Thuisbezorging valt niet meer weg te denken uit het moderne leven. Dat blijkt niet alleen uit de groeicijfers van de Nederlandse marktleider Thuisbezorgd.nl, maar ook uit het klantenonderzoek dat fietsbezorgdienst foodora uit liet voeren.
Fietsbezorger van restaurantmaaltijden foodora zette in 10 landen een online enquête uit. Ruim 41.000 klanten vulden de enquête in.
65% van de respondenten zegt niet iedere dag te koken. Vooral na een dag werken zegt 83% geen zin meer in koken te hebben. In Zweden is de zin om zelf nog wat te maken het grootst: 48%. In Nederland heeft na het werk nog maar 16% zin om de handen uit de mouwen te steken in de keuken. Dat zijn de momenten dat we kiezen voor uit eten gaan of iets laten komen.
Restauranteten soms lekkerder
Een andere reden om niet zelf te koken maar voor een restaurantmaaltijd te kiezen, is dat mensen thuis vaak teruggrijpen op dezelfde gerechten en vermoedelijk de gevarieerde keuze aan restauranteten lekkerder vinden. Uit het foodora-onderzoek blijkt dat gemiddeld 63% vaak dezelfde gerechten maakt. Toch vindt 51% van de Nederlanders juist dat ze behoorlijk gevarieerd koken. In Australië zegt 28% van de respondenten gevarieerd te koken en vindt 62% restauranteten lekkerder. In Nederland zegt maar 38% van de respondenten restauranteten lekkerder te vinden dan de eigen kookkunsten.
'Generatiekloof'
Er blijkt bovendien sprake van een 'generatiekloof'. foodora constateert dat 58% van de 'jonge' millennials onder de respondenten (18-25-jarigen) restaurantgerechten prefereert; bij de oudere respondenten heeft 41% deze voorkeur.
21 miljoen bestellingen
Gisteren maakte Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, bekend in 2016 meer dan 21 miljoen bestellingen bezorgd te hebben in Nederland. Dat is een stijging van 32% in vergelijking met 2015. Binnen Europa nam het aantal orders met 46% toe tot 49,3 miljoen orders, schrijft het FD. Volgens topman Jitse Groen zorgde vooral de beursgang, markleiderschap in een groeimarkt en een sterk vierde kwartaal voor de snelle groei. In Duitsland, waar Takeaway. com zijn marktleiderschap probeert veilig te stellen, groeide het aantal orders met 55% in het vierde kwartaal. De sterkste groei was overigens te zien in landen buiten Nederland en Duitsland: 6 Europese landen en Vietnam. Gecombineerd nam het aantal bestellingen met 80% toe, terwijl het bedrijf onder meer in Oostenrijk en Polen al marktleider is.
Dit artikel afdrukken
65% van de respondenten zegt niet iedere dag te koken. Vooral na een dag werken zegt 83% geen zin meer in koken te hebben. In Zweden is de zin om zelf nog wat te maken het grootst: 48%. In Nederland heeft na het werk nog maar 16% zin om de handen uit de mouwen te steken in de keuken. Dat zijn de momenten dat we kiezen voor uit eten gaan of iets laten komen.
Restauranteten soms lekkerder
Een andere reden om niet zelf te koken maar voor een restaurantmaaltijd te kiezen, is dat mensen thuis vaak teruggrijpen op dezelfde gerechten en vermoedelijk de gevarieerde keuze aan restauranteten lekkerder vinden. Uit het foodora-onderzoek blijkt dat gemiddeld 63% vaak dezelfde gerechten maakt. Toch vindt 51% van de Nederlanders juist dat ze behoorlijk gevarieerd koken. In Australië zegt 28% van de respondenten gevarieerd te koken en vindt 62% restauranteten lekkerder. In Nederland zegt maar 38% van de respondenten restauranteten lekkerder te vinden dan de eigen kookkunsten.
'Generatiekloof'
Er blijkt bovendien sprake van een 'generatiekloof'. foodora constateert dat 58% van de 'jonge' millennials onder de respondenten (18-25-jarigen) restaurantgerechten prefereert; bij de oudere respondenten heeft 41% deze voorkeur.
21 miljoen bestellingen
Gisteren maakte Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, bekend in 2016 meer dan 21 miljoen bestellingen bezorgd te hebben in Nederland. Dat is een stijging van 32% in vergelijking met 2015. Binnen Europa nam het aantal orders met 46% toe tot 49,3 miljoen orders, schrijft het FD. Volgens topman Jitse Groen zorgde vooral de beursgang, markleiderschap in een groeimarkt en een sterk vierde kwartaal voor de snelle groei. In Duitsland, waar Takeaway. com zijn marktleiderschap probeert veilig te stellen, groeide het aantal orders met 55% in het vierde kwartaal. De sterkste groei was overigens te zien in landen buiten Nederland en Duitsland: 6 Europese landen en Vietnam. Gecombineerd nam het aantal bestellingen met 80% toe, terwijl het bedrijf onder meer in Oostenrijk en Polen al marktleider is.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
‘…uit het moderne leven’ ? Het begrip ‘modern’ is te positief.
