“Toen huismerken opkwamen, was de kwaliteit van deze producten aanzienlijk lager dan die van de A-merken", zegt onderzoeker Joachim Schouteten van de de Universiteit van Gent. Mensen zouden daarom de huismerken van winkelformules nog altijd minder waarderen. Toch hebben huismerkproducten een enorme evolutie doorgemaakt op het vlak van kwaliteit. "Vaak zelfs tot op het niveau van A-merken’’, beweert Schouteten.

De smaak van merken is een reclamisch effect dat tussen je oren zit
Verwachting klopt niet
Hij ging daarom na of consumenten het verschil tussen A-merk- en huismerkproducten kunnen proeven of dat de merknaam er slechts voor zorgt dat ze A-merken als smakelijker beoordelen. Schouteten liet 100 proefpersonen 3 keer yoghurt proeven: één keer zonder dat het merk zichtbaar was, één keer nadat ze hun smaakverwachtingen hadden aangegeven en een laatste keer met het merk duidelijk zichtbaar.

Product, merk
Uit de smaaktest bleek dat consumenten de A-merk yoghurt minder lekker vonden dan ze zelf verwachtten. Schouteten vindt dat logisch. Volgens hem ontstaat er een band tussen consumenten en het product naarmate ze het vaker ervaren. A-merken proberen die band door middel van reclame te versterken. Daardoor ontstaat een sterke gevoelde band, maar hoeft die in de smaakpraktijk niet positief uit te vallen.

Hoe sterker de band tussen het beeld van een merkproduct en jou, hoe meer je smaakbeleving er door word beïnvloedt. Over wat je fysiek in je mond proeft, zegt het niets volgens Schouteten. De smaak van merken zou dan ook een reclamisch effect zijn dat helemaal tussen je oren zit.
Dit artikel afdrukken