Voor het eerst brengt het gefuseerde supermarktconcern Ahold Delhaize gezamenlijke kwartaalcijfers naar buiten. De omzet groeide in het derde kwartaal met 2,6% naar €14,5 miljard. De gepresenteerde groei is gebaseerd op de ontwikkeling als Ahold en Delhaize een jaar geleden ook al één bedrijf waren geweest. CEO Dick Boer spreekt van een aanzienlijke vooruitgang en zegt dat de groei in omzet en winst de kracht van de lokale merken laat zien. In Nederland namen de verkopen dankzij sterke groei bij Albert Heijn en de online activiteiten ruim 4% toe. Dat is volgens het bedrijf te danken aan meer innovatie in het assortiment en een sterke focus op gezondheid.
De Tijd
Lees ook
- 0 Vlamingen en klimaatactivisten samen tegen Ahold Delhaize 13 apr 2023
-
2
+Albert Heijn, Delhaize en Bol.com samen inzetten tegen Amazon en Lidl 25 nov 2020
-
0
+Jumbo en Coop moeten even slikken bij overname Emté 17 apr 2019
-
0
+‘Jumbo zet Belgische supermarktwereld op zijn kop’ 26 nov 2018
-
0
+Voor eerste identieke huismerken kijkt AH bij Delhaize de kunst af 17 jan 2018
-
1
+Marqt op weg naar nettowinst in 2017 28 jul 2017
- 0 Teruglopende omzet food drukt groei Hema 9 dec 2016
- 0 Ook Belgische boeren willen boycot Ahold Delhaize 16 sep 2016
- 0 Aandeelhouders stemmen op 14 maart over fusie Ahold - Delhaize 1 feb 2016
- 0 Omzet supers gestegen: minder aanbiedingen of terugkerende klanten? 5 feb 2015
Dick, je raakt het goed.
Ik begreep eerder dat het samengaan in België ‘ondergeschikt’ is aan dat in de VS, waar het verschil tussen beiden minder opvallend is, en samen ‘Europees’ ? Met andere woorden: zonder de VS geen samengaan in België.
Maar voor mij horen ze niet bij elkaar.
Ben benieuwd wat Colruyt op termijn gaat doen. Zeer milieubewust en scherp van prijs.
Sociale attitude. No nonsense. Participeert grootschalig in windmolens. Geen verticale diepvriezen meer zoals schijnheilige Appie, maar alleen nog bakken zoals Lidl.
Geen enkel gerucht, maar ik zou niet gek kijken als die ooit met Duitsers, die ook 'groenere filosofie combineren met low price' (*), in zee gaan.
(*) Daar gaat Nederland fout; een kipje met 5cm2 meer ‘blijheidsruimte’ in prijs 50% opjagen, en het fake begrip ‘biologisch’ rigide exploiteren.
Op een letterlijk goede dag stinken de consumenten er niet meer in.
Analoog aan de politieke trend van nu.
Hans, wat willen die beleggers toch?
Ik ben - heel lang geleden - eens gevraagd als beursanalist (heb geweigerd; iedereen stomverbaasd want ik zou er goed aan hebben kunnen verdienen). Als ik jou goed beluister, zou ik dit in mijn analistenrapport hebben geschreven: "omdat de verwachtingen van een combinatie op basis van marktmacht op het gebied van nieuwe waardecreatie te hoog waren ingeschat, vindt een correctie van de koers plaats. Verdere beursbewegingen zullen moeten laten zien hoe beleggers de omvang van de nieuwe combinatie waarderen. Ahold Delhaize benadrukt niettemin het onderscheid dat het bedrijf in de markt weet te maken."
Bericht klinkt leuk van de Standaard, maar Ahold Delhaize was vandaag de grootste daler op de beurs...
Ook in Belgie (3,75%) waar het in beursberichten heet het dat de hoge verwachting van het samengaan de beleggers tegenvalt..