Misschien moet je zeggen ‘niet meer weg te denken uit het nieuwe, verarmde leven’.
De ‘verarmde’ mens controleert steeds minder de samenstelling van wat die eet, en raakt daarnaast steeds minder betrokken bij hoe het bereid wordt. Hij opent alleen nog de voedingsklep..
Voeding wordt zo een ‘consumable’ op het niveau van ‘Hollandse Nieuwe’ met belminuten en gratis sms bij laag saldo.
Te regelen via een app.
Die doorsluist wat duurzaam, biologisch, diervriendelijk en absoluut afgestemd is op de juiste hoeveelheid calorieën, suikers, en vet, en vooral ook ‘culinair creatief’ is.
Het is in feite een culinaire vorm van aan het infuus liggen.
Je hoeft niets te doen.
En qua voeding beteken je zelf op zekere dag ook niets meer.
Je bent the end of the line.
Volkomen afhankelijk en manipuleerbaar, die
denkt dat gemak de mens dient....
Hans, de moderne mens is niet betrokken bij de techniek die twee kernbehoeften van mensen mogelijk maakt: vervoer en met elkaar contact hebben. Toch ervaren we dat afgesneden zijn kennelijk - zowel modernisten als Louise Fresco als 'terug naar de toekomst van het verleden' mensen uit de Slow Food en Via Campesina-hoek hebben het er over - wel bij voedsel, maar niet bij vervoer en contact. Waarom eigenlijk?
De grote levensmiddelenfirma's (Nestlé voorop; ik zie foodora als een onverwachte maar snelle concurrent, waarna Google en Apple het spel in samenwerking met IBM overnemen) van de verkoop van producten naar de verkoop van een dienst: gezondheid. Een nieuw business model dat het probleem dat je noemt oplost. Je wordt inderdaad nog afhankelijker, maar dan wel helemaal in je eigen belang. Maakt het middel uit of gaat het om het doel?
Of eigenlijk: iets dat klopt omdat niemand tekort gedaan wordt?
“…van de verkoop van producten naar de verkoop van een dienst: gezondheid. Een nieuw business model dat het probleem dat je noemt oplost. Je wordt inderdaad nog afhankelijker, maar dan wel helemaal in je eigen belang. Maakt het middel uit of gaat het om het doel?”
En wat is dat doel, of bedoel je gezondheid ?
Nee, Dick.
Dat doel is de luie, zgn. moderne mens commercieel exploiteren, die z’n geprepareerde hamburger laat aanbranden omdat hij/zij niet met zijn tengels van zijn smartphone af kan blijven.
Het gebrek aan zelfstandigheid, neemt met sprongen toe. Dat ontgaat veel sociologen gelukkig niet. Wat zelfstandigheid betreft, raken steeds meer mensen opgesloten in hun ‘bubbel’, en menen ten onrechte te participeren in het maatschappelijk proces.
De wijze waarop ‘nieuw en modern’ door consumenten kritiekloos geslikt wordt, en bijna per definitie als vooruitgang wordt gezien, bepaalt voor mij hun stijgende weerloosheid.
Niets met leeftijd te maken.
Alles met kritisch denkvermogen, school en opleiding.
Het dramatische, en ik meen dat, is dat hoe weerlozer en gewilliger de consument binnen z'n bubbel van consumentisme, hoe onmogelijker de transitie naar een werkelijk ‘duurzamer’ wereld zal verlopen.
Voer voor filosofen: Waaraan herken je vooruitgang en terugval.
Decline and Fall.
“Er zijn helaas geen bezorgrestaurants gevonden in jouw regio”, zegt Thuisbezorgd mij.
Ben daar allerminst 'bezorgd' over.
Hans #3 , 'lui' zou ik de moderne mens niet willen noemen.
Misschien wil die wel teveel, ten koste van...
Ik kijk eerst naar mezelf (altijd heel handig als startpunt, is mijn standpunt ).
Ik sta nu een hele tijd te boek als 'alleengaand'.
1. Vroeger met full-time baan. Alhoewel ik van koken hou, hield het wel vaak in dat ik een zo goed mogelijke maaltijd 'binnenhaalde'. Puur omdat ik het af & toe niet redde; en de full-time baan was 'soms' niet het enige in mijn leven wat mijn aandacht vroeg om het maar 'eufemistisch' te noemen.
2. Ik heb in mijn jeugd niet geleerd te koken (noch vanuit school noch ouderlijk huis); dat heb ik mijzelf later aangeleerd. Ik zie dat generaties na mij datzelfde meemaken in jonge jaren, terwijl ze soms aangeven het wel te willen leren.
Dus: In hoeverre speelt ook 'gezins'-samenstelling mee of vaardigheid in het artikel?
+ Ik kreeg laatst op een speciale dag een fles Prosecco met een Italiaans hapje geleverd van mijn zus als verrassing via Thuisbezorgd.nl
Niets te maken met 'lui', maar wel een grote verrassing.
Het geeft gewoon extra mogelijkheden.