Fruit Logistica is een logische plek om de Nederlandse kennis van lekker koken met plantaardige eiwitten met verve neer te zetten. Maar dat zouden we best vaker mogen doen. Zoals u weet, is ons kleine kikkerlandje internationaal koploper op plantaardige eiwit innovaties. En dan denk ik vooral even aan namen zoals de Vegetarische Slager, Schouten Europe (GoodBite), Ojah, Vivera, ABC-Kroos en The Dutch Weed Burger. Wij zijn ‘kneitergoed’ op dat vlak (techniek en productinnovatie) en dat mag internationaal vaker gehoord en gezien worden.
Mevrouw Ploumen, Nederland kampioen van de plantaardige eiwitten, lijkt u dat wat?Maar goed, wie de handschoen past, trekke hem aan. Sinds 2015 werk ik vanuit MVO Nederland, samen met brancheorganisatie Het Planeet, het bedrijfsleven, de ministeries van Buitenlandse en Economische Zaken, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen aan een Internationaal MVO Convenant voor de Nederlandse plantaardige eiwitbranche. Een convenant van kansen om voedselzekerheid risico’s voor te zijn, zo zou je het kunnen noemen. Met de ambitie om de productie en consumptie van plantaardige eiwitten internationaal te stimuleren. Eiwitproductie en consumptie speelt één van de hoofdrollen op het gebied van toekomstige voedselzekerheid. Met dit convenant dragen we bij aan meerdere Sustainable Development Goals (denk aan Zero hunger, Good health and wellbeing, Responsible production and consumption en Climate action).
We kunnen nu als Nederland een voortrekkersrol claimen. Dat leidt ook tot economische kansen, bijvoorbeeld in landen waar de eiwitconsumptie de komende decennia gaat ‘boomen’ zoals India. Om een tipje van de sluier op te lichten: een project vanuit het convenant waar we aan denken in India, is het lanceren van plantaardig fastfood voor de groeiende middenklasse. Gekoppeld aan het met plantaardige eiwitten nutritioneel verbeteren van schoolmaaltijden.
Laten we ons met volle overgave in de eiwitten storten! Wat kan bijdragen aan een versnelling van de ‘plantaardige eiwitrevolutie’, zoals sommigen het noemen, is als onze politici Nederland internationaal steviger positioneren op dit vlak. Bijvoorbeeld door met trots te verwijzen naar de innovatieve samenwerkingen en de daaruit voortvloeiende projecten. Dus nogmaals de vraag mevrouw Ploumen, Nederland kampioen van de plantaardige eiwitten, lijkt u dat wat?
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Zeg, mevrouw Ploumen, is het een idee om Nederland, naast windmolens, tulpen, klompen en kaas, voortaan pontificaal neer te zetten als kampioen van de plantaardige eiwitten? Dat vraagt Pieter Goudswaard van MVO Nederland."
Ik moet wel even lachen. Nederland is echt geen land, dat voorop loopt in consumptie van plantaardige eiwitten. Over consumptie heeft Pieter Goudswaard het echter niet.
Maar we kennen handel; en er zijn wat innovatieve bedrijven tegenwoordig.
"We kunnen nu als Nederland een voortrekkersrol claimen. Dat leidt ook tot economische kansen, bijvoorbeeld in landen waar de eiwitconsumptie de komende decennia gaat ‘boomen’ zoals India. Om een tipje van de sluier op te lichten: een project vanuit het convenant waar we aan denken in India, is het lanceren van plantaardig fastfood voor de groeiende middenklasse.
Gekoppeld aan het met plantaardige eiwitten nutritioneel verbeteren van schoolmaaltijden."
India? Het land wat vanouds plantaardige eiwitten in veel eigen keukens hanteert en tot kunst heeft verheven?
Verbeteren van schoolmaaltijden? Eerlijk gepikt van Jamie Oliver?
Trouwens, een groter groeiende groep in India wil ook wel eens die dierlijke eiwitten proeven.
"Wij Nederlanders staan internationaal bekend om onze directheid en grote mond."
Klopt.
Als laatste: ons belangrijkste product 'kaas' in een vegetarisch dieet -ik eet het zelf nooit-; zou dan de 1e zijn voor groeiende export. 'Stick to the basics', mevrouw Ploumen, zou ik zeggen.
