert de omzet.

'Kwaliteit gegarandeerd tot'
In Nederland kennen we onze eigen houdbaarheidsdata-problematiek. THT (tenminste houdbaar tot) en TGT (te gebruiken tot) zijn al even verwarrend. Daarom speelde bij ons in 2015 de campagne #THT WegErMee. De daarbij horende 'verkiezing' onder consumenten kwam uit op 'Kwaliteit gegarandeerd tot'. FNLI en CBL kunnen wellicht nog wat leren van dit Amerikaanse voorbeeld.
Dit artikel afdrukken