Ahold Delhaize trekt zich terug uit Tmall van Alibaba. Dat zegt Chief E-commerce & Innovation Officer Hanneke Faber aan Emerce. Volgens Faber heeft het bedrijf genoeg ervaring opgedaan via het Chinese platform. "Het is een van de grootste marktplaatsen ter wereld. Ze lopen daar toch echt voorop als het om shoppen gaat. Niet dat morgen alle winkels zijn vervangen door interactieve schermen, maar het gebruik van QR-codes zou ook weleens elders een uitkomst kunnen zijn. We hebben er wel veel learnings uit gehaald die we elders zullen inzetten." Faber sluit niet uit dat ah.nl ook als marktplaats voor derden gaat dienen.
Emerce - Ahold Delhaize trekt zich terug uit Tmall van Alibaba, overweegt eigen marktplaats - Emerce
Lees ook
-
0
+Amazon stopt met Chinese online marktplaats 18 apr 2019
-
0
+Nieuw platform Foodshed is online marktplaats voor bijzonder eten en drinken 19 apr 2018
-
0
+Alibaba’s Hema, niks van doen met de Nederlandse, groeit en bloeit 9 jan 2018
-
0
+Chinese webwinkel verkoopt Deens varkensvlees 24 aug 2017
-
0
+Lidl opent Chinese webshop 22 mei 2017
-
0
+Colruyt verkoopt huismerken in China via Alibaba 11 mei 2017
- 0 Colruyt verkoopt huismerken in China via Alibaba 11 mei 2017
- 0 Alibaba verovert Europa op prijs 16 dec 2016
- 1 Albert Heijn hanteert hoge prijzen in eigen Chinese webshop 13 okt 2015
- 7 Pakje AH stroopwafels kost in China €6,50 10 sep 2015
Dit bericht is wellicht interessanter dan het op het eerste gezicht lijkt.
Ik denk dat het heel moeilijk is om vanuit Nederland (of buiten China) een Chinese webshop te managen. Je moet namelijk voorraad hebben en/of gebruik maken van Chinese providers. Je hebt dan te maken met importheffingen, belastingen en service kosten. De Chinese concurrenten hebben wel het AH product op voorraad (wel of niet gesmokkeld) en kunnen zelf de goedkoopste providers kiezen.
Een soort van logisch, maar het heeft ook te maken met de huidige politieke schermutselingen. China is verre van open en daar heeft Trump wel een belangrijk punt.