Ik zou van Pieter Goudswaard willen weten wat minister Ploumen nu moet doen volgens hem. Een rol claimen voor ondernemers, begrijp ik. Maar wat mankeert er dan aan bij die ondernemers? Als ze iets goeds doen (ik bedoel: een smashing product maken), worden hun producten vanzelf internationaal verkocht. Als ze dat niet doen, mankeert er iets aan. Wat kan een minister daar aan veranderen?
Pieter, kun je die gedachte eens nader preciseren? Ik kan me nl. wel vinden in de gedachte van Ria: de Indiërs die ik ken eten zeer trouw vegetarisch en weten precies hoe ze voldoende eiwitten en vitamine B12 moeten binnenkrijgen. Ze hebben onze eiwitvervangers niet nodig, vooral niet omdat ze vlees niet zien als een product dat vervangen moet worden. Een Chinees zei me ooit: 'meat is meat, not proteine'. 'Vleesvervangers' zijn dan ook iets weer een Chinees (of een Indiër) niet veel mee kan, omdat ze niet in zijn behoefte voldoen. Denken dat zulks wel het geval is, is typisch iets cultureel-imperialisme. Wij kunnen hooguit lekkere, nieuwe eiwitproducten op Aziatische markten brengen.
Uiteraard is ook dit waar: India kent een middenklasse die rijker wordt en toch ook vlees wil eten. Dat los je niet op door iemand die altijd in een Lada moest rijden en nu een BMW wil, te vertellen dat een Lada veel lekkerder en beter voor hem of haar is. Wie als Indiër vlees kiest, heeft daar redenen voor die niet stroken met onze exportambities maar met status, een wereldburger worden en anderszins vrij raken van culturele wortels
Institutioneel toerisme: handelsmissie van Rutte naar Indonesia had welgeteld 1 Nederlands tuinbouw gerelateerd bedrijf (Bejo) in zijn gevolg. Uit de pers (propaganda) leek net of er een hele tuinbouwmissie was. Was ook wel zo: 10+ man NL overheid en organisaties uit die hoek.
Prachtige eindejaars let's-fill-bellies-of-billions! uithaal vanaf de kansel.
Come on fatten our purses, grijnst de koopman.
Afijn, ieder weet het: overzee vallen verhalen van thuis altijd grootser uit. Storytelling is merchandising.
Goed. Even internationaal inkaderen. Wat valt er in Nederland te oogsten na -en dankzij- het UN internationaal jaar van de peulvruchten? Dat had via FAO een showcase van jewelste kunnen bieden. Daarmee ook een mooie kans voor Ploumens spagaatportefeuille.
Het themajaar is hier te lande tamelijk kleur- en smakeloos gebleven. Dat is, in mijn bescheiden perceptie. Ik kan me vergissen. Misschien overschat ik de FAO wel. Dan lees ik graag een weerlegging, of verwijzing naar evt. eerdere foodlog bijdrage.
Lang in winterslaap op FL, maar daar ben ik weer!
Kampioen plantaardig produceren; prima, zit in onze genen; inspelen op een groeiende marktvraag in NWEuropa. Echter, de komende jaren groeit de wereldbevolking, en wel grotendeels in Azie en Afrika. In veel van de landen in die werelddelen groeit de welvaart en wordt vooral de middenklasse groter. Dat zijn mensen die nu vooral plantaardig eten en die gaan hun groeiend inkomen besteden aan dierlijke producten, eerst pluimveevlees, eieren en als laatste zuivel en rundvlees en waar levensbeschouwing varkensvlees toelaat zit dat er ook nog tussen. Van de geschiedenis kun je leren en deze ontwikkeling is al decennia hetzelfde in landen waar de welvaart toeneemt. De voorspelling is dat in 2050 9 miljard mensen gemiddeld 50 kg vlees eten tegen nu 7 miljard ca. 35 kg; dat is inclusief de verwachte krimp in vleesconsumptie in vooral NW Europa en in mindere mate USA. Tel uit je winst! Ik begrijp niet wat Minister Ploumen voor enthousiasme teweeg moet brengen in het buitenland. Laten we ons richten op technologische innovaties om dat dierlijke eiwit te kunnen produceren zonder groei van CFP en met beperking van grondstofverbruik (incl. zoetwater verbruik). Veevoer produceren uit waardeloos organische resten o.a. dmv insecten en zeewier en kroos op zout water lijkt me een beter aandachtsveld.