In de komende 5 jaar wil Starbucks wereldwijd 12.000 nieuwe vestigingen openen. Op dit moment heeft de koffieketen er zo'n 25.000 in 75 landen, waarvan 13.000 in de VS. China krijgt een hoofdrol. In 2021 moeten er in China 5.000 Starbuckszaken zijn tegen 2.500 nu. De vele nieuwe vestigingen moeten een omzetgroei van 10% per jaar opleveren. De winst zal met 15 à 20% gaan stijgen, verwacht Starbucks.

Eten
Starbucks zet zijn omzetmotor verder aan door gerechten op ieder moment van de dag af te stemmen. 's Ochtends, 's middags en 's avonds kun je er eten wat bij het moment van de dag past. Door die aanpak wist het bedrijf zijn omzet bij ontbijtgasten te verdubbelen. In de zogeheten ‘gourmetfilialen’ staan na 16.00 uur alcoholische dranken en lichte maaltijden op het menu. Buiten de VS gaat de eerste 'gourmet'-Starbucks in 2017 in Shanghai open. Europa volgt in 2018.

McDonald's geeft McCafé make-over
Eerder deze week kwam McDonald's met zijn koffieplannen. De koffie-activiteiten blijken een zorgenkindje voor de hamburgerbakker te zijn. Terwijl Starbucks en andere gespecialiseerde koffieketens een koffiegerelateerde omzetgroei van 10% realiseerden, bleef McDonald's steken op 3,3%, schrijft Bloomberg.

Upgrade
De klanten van McDonald's blijken de voorkeur te geven aan een betaalbaar en bekend 'bakkie' boven een exclusieve en premium-geprijsde koffiebeleving. Toch zit McDonald's niet bij de pakken neer. Het afgelopen jaar ging de keten in de VS al over op bonen met een keurmerk en een bredere range aan koffiedranken - inclusief een pumpkin spice latte, het succesnummer van de concurrenten. Volgend jaar herintroduceert McDonald's het 8 jaar oude McCafé-concept in de VS. In de McCafés kunnen klanten, bij een speciale counter, terecht voor verschillende koffievariaties en versbereide lekkernijen.

Nederland
In Nederland kennen we het McCafé pas sinds februari van dit jaar. Naast 248 McDonald's restaurants, zijn er inmiddels 10, meldde McDonald's vorige week. "Met McCafé spelen we in op de trend in Nederland waarbij consumenten buitenshuis – on the go - willen genieten van koffie- en theevariaties en daarbij ook nog iets lekkers willen eten", zegt Robert Leene, Director Operations van McDonald’s Nederland.

Terwijl de één in de markt van de ander roert en omgekeerd, zijn beide ondernemingen anders gestemd over de toekomst. Waar Starbuck's blaakt van zelfvertrouwen en groeiambities, probeert McDonald's vooral zijn positie te behouden.

Dit artikel afdrukken