Fietsbezorger van restaurantmaaltijden foodora zette in 10 landen een online enquête uit. Ruim 41.000 klanten vulden de enquête in.

65% van de respondenten zegt niet iedere dag te koken. Vooral na een dag werken zegt 83% geen zin meer in koken te hebben. In Zweden is de zin om zelf nog wat te maken het grootst: 48%. In Nederland heeft na het werk nog maar 16% zin om de handen uit de mouwen te steken in de keuken. Dat zijn de momenten dat we kiezen voor uit eten gaan of iets laten komen.

Restauranteten soms lekkerder
Een andere reden om niet zelf te koken maar voor een restaurantmaaltijd te kiezen, is dat mensen thuis vaak teruggrijpen op dezelfde gerechten en vermoedelijk de gevarieerde keuze aan restauranteten lekkerder vinden. Uit het foodora-onderzoek blijkt dat gemiddeld 63% vaak dezelfde gerechten maakt. Toch vindt 51% van de Nederlanders juist dat ze behoorlijk gevarieerd koken. In Australië zegt 28% van de respondenten gevarieerd te koken en vindt 62% restauranteten lekkerder. In Nederland zegt maar 38% van de respondenten restauranteten lekkerder te vinden dan de eigen kookkunsten.

'Generatiekloof'
Er blijkt bovendien sprake van een 'generatiekloof'. foodora constateert dat 58% van de 'jonge' millennials onder de respondenten (18-25-jarigen) restaurantgerechten prefereert; bij de oudere respondenten heeft 41% deze voorkeur.

21 miljoen bestellingen
Gisteren maakte Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, bekend in 2016 meer dan 21 miljoen bestellingen bezorgd te hebben in Nederland. Dat is een stijging van 32% in vergelijking met 2015. Binnen Europa nam het aantal orders met 46% toe tot 49,3 miljoen orders, schrijft het FD. Volgens topman Jitse Groen zorgde vooral de beursgang, markleiderschap in een groeimarkt en een sterk vierde kwartaal voor de snelle groei. In Duitsland, waar Takeaway. com zijn marktleiderschap probeert veilig te stellen, groeide het aantal orders met 55% in het vierde kwartaal. De sterkste groei was overigens te zien in landen buiten Nederland en Duitsland: 6 Europese landen en Vietnam. Gecombineerd nam het aantal bestellingen met 80% toe, terwijl het bedrijf onder meer in Oostenrijk en Polen al marktleider is.
Dit artikel afdrukken